"Bel, aku tidur dengan kau boleh tak? Aku seram lah tidur sengsorang kat bilik tu. Roomate aku, maria balik kampung. Lagipun, alya balik rumah family dia kan?" yuni memulakan berbicara ketika mereka berdua sedang makan malam bersama di ruang tamu.
"Hmm aah, alya balik minggu depan. Rasanya sama date dengan maria kot. Boleh je apa salahnya." bel menjawab pertanyaan yang diajukan yuni sebentar tadi.
"Yey! Terima kasih bel sayang" riang muka yuni apabila mendengar jawapan daripada bel.
10.00pm
Yuni pun segera mengambil bantal busuknya di biliknya untuk tidur bersebelahan dgn bel.
"Eh? Yuni kau ada dengar tak kes pasal rumah yang kita sewa ni. Terutamanya bilik ni lah." tanya bel memecah kesunyian di kala lampu bilik telah pun di tutup.
"Kes apa pula?" jawab yuni yang sememangnya tidak tahu apa apa.
"Kau nampak kipas siling ni?" tanya bel kepada alya sambil menunjukkan kipas siling di atas mereka.
"Iya" jawab yuni sepatah.
"Ini jiran kat sini yang bagitahu aku. Aku ni dengan kengkawan tak takut ke tinggal kat rumah ni? Aku pun tanyalah takut apa makcik? Makcik tu pun cerita lah yang dulunya ada dua orang budak collage mcm kita ni sewa kat sini juga. Tak silap aku namanya.. iyun dan nia kot. Tapi diorang tak pkai katil king mcm kita ni. Dulu tuan rumah ni sediakan dua dua bilik ni dengan katil double decker yang mcm asrama tu. Tapi sejak kejadian tu. Tuan rumah segera tukar katil baru, katil yang kita pakai sekarang ni." cerita bel panjang leba.
Yuni hanya diam membisu mendengar cerita bel.
"Aku pun pelik lah. Aku tanya kat mackcik tu, kenapa tuan rumah ni tukar katil? Dan apa yang seramnya? Makcik tu pun sambung citer lah yang nia tu tidur dekat katil atas dan iyun pula kat katil bawah. Kau tau kan besar mana je bilik ni. So katil double decker kan tinggi dan bilik ni pun pakai kipas siling. First day, nia yang tidur kat katil atas tu terhantuk kepala kat siling so nia ada kata kat iyun jangan on kipas nanti putus kepala dia pulak. So iyun pun akurlah.
Kemudian, diorang pun tidur lah tanpa kipas. Kemudian, paginya nia dan iyun ada class pukul 10am tapi iyun terbangun pukul 9.50am. Kelam kabut dia tengok jam nak bersiap. Masa tu kipas tengah on. Biasalah kalau dah kelam kabut apa pun tak fikir dah kan. Dia pun nak kejutkan nia kat katil atas. Tapi pijak je anak tangga yang kedua Zaaap! Putus kepala iyun" cerita bel bersungguh sungguh."Habistu, nia mana?" tanya yuni seakan berminat.
"Sebenarnya nia tu tak tau pun class dia sama dgn iyun so dia bangun tak kejut pun si iyun. So in case nia dah chaw pergi classs balik je dari collage dia menjerit habis satu flat ni dgr" jelas bel