Ep1
Witch and Prince
" minah,napa kau tak marah bila diorang ambil barang-barang kau?" Soal miho sambil mencangkung bersama minah& diatas rumput.Masing-masing berumur 9 tahun."Sebab diorang kawan minah.Aku sayang diorang." Jawabnya bersahaja.
"Kalau diorang pukul kau,kau tak marah?"
"Tapi kan..kenapa kawan perlu pukul kawan?kan..kalau kena pukul,sakit?"
"Jadi Minah marah?"
"Em..entah..tapi kenapa diorang perlu pukul pula?" Soal Minah lagi,seolah-olah miho tahu segala-galanya.
"Entah..tapi aku tengok krys tu selalu bentak-bentak kau..kenapa ah?" Minah berfikir sejenak.Sememangnya krys,satu kelas dengannya selalu tengking-tengking Minsh sedangkan minah tidak pernah mencari pasal dengannya.
"Mungkin..aku ada salah kot?" Minah menjawab,seperti merelakan.Tiba-tiba sebiji bola melantun dikepala minah.minah terduduk.Sakit dikepalanya ditahan.
"Wei!Kenapa buat Minah macam tu s,coups??" Kata miho geram sambil berdiri.Dia memeng benci dengan sikap s.coups yang 2×5 dengan krys.Selalu menyakiti Minah.
"Dia sendiri yang tak elak,aku nak buat macam mana lagi." Jawab s.coups selamba,langsung tidak menunjukkan rasa bersalah.Baru saja miho hendak menjawab,tangan Minahcepat menyambar bahunya
.
"Tak apa miho..s,coups tak sengaja.""Aku nampak..dia sengaja." Tegas miho.Walaupun dia nampak tapi dia tidak menjangkakan yang bola itu akan terkena kepala Minah sebab s.coups agak jauh dari mereka.
"Tak apalah..kaukan tahu sikap scoups macam mana.Jomlah,kita pergi tempat kak gyuri." miho mengalah.Mereka pun berdiri dan menuju ke tempat yang disebut,tepi kolam renang.Kelihatan kolam itu dipenuhi kanak-kanak seusia mereka.
S,coups hanya memandang pemergian mereka dengan perasaan marah dan geram.Mata s,coups langsung tidak beralih dari Minah sehinggalah Minah dan miho sampai ke tempat gyuri,kakak Minah.
"Makin lama,makin aku nak buli budak bengong ni..tak faham betul kenapa dia takda perasaan langsung..hish!" s,coups berbisik geram.
S,coups menuju ke arah Minah.Dengan langkah yang cepat dan tindakan yang diluar jangkaan.Badan Minah ditolak kasar ke dalam kolam.
"Minah!!" Serentak itu satu jeritan kedengaran.
* * *
Minah seakan terkejut,matanya segera terbentang luas.Dahinya menitiskan peluh hangat.Sekali lagi,dia berperang dengan mimpinya.That stupid dream!
"Arh..i hate him!" Minah bersuara sambil menyeka peluhnya sebelim menitis ke kelopak matanya.Jam di meja dikerling,tepat jam 6.00am.
Pintu biliknya diketuk,setelah diberi arahan untuk masuk,Aunti alee segera melangkah sambil membawa sebuah meja lipat yang dipenuhi dengan sarapan.Meja itu diletakkan disisi Minah.
"Mimpi buruk lagi?" Soal Aunti alee"Macam biasalah..kalau dah bangun tepat-tepat jam 6..gara-gara mimpi tulah." Jawab Mianh sambil memasukkan sepotong sosej didalam mulutnya.
"Nak Aunty panaskan air?" minah mengangguk.Aunty alee segera menurut.
"Aunty..er..mama,papa?" Soal Minah.Aunty elee berpaling dan menggeleng.Jawapan yang sama setiap kali Minah menyoal ketiadaan ibubapanya.
"Mereka tak balik sejak dua hari lalu,tapi mereka ada hantar pesan.Aunty tak sempat sampaikan pada Minah sebab Minah sibuk dua hari ni." Kata Aunty elee
"pesanan apa?
"Tuan suruh Moon pergi ke Sparkling Cafe"
"Aunty..stop.." Pintas Minah,dia tiada kekuatan untuk mendengar kata-kata Aunty elee yang seterusnya.Aunty elee mengeluh.Dalam diam dia berasa simpati pada Minah yang seperti anak yatim piatu setelah kehilangan kakaknya 8 tahun lalu.Aunty elee menyambung langkahnya ke bilik mandi.
Sarapan yang ada di depannya dipandang kosong tapi satu-persatu potongan itu dimasukkan ke dalam mulutnya.Itulah satu-satunya cara Minah untuk menahan air matanya dari keluar melihat bumi.
Sejak kehilangan kakaknya,keluarga yang dulu penuh dengan hilai tawa,kebahgiaan dan kasih sayang kini yang ada hanya kesunyian,hambar dan..kesakitan.Hanya satu yang Minah harapkan..iaitu dapat makan malam bersama ibubapanya..tapi dalam sebulan hanya 2,3 kali sahaja dia boleh bertegur dengan ibubapanya itu pun tiada masa untuk makan malam bersama.Dan itu cukup menyakitkan hatinya.* * *
Bersambung