"Yeah yeah cuti jerebu ...!! Balik rumah "kata Athilia melompat keriangan yang rindu akan tilam dan bantal busuknya.
Sesampai sahaja di rumah , Dia berlari mendapatkan bantal busuknya lalu mencium dan memeluknya.
"Eh jap ,bau dia lain ..Ni mesti ibu basuh ..alahai nak kena tanya ni !" Athilia laju meninggalkan biliknya.
"Ibu ,ibu ibu basuh bantal kakak ke ?" Athilia terus menuju ke ruang tamu sambil menunjuk bantal peluk .
"Haah ,busuk ah bau macam susu tumpah " Balas Ibunya selamba .Ayah hanya memerhati gelagat dua beranak itu.
Retak Hati Athilia , baru nak menuju ke bilik , Ibu memanggilnya.
"Kakak ibu ,dan ayah ada benda nak bincang , meh duduk sini " Ibu menepuk sofa bersebelahan tempatnya.
Athilia mengatur langkah ke sofa.
"Okay ada apa benda yang penting tu ?" Athilia bertanya sopan sambil memeluk bantal busuknya.
"Kakak mungkin ini bulan terakhir kakak sekolah di KUSESS tu , kita kena pindah duduk dekat kampung ,family kita ada masalah ." Ibunya berdeham sebelum berkata ,ibu menukar nada suara sedih .
"Hah ,Seriously? " Tanya Athilia nada terkejut dia langsung tidak sangka yang situasi begini akan jadi .
"Haah ,Ayah kena handle projek dekat kampung dengan Family kita ada masalah , nenek sakit tiada siapa nak jaga , jadi ibu tawarkan diri untuk jaga , kasihan nenek lagipon di Perak kakak boleh dapat ramai kawan."Panjang lebar ibu memberi alasan .
Athilia tidak boleh membuat keputusan , Dia hanya menurut.
"Ooo ,Takpelah kalau macam tu , Kakak ikut je , maknanya adik- adik pon pindah sekolah ?"Tanya Athilia lagi , dia cuba mengekalkan nada suara sopan
"Haah , Takpe yer kita pindah ?"
Ayah athilia menyampuk ."Takpe ,untuk kebaikan keluarga kakak tak kisah " Athilia mengukir senyuman mana yang mampu.
"Okay ,dah takde apa apa kan ? Kakak naik atas dulu yer " Athilia meminta izin naik ke biliknya.
"Kakak dah boleh start packing apa yang patut , nanti ayah beli kotak ." Ayah berkata tapi mata fokus pada surat khabar.
"Okay ayah " .Ringkas balas Athilia.
******************************
Habis cuti Jerebu.
Athilia di kelas hanya diam dan tumpu pada cikgu sahaja , kebiasannya kaki tu tidak Reti duduk diam ,kejap pergi meja kawan yang belah kanan ,kejap ke depan ,kejap ke kiri ,kejap ke belakang.Habis 1 kelas dia jajah tapi lain pula hari ini.
"Awak okay ke ? Saya tengok tadi awak dalam kelas diam sahaja , Awak ada masalah ?" Tegur Iqmal dari belakang lalu terus duduk di tepi Athilia.
Athilia Melatah .
"Oh mak kau bantal peluk "
Iqmal hanya ketawa kecil di sebelah.Athilia menoleh .
" Eish awak Ni tetkejut saya " Balas Athilia.
"Rindu bantal peluk ke ?" Tanya Iqmal soalan merepek.
"mana ada ." Ringkas balas Athilia .
Dia termenung balik kebiasaanya bila Iqmal disebelah tersipu malu lah ada sahaja topik yang hendak di cerita.
Iqmal pelik dengan kelakuan Athilia ,dia tidak seperti biasa.
"Athilia , saya dah kenal awak bukan sebulan tau , Dah nak 3 tahun kita kawan " Nada Suara Iqmal bertukar risau .
"Athilia kalau Awak ada masalah cerita pada saya ,Saya sudi jadi pendengar setia awak ."Iqmal berkata turut pandang ke depan .
Athilia melihat wajah Iqmal dengan hujung mata sahaja .
Athilia masih diam .
" Kalau Awak diam sahaja macam Ni , Saya bagitau cikgu yang awak sakit " Iqmal berkata lagi.
Athilia paling benci duduk di bilik kesihatan milik sekolah itu , ramai yang kata bilik itu berhantu , Athilia penakut sedikit .Iqmal sudah tahu kelemahannya bila berada di sekolah itu.
Athilia menoleh dan mengambil nafas panjang . Iqmal yang melihat situasi itu sudah tau Athilia sudah sedia untuk bercerita jadi dia menoleh.
"Awak saya ada lagi seminggu je lagi dekat sini " Athilia mula berkata tapi air mata dah bertakung dia pon tidak tahu apa sebabnya.
" Hah ? Awak nak pergi mana? Awak nak tinggalkan saya ?" Tanya Iqmal gelabah .
"Saya kena pindah perak . Ayah saya kena urus projek dekat sana dan ibu kena jaga nenek kerana tiada siapa yang mahu jaga .Nenek sakit " Athilia memberitahu alasannya.
Athilia tunduk , air mata dia jatuh .
"Saya je ke yang tahu?" Tanya iqmal nada sudah bertukar sedih.
Athilia mengangguk kecil.
Hati Iqmal be like ; Wow dia bagitau aku sorang je lah.
" Athilia awak jangan sedih macam ni , nanti saya join awak nangis , nah !" Nada iqmal bertukar memujuk walaupun hatinya sedih tapi dia tidak mahu tunjuk . Dia menghulurkan sapu tangan berwarna biru dan ada kartun animasi doraemon.
Athilia mengelap air matanya menggunakan sapu tangan tersebut.
" Thanks , and sorry menyusahkan awak kena tengok saya menangis dengar cerita saya."Athilia cuba berkata nada tak seimbang ada berbunyi sedih lagi dan gembira sedikit . Athilia mengukir senyuman semampu yang boleh.
Dia menghulur balik sapu tangan milik Iqmal.
" Takpe , awak simpan lah ".
Senyuman yang Ikhlas terukir di bibir Athilia.
"Thanks."
" Eh tapi jap eh , bagi saya marker "
" Nah" Athilia menghulur.
M.Haziq Iqmal .
Athilia tersenyum melihat nama yang ditulis di sapu tangan .
" Simpan elok elok."
" Thanks".
###########################
Bab paling banyak patah perkataan hahahah..btw thanks vote and thanks sudi baca...Nantikan bab seterusnya.
YOU ARE READING
Ex Crush aku , Pengapit lelaki aku?!!
Fiksi RemajaCinta Athilia pada iqmal tidak pernah pudar sampai dia terpaksa berpindah sekolah. Pertemuan yang tidak dirancang Athilia berjumpa dengan crush dia pada zaman sekolah, Iqmal .Cinta Athilia kembali berputik .Adakah perkahwinan dia dengan faqeeh akan...