CINTA

1K 14 0
                                    

Masa sudah banyak berlalu. Pejam celik pejam celik dah hampir setahun aku kenal dengan syed mikail. Huhu alhamdullilah tuhan jumpakan aku dengan orang yang tepat dan yang paling penting papa and mama boleh terima syed mikail. Sepajang aku berkenalan dengan syed mikail.dia banyak mengajar aku erti kesabaran. Kadang-kadang sampai aku sendiri yang tak boleh nak sabar.hihi

selama berkenalan dengan syed mikail ni. Dia pon ada jugak cakap pasal kahwin. tapi aku takut dikecewakan so aku biarkan soalan syed mikail itu tergantung. kalau dia rasa dia boleh sabar dengan aku. dia sabar lah kalau tak. tak laa, lagi pun aku tak suka dipaksa. so harap-harap dia sabar lah menanti jawapan yang aku bakal berikan. accuatly aku nak je terima tapi perasan takut ni terlampau mendalam.

syed mikail saya harap awak akan bersabar dengan keputusan saya, saya sayangkan awak dan cintakan awak tapi saya takut dipermainkan lagi, jika awak jodoh saya maka kita akan disatukan. jika awak bukan dituliskan untuk saya maka saya redha dengan semua ni.

tiba-tiba iphone5 qaseh berbunyi tanda masuknya call dia tengok skrin tetera nama syed mikail.terkejut qaseh dari termenungnya ''assalamualikum abang !''jawab qaseh ''walaikumsalam ayang, buat apa tu ? free tak malam ni. abang nak bawak qaseh jumpe kakak abang dekat sini'' tanya syed mikail ''owh , okey malam ni qaseh memang free pon nanti abang mintak izin lah dengan papa ek ? '' jawab qaseh lagi. '' okey no problem malam ni pukul 8.00 abang datang amik '' jawab syed terus mematiakn talian phonenya.

qaseh memunggah alamari bajunya nak mencari baju yang sesuai untuk dia pakai malam ni. habis 1 almari dia pungah! masih tiada yang berkenan di hatinya. ,haiss tak kan lah untuk satu nak keluar beli baju baru kot. nak pakai untuk satu hari je pun. ya allah bantu laa aku !. mengomel qaseh sendirian.''ya allah kenapa bilik ni bersepah sangat ni qaseh'' jerit puan noraini buat qaseh terkejut ''mama ! kalau qaseh ada sakit jantung macam mana, mana nak qaseh pergi cepat ke ??'' jawab qaseh dengan mengusap dadanya ''oit anak dara mulut tuh memang dah lama tak kena cili ke ? yang ni buat sepah ni kenapa ??'' tanya mama nya kembali ''syed la mama dia ajak qaseh jumpe kakak dia malam ni, katanya nak kenal-kenalkan. tapi malam kang dia mintak izin dengan papa'' jawab qaseh sambil selongkah lagi alamari ''hais qaseh dah tuh, sakit lah mata mama macam ni tengok bilik qaseh ni. meyh mama tolong carikan'' puan noraini turut membantu qaseh mencari baju. akhirnya puan noraini menyuruh qaseh memakai dress warna hitam yang agak memgembang di bawah umpama puteri-puteri itu dan mengenakan shawl merah. setelah puan noraini bagi bagi dekat qaseh ''qaseh siap sekarang !jangan dah malam baru nak siap. ingat pesan mama. sekarang. lepas tuh terus turun mama nak tengok ok'' puan noraini mengarah anaknya ''tapi mama. malam ni bukan sekarang. ni baru pukul 4.00 kot mama'' jawab qaseh semula. puan noraini membesarkan matanya. tanpa berlengah qaseh terus bersiap..

