Kisah Tingkatan Satu

2.8K 66 17
                                    

"Mi belajar elok-elok tau. Jangan asyik nak main je".

Inilah ayat yang semua orang akan dengar daripada mak bila first time masuk sekolah.

Masa ni aku tingkatan 1. Macam biasalah first day sekolah, cikgu akan bahagikan pelajar mengikut kelas masing-masing berdasarkan result UPSR. Budak pandai kelas depan, yang kurang pandai mestilah kelas belakang.

Result UPSR aku tidaklah teruk sangat. Sederhana. 3 A 2 C. Subjek English dan math ini memang aku akan benci sampai mati. Haha gurau je.

Kalau berdasarkan result ni, aku sepatutnya dimasukkan di kelas tengah bersama pelajar sederhana. Tapi entah kenapa aku boleh dimasukkan ke kelas belakang dengan pelajar yang resultnya agak..... "Cikgu ini buta ke apa huh? Tak tahu tengok result? Dah tak kenal ABC?" Aku maki cikgu dalam hati aku. Hehe.

Aku terpaksa akur dengan keputusan cikgu yang menetapkan aku masuk ke kelas mana.

Ada juga cikgu dan kawan yang suruh aku buat surat rayuan masuk ke kelas yang lagi baik. So balik je rumah aku terus beritahu mak pasal ni. Mak just diam je. Tiba-tiba mak kata dekat aku;

"Tak kisah masuk kelas mana pun. Nak berjaya usaha tu penting. Kena rajin belajar".

Aku terkejut gila bila mak cakap macam tu sebab aku ingatkan mak aku akan suruh aku buat surat rayuan. Mak manalah nak tengok anaknya belajar di kelas bawah. Tapi bila difikirkan balik ada betul juga apa yang mak cakap. Kalau aku buat rayuan untuk masuk kelas lebih baik belum tentu aku boleh catch up sebab susah. Lebih-lebih lagi kena bersaing dengan budak yang otaknya pandai gila babi.

Aku stay dan teruskan belajar di kelas 1 Seri pagi. Kelas ketujuh dari sepuluh kelas yang ada dalam tingkatan 1.

Lepas final exam, aku dapat tempat kedua dalam kelas. Cikgu bangga dengan result aku dan naikkan aku kelas 2 Kemboja tahun depan. Wow, tak sangka aku boleh masuk kelas keempat.

Aku sudah buktikan kepada semua pelajar yang kedudukan kelas bukannya penentu kau pandai atau bodoh. Kalau kau rajin belajar mesti akan berjaya. Kejayaan bukan terletak pada pelajar yang resultnya yang pernah cemerlang je.

-Tamat

Koleksi CertotWhere stories live. Discover now