CINTA

1.1K 14 0
                                    

tinggal lagi 2 bulan sahaja ,persiapan untuk hari perkahwinan mereka hampir nak siap. ramai keluarga dan sanar saudara yang datang menolong dan meghulurkan sponser, even dah banyak kali ditolak oleh qaseh. mereka tetap nak memberi sebab kata mereka ni anak buah pertama yang berkahwin.

qaseh dah dilarang oleh mama dan papa malah dari keluarga belah syed mikail sekail untuk memberi mereka berjumpe. katanya tak manis. anak dara dan teruna berjumpa selagi tak diijab kabulkan. nanti kalau hari-hari jumpa jadi bosan. qaseh dan mikail turutkan sahaja.. 

petang itu qaseh menelefon sahabat baiknya sewaktu sekolah rendah lagi.  ''assalamualikum ayu, ni aku qaseh'' tanya aku pada ayu '' walaikumsalam , hai qaseh kenapa kau call aku ni''jawab ayu ''aku call i ada hajat besar. aku nak kau yang make up aku time aku nikah nanti boleh tak?''tanya aku lagi ''owh nikah boleh je. kau tak tempaj dengan mak andam ke ?? tanya ayu pula ''owh aku tempah sekali tapi time aku nikah nanti mak andam tu ke pergi johor settlekan kerja kat sana. petang tu baru dia shoot balik kl terus. sebab tu aku call kau nak minta tolong kau. boleh tak ??'' terang aku pada ayu. dan berharap ayu dapat menolong. kalau kena air tangan ayu ni. memang semua nampak cantik ''ok aku boleh tolong. nanti kau ingatkan aku balik tau..''pesan ayu kepada aku. lalu aku pun mematikan call terus.

petang itu papa dan mama mengajak aku pergi kenduri kahwwin dekat rumah mak cik dekat banting, walaupun aku penat macam mana sekali pun aku kena kuatkan diri sebab majlis kahwin nak dekat tak nak lah nanti orang kata apa pulakkan mulut orang kamung ni boileh tahu jugak u alll hihi 

sepanjang perjalanan aku ke banting, memang aku tidur sahaja lah.. sebabnya malas nak pening kepala. tahu-tahu dah sampai dekat rumah mak cik aku. 

''waahhh bakal pegantin baru datang laa.'' perli nenek-nenek yang dekat situ aku tersengih-sengih je kat situ. aku bangun dan terus berlari masuk dekat bilik pengantin nak tengok make upnya. awal-awal lagi dah kena halau dengan mak andam katanya tak elok orang yang nak kahwin tengok takut seri hilang lah apa lah. ikut sangat adat orang tua-tua dulu. 

petang itu sesudah selesai majlis orang-orang tua memang suka duduk bersembang dekat ruang tamu , tapi aku ni memang suka duduk menyelit even aku tahu yang akan kena bahan nanti mesti aku punya. terpaksalah aku tadah telinga.

''hah ! qaseh nanti barang-barang door gift and bunga telur cik ita sponser tau.. mak cik yang lain sponser duit dan kek untuk pengantin nanti''kata cik ita ''waaa terima kasih cik ita. semoga murah rezeki cik ita dan keluarga''kata aku pulak 

untungnya anak buah yang kahwin macam aku dapat sponser. aku dah tetapkan pilihan baju untuk family aku. nak semuanya sedondon..

perjalanan balik dari banting kita orang terus pergi kampung baru rumah cik azam nak fittin g baju kahwin nak pilih konsep pelamin sekali, syed mikail awal-awal lagi aku dah mesej dia suruh pergi dulu sementara menanti kedatangan kami.


********************


sampai sahaja aku di rumah cik azam aku tengok bakal suami aku segak bergaya bagai kan hang tua dengan baju melayu songket dan tengkolok diguna. aku terpukau sekejap. sampai mama mencubit lengan aku sendiri.''sakit lah mama'' bisik aku ''padan muka siapa suruh tengok anak teruna orang macam itu '' marah puan noraini '' eleh biar lah bakal suami kakak lah mama''kata ku ''gatal!'' kata mama kembali sambil jeling ke arah ku

setelah settle pilih baju akhirnya aku memili songket berwarna biru '' ok qaseh cik azam nak kau pakai songket ni , teman pelamin alah-alah diraja gitu nohh, kau ada baju persalinan 2 baju so total semua 3 pakaian la..''terang cik azam kepada kami sekeluarga , aku hanya mengangguk dan ikut sahaja dengan segala persiapan. ''minggu depan datang rumah cik azam amik baju tau. baju nikah kau dah siap ke belum ??"  tanya cik azam ''sudah siap macam yang cik azam nak kan. can menarik kau memang de bomm laa''tawar aku terburai jugak akhirnya.. semua yang ada dekat situ turut ketawakan aku.. 

Aku rasa lega bila semua persiapa dah pun siap.. huhu untung sedara mara yang sponser.tapi aku tetap kata pada diri jangan terlalu berhrap takut nanti semuanya tak jadi..

okk sweet dream my dear future husband :)









- CINTA - ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang