Ep 6
Akhirnya,semua kerja telah pun Minah siap.Kini,hanya tinggal kolam saja yang belum disentuh.Benda yang paling ditakutinya.Minah berdiri tidak jauh dari kolam.Disebabkan kolamlah,dia membenci scoup tahap dewa..dan ia kekal sehingga sekarang.Itulah perkara yanh dimimpinya hampir setiap hari.
Episode kebencian itu bermula sewaktu mereka masih berada di darjah 3.Sekolah mereka telah mengadakan perkhemahan di satu tempat.Minah kelas Biru,manakala scoup berada di kelas Hijau.scoup memang meminati Min tapi terlalu cemburu bila Minah baik terlalu baik kepada semua orang.Minah seorang yang sungguh baik dan sikapnya seperti malaikat.
Walaupun barang-barangnya diambil,dia tak pernah marah..sekalipun duitnya dirampas,dia tidak pernah merungut apatah lagi melaporkan pada guru mereka.Dan bila orang menyoalnya.Jawapannya hanya satu. "Sebab dia kawan aku."
Sejak itu muncul perasaan untuk mengubah Min di hati scoup . Walau apapun terjadi,dia ingin Minah berubah.Sepanjang perkhemahan itu,unnie gyuri telah menjadi penjaga Minah .scoup pula berada di bawah jagaan abangnya.Masing-masing berumur 17 tahun.
9 tahun yang lalu.
"Minah,napa Minah tak pernah marah bila diorang ambil barang-barang minah?" Soal miho kawan kepada Minah.Masing-masing berumur 9 tahun.
"Sebab..diorang kawan Minah..Minah sayangkan diorang." Jawabnya dengan senyuman.
"Kalau diorang pukul Minah ,Minah marah tak?"
"Tapikan..kenapa kawan perlu pukul kawan?Kan kalau kena pukul,sakit?"
"Jadi..Minah marah?"
"Emm..entah..tapi kenapa diorang perlu pukul orang?" Soal Minah lagi,seolah-olah miho tahu segala-galanya.
"Entah..tapi aku tengok scoup tu selalu marah-marah,bentak-bentak Minah..kenapa ya?" Minah berfikir sejenak.Dia sendiri juga tidak tahu kenapa scoup suka sangat marah-marah dengannya sedangkan selama ini
Minah tidak pernah menyakiti scoup."Mungkin aku pernah buat salah dengan dia kot?" Jawab minah.Merelakan. Tiba-tiba..sebiji bola melantun ke kepala Minah . Minah tertunduk menahan sakit.
"Wei! Kenapa buat Minah begitu scoup ?" Marah miho..Selama ini dia bersabar dengan sikap biadap scoup terhadap Minah sebab itu kemahuan Minah sendiri..Tapi ini sudah melampau.Bagus kalau itu bola yang lembut,tapi ini..bola sepak.Mesti sakit!
"Dia sendiri yang tak elak,aku nak buat macam mana lagi." Jawab scoup selamba.Baru saja miho hendak menjawab,Minah segera memintas.
"Tak apa miho ..scoup tak sengaja"
"Aku nampak Minah,dia sengaja!" Tegas miho.Walaupun dia nampak perbuata scoup tapi dia tidak menjangkakan yang bola itu akan mengena Minah kerana scpup berada agak jauh dari mereka.
"Tak apalah..kau kan tau sikap scoup macam mana.Jomlah..kita pergi tempat gyuri unnie." Minah dan miho bangkit dan segera beredar menuju ke tepi kolam.Tidak mahu masalah itu berpanjangan.Bukan mereka tak tahu sikap scoup yang baran tahap karma.
Scoup hanya memandang pemergian Minah dengan hati yang membara.scoup tidak mengalihkan langsung matanya dari Minah sehinggalah Min dan miho sampai ke tempat tujuan.Berdekatan dengan gyuri di tepi kolam.
"Makin lama,makin aku nak buli budak budak bengong tu..tak faham betul kenapa dia takda perasaan!" Hati scoup berbisik geram.
Dengan langkah yang cepat dan tindakan yang diluar jangkaan,scoup menolak kasar tubuh kaki ke dalam kolam.Tanpa perasaan dan simpat, scoup hanya memandang MinaH yang sedang timbul tenggelam.
"minah!!!" Serentak itu satu jeritan berkumandang.Tidaak sampai sesaat,seorang lelaki telah terjun ke dalam kolam untuk menyelamatkan Mianh.Minah dibawa ke darat dalam keadaan yang tidak sedarkan diri.suaua orang mengerumuni tempat itu.
"Minah..bangun..bangun Minah!Jangan buat unnie begini.."
Terketar-ketar suara gyuri.Air matanya deras mengalir.
"Excuse me miss." Lelaki itu bersuara.gyuri segera memberi ruang untuk lelaki itu.Lagaknya seperti seorang pakar.Dada Minah ditekan berulang,sejurus itu air keluar dari mulut Minah, minah terbatuk.Segera lelaki itu membangunkan Minah ,seraya itu tubuh Min dipeluk.Ketakutan yang dirasainya masih belum berkurang.
"Minah okey?Jangan takut..unnie ada,ya?" Tubuh Minah dipeluk semula.Minah membatu,hanya nafasnya yang tidak stabil.Lelaki yang menyelamatkan Minah tadi bingkas berdiri.Dengan langkah yang cepat dia menghampiri scoup dan menghayun tangan.
PANG!! Pipi putih scoup bertukar merah akibat hayunan itu.
"Siapa ajar scòup buat begitu?!Jawab !!" Bentaknya.Walaupun begitu,tamparan tadi tidak memberi sebarang reaksi kepada scpup ,tetapi sedikit memberi kesan kepada orang sekeliling,Mereka tergamam melihat budak itu ditampar termasuk gyuri .gyuri melangkah menghampiri mereka, miho pula menggantikan gyuri untuk berada disisi Minah.
"Arr..aku minta maaf kalau aku menganggu..tapi aku rasa tak perlulah angkat tangan pada dia,cukuplah sekadar tinggikan suara pada dia." Kata gyuri.junki langsung tidak memandang gyuri yang berad didepannya,matanya terus-menerus menikam tajam ke arah scoup.
"scoup,it's okey..scoup boleh cakap pada unnie..unnie tak marah,unnie Cuma nak tanya kenapa tolak Minah?" Lama scoup membisu.junki mencekak pinggang,rasa marah masih bersisa dihatinya.Belum pernah scoup bersikap demikian.Malah,dia sungguh sopan dengan orang tua.
"Sebab Minah tu bodoh,terlalu lemah!!Aku benci sikapnya yang lemah!!" Habis saja ayatnya,dia terus berlari menuju ke bilik penginapan mereka.
"scoup!" Panggilan junki tidak dipedulikan,pintu bilik dihempas kuat.
"Thank you for helping me." Ucap gyuri. Junki berpaling dengan rambut yang basah terjuntai.
"Maafkan adik saya,dia belum pernah berkelakuan begini sebelum ni..i'm sorry."
"It's okey..aku rasa kau patut tengok scoup..kang hilang kau pula yang susah."
"Okey..by the way,I'm junki." junki menghulurkan tangan, dan tangan itu disambut mesra.
"Aku gyuri."
"Nice to meet you..i'm going.Bye!" junki berlalu tapi sempat memberikan senyuman yang mampu mencairkan mana-mana hati wanita.gyuri turut tersenyum.Seperti dia merasakan satu tarikan yang kuat antar mereka.Tapi,cepat-cepat fikiran itu dilontar jauh-jauh.Bila difikirkan,tanggungjawab yang sedang dipikulnya sekarang juga sudah cukup menjadikannya robot.Dia belum bersedia untuk membina perasaan itu.
Gyuri kembali ke tempat Minah,kelihatan minah sedang tunduk memandang lantai,dia seakan hilang punca.Pucat tak berdarah.Mungkin dia masih terkejut,fikir gyuri.
* * * * * *
Sejak kejadian itu,Minah berubah seratus peratus dari sikap.Dia berubah menjadi dingin,bersikap acuh tak acuh,kadang-kadang dia boleh menjadi sangat kejam.Dia bukan lagi budak yang boleh dipijak oleh siapa pun,sehinggalah dia kehilangan miho.miho berpindah beberapa hari selepas kejadian itu berlaku.Tapi,keadaan menjadi lebih teruk apabila gyuri tiba-tiba sahaja menghilangkan diri sewaktu dia berumur 11 tahun.Dan itulah yang membelengu Minah sehingga sekarang..
##bersambung##
P/s : Komen2lah..kalau ada yang korang tak suka..just tell me,yuri akan perbaiki semuanya.EnjoY!
# add wechat yuri
Saranghyeyo