Setelah qaseh siap dan touch up make sikit dimukanya dia pun berlalu turun untuk tunjukkan dekat mama and papanya. setiap tangga yang dia turun dengan berhati. dengan terkejutnya dia. dia nampak syed mikail tengah berborak dengan mama and papanya di ruang tamu ''suprise ayang !!!''syed mikal buat muka tak bersalah dan qaseh perhatikan mama dan papanya rupa-rupa mereka pon koplot sekali '' abang bagi rasuah dekat mama dengan papa ke ?? sampai diorang pon mengarah qaseh siap cepat. patut lah rasa pelik bila mama bagi arahan macam tu'' dengan selambanya qaseh cakap macam tu dengan muka merajuknya ''aloloh ayang jangan lah merajuk, acctualy abang abang ambil ayang awal ni sebab nak ajak beli barang sekali'' jawab syed sambil memujuk qaseh ''ok''sepatah sahaja qaseh menjawab nampak tak step mengada-gada qaseh dah keluar.. hihih

sepanjang perjalanan mereka diam sahaja. kononnya qaseh menlancarkan perang untuk merajuk hihi, padahal dia tak tahu yag syed mikail ada kejutan untuk dia.

##############################################################################################################################################################################################################################################################

sesampai mereka di rumah kakak syed mikail, qaseh kelihatan cuak sekali lalu syed mikail memegang tangan qaseh dengan erat lalu syed tersenyum '' baru lepas pegang ais ke ayang ? hihi sejuknya just cool down okey i know u scarry right now, but dont worry my sister don't eat human she eat rice only'' sempat syed buat lawak. lalu qaseh tergelak

Masuk sahaja di dalam rumah anak-anak buah syed mikail berlari lalu memanggil qaseh dengan perkataan maksu , betapa terkejutnya dia melihat anak-anak buah syed yang comel lagi mencuit hati dan memanggil dia dengan panggilan maksu '' hah ! sampai pun orang yang kita tunggu-tunggu meh sini meh masuk buat apa tercegat dekat pintu tu. hey jangan lah halang laluan maksu tu '' kakak syed mikail menegur dan memarahi anak-anaknya dan berlalu pergi ke ruang tamu. qaseh bersalaman dengan kakak sulung habibah syed mikail dan kakak lizah.

mereka berborak kosong dan mengenali antara 1 sama lain..

tak sangka family syed mikail ni baik. hurmm untungnya aku dapat bakal kakak ipar baik-baik berlaka..huhu mama qaseh nak kahwin lah macam ni. ngomel qaseh sendiri.. sambil melayan anak-anak buah syed mikail diluar

''qaseh dengan syed dah berapa lama kawan, setahu akak syed ni paling payah nak bawak balik perempuan jumpe dengan kami. ni kalau dah bawak balik betul ni. memang sah lah tu pilihan yang tepap, tak gitu bib'' tanya kak lizah ''betul tu kak liza. hai adik kak yong ni dah nak kahwin ke ? tanya kak habibah pulak ''hehe kalau ye kak jah and kak yong nak tolong adik lamarkan ke ??''tanya syed mikail kembali. ''kalau betul dah berkenan di hati kak bagi tahu mak dengan abah suruh hantar rombongan meminang'' jawab kak habibah ''kalau akak berdua dah setuju. adik ikut je,'' syed mikail bagi kata putus

syed mikail memanggil qaseh ditaman dan mengajak qaseh masuk kerumah

''qaseh kalau akak tanya ni jangan marah ye''tanya kak liza ''hihi tanya lah kak''jawab qaseh ringkas ''qaseh dengan syed dah berapa lama kawan ??'' tanya kak habibah pulak '' dah satu tahun 3 bulan kak bib kenpa yea?'' tanya qaseh semula dengan nada umpama takut seperti ada buat salah '' hihi relax lah qaseh jangan takut akak sebenarnya nak cakap , kalau akak masuk meminag qaseh nak tak??''tanya kak lizah naik muka merah qaseh menahan malu. padahal baru sekejap tadi dia berangan kalau kahwin dengan syed nanti alangkan indahnya dunia dia'' hurmm macam ni kalau hajat dah betul better akak bawak lah rombongan dekat rumah jumpe dengan papa and mama'' qaseh bagi green light pulak meloncat keriagan qaseh dekat dalam hati ''betul ni qaseh terima , alhamdullilah'' syed mikail punya gembira selama ni menanti jawapan yang qaseh nak bagi. akhirnya dia dah dapat jawapan yang pasti..















- CINTA - ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang