"Hey." Aku toleh kebelakang lagi. Tiada sesiapa pun. Aku ni dah gila ke apa? Takkan angau sampai jadi macam ni?
"Hey."
"Whoever you are, leave me alone." Aku cakap dalam suara yang perlahan.
"Hi."
"I said, leave me alone." jerit aku lalu aku melutut dan terus menangis, aku tak dapat tahan lagi, aku rindu dia walaupun baru sekali jumpa dan aku pasti semua orang disekeliling aku sedang memandang aku.
"Hey, I won't leave you alone." Suara itu. Aku serius dah gila ke?
"You are not real. But I miss you." kata aku teresak-esak. "So, please just leave me alone." kata aku sambil menyeka air mataku.
"I am real." kata suara itu. "And I miss you too."
"No, you are not."
"Yes I am." kata suara itu, sejurus selepas itu, aku merasakan satu pelukan hangat disekeliling tubuhku. Aku mengeluh keras. "Let me take you to the bench." kata dia. Tapi siapa dia? Rambutnya blonde dan lurus. Itu sahaja yang aku nampak sekarang memandangkan dia masih lagi memelukku.
"Who are you?" tanya aku.
"The person you miss. Jodoh kita memang di mall kan." Dia kata lantas tersenyum. Bahasa Melayu dia kedengaran pelik dan awkward.
"No, you are not."
"Yes. Here I am."
"How can I actually know that it is you?" Dia mencari sesuatu didalam telefonnya.
"Here." Dia memberikan telefonnya, dan terpapar diskrin gambar aku dan dia, sebulan yang lalu, atau sudah hampir dua bulan. Aku tak ingat.
"You. It's you. But this is not how I remember you."
"I changed my hair color back to normal. I mean, I am originally blonde."
"I miss you."
"Me too. But I don't know how to exactly reach you."
"Oh okay."
"So, awak mahu pergi mana?"
"Books. Search for books. I'm here with my friend."
"I know. I've been following you since I saw you."
"And you make me looks crazy. Even make me feels crazy."
" Sorry." Dia senyum. "Okay, untuk tebus kesalahan saya, saya akan teman awak cari buku."
"Betul ni?"
"Yes."
"Okay. By the way, what's your name?"
"You don't know me?"
"No. Who are you?"
"Okay. My name is Stevens, Eva Stevens."
"Nice name. I am Sarah."
Dia mengenakan cermin mata hitam dan melilitkan shawl dikepalanya, pasti dia popular, tapi aku tidak tahu siapa dia.
Dia pegang tanganku lalu kami pun jalan kearah kedai buku terbesar di Malaysia itu. Aku tunjukkan buku puisi yg dikarang oleh aku dengan perasaan bangganya. Dia sangat cantik dan comel dan baik, flawless pulak tu. Sementara dia membelek buku-buku di rak, sempat lagi aku mencuri tangkap gambar dia.
"Hey, kalau nak gambar, cakap lah, jangan senyap sahaja." kata dia lalu kami pun mengambil beberapa keping selfie and this time we are using my freaking phone.
"I think you must stop using Malay. It's weird and awkward haha."
"It's my heritage, it's in my blood, you know? I must preserve it."
"Okay, so you are like, mix blood? Malay with ?"
"My mom is half Malay-Chinese. My dad is an English-Irish."
"Wow. Well, I am just me. A malay."
Dia ni mesti sangat popular di kaca TV, sebab kami minum di Starbucks, dan ramai yang mengenalinya, meminta selfie. Dia duduk seketika dan tulis sesuatu dia cawan kopinya lalu memberinya kepadaku. Lalu dia pergi bersama-sama peminat dia.
Aku meronda disekeliling mall itu lagi, berharap akan jumpa dia lagi. Tetapi jangkaan aku meleset. Aku keluarkan cawan dia dari beg aku, tertera nombor telefonnya lalu aku menyalinnya kedalam telefonku. Dan aku terus text Deknon. Aku harus memberitahu berita baik ini kepada dia 'I have good news.' tanpa mengambil masa yang lama, dia reply. 'Well, me too.'
"So, what is the good news of yours?" tanya aku kepada Deknon. "Bukan main senyum lebar kau sekarang ni."
"Tadi aku jumpa dia. O M G. Muka dia flawless sangat!!!!!"
"Siapa?" tanya aku.
YOU ARE READING
Loving Stevens (bahasa Melayu)
ChickLitSarah terjumpa dengan seorang yang sangat cantik bak bidadari, tetapi perjumpaan mereka sampai disitu sahaja apabila, perempuan itu tidak memberi apa-apa selain dari lukisan sayap didalam telefon Sarah. Tetapi takdir menemukan mereka semula dan mem...