Episod 5:-) Witch on Duty.
Hari ini adalah hari pertama dalam neraka buat aku.Aku akan jadi maid tak bergaji dirumah scoup!.Semua ni pasal dia,kalau dia tak cabar aku depan semua orang..benda ni takkan terjadi..tapi,kalau pun dia cabar aku di tempat yang tersembunyi..aku akan tetap terima.Nanti,dia anggap aku penakut pula
Bila aku bagi tau Minah tentang perjanjian itu,dia menunjukkan reaksi yang belum pernah dia tunjukkan pada siapa-siapa..bermakna aku orang pertama yang melihat dia sedemikian rupa.Begitu juga dengan Uncle ,lagi-lagi dia tau yang aku memang anti-s.scoup.Dia memang larang aku,tapi aku harus tepati janji.Aku juga menyuruh Uncle untuk menyembunyikan hal ni dari mama,papa..kalau diorang tahu,kemungkinan besar diorang akan tukarkan aku ke sekolah lain.
Aku tak boleh rapat dengan scoup,tapi..kalaupun boleh..fuuhh..gempa bumi pun aku taknak juga.Aku hanya tahu ada sesuatu yang terjadi pada unnie yang berkaitan dengan keluarga mereka.Dan seorang lelaki..aku tak tahu siapa lelaki tu..Ahh!! Biarlah..taknak peduli lagi..yang penting hari-hari ini berlalu dengan cepat.Tritt! Tritt! Minah dikejutkan dengan bunyi dari handphonenya.Handphonenya disaluk dalam beg sandang.Mesej itu dibuka.
Scoup: Masuklah!Tunggu apa lagi?tunggu pintu tu terbuka sendiri?
Minah: Kalau ko hak sangat..bukalah sendiri!
Scoup: Masuk sendiri!
Minah: So,takpayah nak paksa2 orang masuk..aku boleh masuk sendiri.
“Keras kepala!” Getus scoup,Minah dipandang melalui kaca bersebelahan dengan pintu.Apa agaknya reaksi Minah bila masuk nanti,ya?
Minah menolak daun pintu.Sebaik saja pintu terbuka luas.Jantungnya seakan tersepit diantara paru-paru.Belum pernah dia melihat rumah sekotor dan sesemak ini.Even,kalau dibandingkan dengan kandang kuda di ladang keluarganya,kalah-kalah kandang mereka.
Plastik keropok bersepah,kusyen tunggang-terbalik..macam baru lepas gempa bumi pun ada juga.Kulit kacang..ya ampun..bertaburan di merata tempat.Dalah cermin pun berminyak macam disembah dengan minyak pula.Kenapalah rumah dia boleh jadi begini??
“Wow!ini rumah apa??” Kata minah seakan menyindir.
“Kau tak payahlah nak sindir-sindir aku,aku bukan suka-suka nak buat terjanjian dan seksa kau,tapi aku
betul-betul perlukan orang gaji.” Minah tergelak sinis.“Bukan suka-suka??Kau tau tak,kau memang dah pun seksa aku hidup-hidup.Kau memang taukan aku tak pernah buat kerja-kerja ni.”
“So,bila lagi kau nak mula..takkan kau dah ada suami baru nak mula belajar?”
“I don’t need..” Suara Minah tiba-tiba bertukar rendah.scoup kehairanan.
“Mana orang gaji kau?Takkan seorang pun takda kot..” Namun hanya sementara.Min kembali seperti biasa..Apalah dia ni..macam cuaca,pandai berubah-ubah.
“Diorang cuti seminggu.” Jawab scoup
“Cuti seminggukah,cuti selama-lamanya?” Sindir Minah lagi.
“Wei!Aku suruh kau masuk bukan nak dengar kata-kata kau ni,tapi kemaskan rumah ni,faham?” Kata scoup pula.Minah menjeling tajam.Sebal.
“Kau ingat aku nak sangat jejakkan kaki kat rumah kau ni..kalau bukan pasal perjanjian tu,aku takkan sesekali mendekati rumah ni apatah lagi menjejakkan kaki!” Balas Minah lagi.scoup mendengus kasar.
“Sudahlah..malas aku nak bercakap dengan kau.Semua tugas kau ada kat meja.Pastikan semuanya siap.” scoup terus beredar.Bosan bertekak dengan Minah . Last-last,dia juga yang kalah.
Minah menuju ke meja seperti yang dimaksudkan.Sekeping kertas terbentang atas meja.Kertas A4 itu dibaca.
* Ruang tamu
* Dapur
* Lantai,cermin
* Tab mandi
* Siram bunga(depan & belakang)
* Tandas
* Cuci pinggan,mangkuk
* Basuh kain
* Jan lupa ambil kain kotor dlm bilik aku
* Bersihkan kolam“Oh..my God..bersihkan kolam??Sah..tak silap lagi dia memang nak musnahkan hidup aku..errr!!” Minah mendengus geram.Lengan bajunya disinsing ke bahu.Rambut lurusnya disanggul.
“Macam mana nak buat semua ni?Takkan aku nak tanya Aunty pula..It’s embarrassing.” Min mengomel sendiri.Di satu bilik..scoup tidak habis-habis tergelak
Tiba-tiba,minah menepuk dahi seakan terlupa sesuatu yang penting.Handphonenya dibawa keluar lalu mencari nombor seseorang.“Hello..it’s me,minah.Ms.fanny,I’m sorry aku tak dapat dtg hari ni.How about tomorrow?..oh..okey..Thank you,Ms fanny.” Kedengaran hampa nada suara Minah.Satu keluhan keluar dibibir Moon.
***********
Bersambung
* * * * * * *