Wendy
'Wat is er?' vraag Lily geschrokken aan mij.
'Er staat iemand achter je,' zegt ik zacht. Lily ren snel naar haar toe en verschuilt zich achter mijn been. Ik kijk van de man naar Lily. Het is Lily's vader. Beschermend leg ik mijn hand op haar schouder.
'Lily, hierkomen!' snauwt hij. Lily begint zachtjes te huilen.
'Laat haar met rust,' sis ik. Lily's vader komt naar mij toegelopen en wil me een klap in mijn gezicht geven, maar die kan ik net tegenhouden.
'Ga hier weg. Nu. U maakt haar alleen maar bang,' zeg ik. Lily's vader krijgt een gekwetste uitdrukking op zijn gezicht.
'Ga je met papa mee?' vraagt hij aan Lily terwijl hij zijn hand uitsteekt.
'Nee,' is het enige wat Lily zegt tussen het snikken door.
'Maar papa is toch heel lief voor je?' vraagt Lily's vader weer.
'Nee,' zegt Lily weer.
'Meekomen. NU!' Sist Lily's vader en hij pakt Lily's arm hardhandig vast. Lily begint nog harder te huilen. Ik til haar snel op zodat haar vader haar geen pijn meer kan doen. Dan merk ik dat ze veel te licht is. Ze is gewoon mishandeld!
'U bent helemaal niet lief voor haar geweest! Ga weg, en laat haar met rust,' zeg ik en Lily's vader rent hard weg als hij Marco ziet die net aan komt lopen. Lily slaat haar armpjes om mijn nek en begint te trillen als ze Marco ziet. Ik ga zitten op één van de banken en zet Lily op mijn schoot.
'Wie was dat?' Wil Marco weten. Hij gaat naast mij zitten.
'Dat was Lily's vader. Hij heeft haar mishandeld en wilde haar weer meenemen,' leg ik uit. Lily kijkt op en kijkt Marco met een betraand gezicht aan.
'Zal ik Ilse halen? We hebben nu even een kwartiertje pauze,' zegt Marco. Ik knik en aai Lily geruststellend over haar rug. Ze legt haar hoofd tegen mijn schouder aan en sluit haar oogjes. Niet veel later merk ik dat ze in slaap is gevallen.
Ilse
We hebben een kwartier pauze gekregen en ik wil net de kleedkamer uitlopen als er op de deur word geklopt. Ik doe open en zie Marco staan.
'Hey, wat is er?' vraag ik aan hem.
'Lily's vader was hier.' Ik schrik en ren de gang door naar waar ik Wendy en Lily voor het laatst heb gezien. Ik zie dat Wendy op een bank zit met Lily op haar schoot. Gelukkig is ze niet meegenomen door haar vader.
'Hoe gaat het met haar?' vraag ik terwijl ik naast Wendy ga zitten. Lily is in slaap gevallen en heeft zich in Wendy's armen genesteld.
'Ik weet het niet. Ze was doodsbang en haar vader wilde haar meenemen,' legt Wendy uit.
'Arm kind... Denkt ze net even dat ze veilig is, word ze weer bijna meegenomen,' zeg ik en Lily opent haar ogen als ze mijn stem hoort.
'Mama...' zegt ze zacht na een korte aarzeling en ze kruipt van Wendy's schoot af op mijn schoot en nestelt zich dicht tegen mij aan. Ik sla mijn armen om haar heen.