"Aish...........endak lama lagi si Zan dapat sudah kuasanya.......mungkin nanti aku ndak sudah diperlu nanti......."bilangku
"Sepa bilang kau ndak diperlu?"kata si Zan......
"Aih.....kau dengar kah cakap ku?"aku garuk kepalaku yang endak gatal.....
"Lan,bagitau bah aku perkara sebenar.........."dengan muka serius dia bilang.......
"Adakah orang tua tu cerita sama kau?"
"Ada........tapi aku mau tau lagi lanjut......tiba2 dia cerita ada Wiz Kingdom lah.....Ufa lah.....tadik dia mau kasi cerita sepa si Ufa.......tapi teda jugak......lupa kali dia....."
"Eh......jap,sudahlah orang tua tu buka elemen di badan mu? "
"Sudah.......gilak eh....sekarang endah payah sudah aku pakai spek.....badanku pun rasa makin cergas!"
"Oh...."
"Bah ceritalah....."
"Anu..........................kau percaya kah ada magic di dunia ni? "
"Sebelum ni endak......sekarang ni yah......"
"Kau percaya kah ada orang hidup umurnya sudah 3000 tahun?"
Oke......dari riak wajahnya memang si Zan endak percaya......eh i mean Seven....
"Endak pa lah......kalau ndak mau percaya ndak pa lah......aku cerita terus ah....."
"Jan la merajuk bah....."
"Wiz Kingdom tu wujud memang lama sudah.........kerajaan tu kekal lama sebab rakyat sana hidup makmur time tu...............Setiap peperangan mesti kerajaan ni menang sebab tentera tentera kerajaan ni guna magic time beperang...............tentera tentera lain memang ndak berdaya mau melawan......"
"Oke2........Ufa tu sepa pulak?lalaki kah perempuan?"
"Ufa tu pawang di sana time tu.............lelaki...........dia bertanggungjawab panggil hujan supaya turun di negeri tu,kasi subur tanaman,tilik nasib,and banyak lagik..............kira penting la bah dia ni......"
"oke.......oke....."
"Jadi........satu hari tu si Eiya,orang tua tu,endak sengaja tejumpa tempat rahsia bekerja si Ufa.........tempat tu penuh sama tentera tentera mata satu........."
"Yang tadik tu kah?Cyclops tu?"
"Yah............jadi si Eiya lapor lah sama raja........jadi bincang punya bincang,dorang berpendapat si Ufa ni mau membelot............."
"Aha......aha...."
"Jadi dorang mau tangkaplah dia ni tapi telambat sudah............si Ufa sudah mengattack..........
tentera tentera endak dapat lawan sebab semua mati time dorang makan dinner dorang yang diletak racun................
pengawal pengawal istana kebanyakannya membelot.........yang endak membelot ni mati kena bunuh oleh pembelot..........nasib aku selamat.......""Aiya!!!kejamnya!!!"
"Satu bandar huru hara time tu.........Cyclops Cyclops betabur di mana mana.......... mengasi ancur rumah rumah sama membunuh rakyat rakyat di bandar time tu........"
"Lepas tu?"
"Pakatan istana pun mengumpul semua pahlawan sihir yang hebat hebat sama ahli sihir diraja time tu...........dorang lawanlah si Ufa time tu........lawan punya lawan kalah jugak dia........tapi ndak mati..........lemah jak.........padahal pahlawan sama ahli sihir diraja tadi banyak yang mati............"
"Aik?kalau begitu bunuhlah......."
"Jon,endak bulih.......senjata endak lut sama dia............kuasa dorang pun ndak cukup mau kasi mati dia............apa yang dorang boleh buat......dorang kurung jak dia.............pastu kuasanya diambil dan diletak pigi........ada batu tu sama kami.......jap ah..........."
"Eh,sudah aku nampak......."
"Keh.......sambung cerita.........dorang endak boleh guna balik kuasanya untuk kasi mati dia........sia sia jak sebab kalau dorang guna nanti dia serap balik kuasanya.................jadi.....si Eiya jampi batu tu.......dia ada kasi masuk magicnya untuk.......ada lah yang dikasi settingnya..............dia mau lantik orang untuk "jaga"si Ufa...............semua ndak sanggup ambil risiko........kecuali satu urang......... "
"Sepa tu?"
"Zyulev.........moyangmu........"
"Moyangku?"
"Ya.........batu tu yang pilih keturunanmu...............sudah dikasi setting kan........masa tu jugak si Eiya lantik aku jadi penjaganya..........jadi sebab tulah aku idup selama 3000 tahun...........jaga keturunannya........."
"Kenapa mau dijaga?dikunci jugak kan dia?"
"Eiya tau mesti ada orang mau kasi bebas si Ufa............sebab si Ufa ni kuasa tanpa batas kalau dia dapat tu batu sama makan pewaris..........jadi sebab tula kuasa kuasa besar lain mau kasi lepas dia.........dorang mau takluk ni dunia........melalui si Ufa............tulah dia buat begini..........dan betul kata orang tua tu.........dari Zyulev,pewaris pertama.......sampai keenam ada jak kuasa besar mau kasi bebas dia........"
"Camana dia bleh telepas?"
"Masa pewaris ketujuh yang sepatutnya lahir,batu tu ndak menyala.......pewaris tanpa batu tu memang endak boleh buat apa apa sebab batu tu sumber kuasa pewaris.........."
"Oh........jadi.....dada lampu di batu tu ndak dapat ambiklah kuasa di situ? "
"Yah......"
"Ouh....."
"Lepas tu......kami ndak bleh buat apa apa........tanpa pewaris,kami kalah lawan sama kuasa besar..........terus kami betapuk sambil menunggu pewaris yang sebenar muncul.................lama betul kami menunggu........."
"oh.........."
"Bila kami tau dia sudah telepas.......gerigau sudah kami......tapi sampai sekarang dia belum betindak.........tunggu timing kali........"
"Kenapalah aku dipilih........manada aku bleh buat apa apa ni......"kata si Zan.....
"Napa?kau ndak yakin kah boleh buat ni karaja?.........kau taukah.......time kau lahir........batu tu menyala terang betul.......macam mau meletup.........aku rasa tugas mu bukan sudah jagak dia.........tugas mu kasi musnah dia.........jadi mungkin kau la ni paling kuat antara keturunanmu........"kataku mengasi samangat dia.......
"Lan mau aku tidur..........bilang si Eiya esok start sudah aku belatih......"bilang si Zan.......
"Sana ada bilik kosong.......mandi la dulu kau.........jan kau ada saitu jakuzi di sana........wakakakakak.........teda bah.........besen sama gayung jak ada sana......"
"Bah yalah......"si Zan pun bediri trus dia jalan........Yalabah takkan dia mau manari wakakakakakak
"Oh.....ya Lan...............makaseh jaga aku......."terus dia ilang.........first time plak aku rasa begini...........dihargai.......
ITCHING!!!
YOU ARE READING
Number 7
Mystery / ThrillerApa yang kamu rasa kalau tiba-tiba kamu tau kamu ada kuasa? And at the same time,ada orang mau bunuh kau? Best kah tidak?Ada kuasa memang best,tapi mau kena bunuh takkan la best kan...... Itulah yang terjadi di cerita ni......... So,kalau mau tau,ba...