Tips Move On

755 41 19
                                    

Move on ni perkataan yang mudah nak disebut tapi susah nak dibuatkan. Move on bermakna kita tinggalkan sesuatu atau seseorang yang penting buat kita. Ini definisi aku la. Tak sama dengan Kamus Dewan. Haha.

Selalunya move on dikaitkan dengan cinta. Terutama sekali untuk yang bergelar remaja. Tu la, time couple show off sana sini. Post gambar bf or gf kat Instagram, WeChat bagai. Dah break off meroyan pula kat Twitter. Haha jahatnya aku ni kutuk orang.

Putus cinta ni perkara biasa. Aku pun pernah rasa. Yes, memang sakit berpisah dengan orang yang buatkan kita rasa dihargai. Tapi sampai bila nak sedih macam tu. Move on memang sakit but kalau kau tak move on lagi sakit.

Pernah ada yang bertanya kat aku macam mana nak move on? Ada tips tak?

Memang ada. Tips ni aku guna pakai. Alhamdulillah, bagi aku berkesan. Kalau korang nak try silakan.

Firstly, korang dekatkan diri dengan tuhan. Mengadulah dekat tuhan. DIA faham isi hati hambanya. Mungkin kita tertanya kenapa DIA uji kita macam ni? Sebenarnya DIA hanya rindukan kita. DIA nak kita sentiasa ada bersamanya. Cuba tanya diri balik, time kita couple pernah tak kita ingat tuhan? Confirm tak pernahkan. Hati sibuk ingatkan pasangan je 24 jam. So gunakan peluang ni perbetulkan diri kita balik. Sentiasa ingat selalu letakkan tuhan dihadapan supaya kita tidak ketinggalan dibelakang.

Second, perbaiki hubungan dengan family. Biasa la bila dah couple kita jarang spend time dengan family. Asyik berkepit dengan pasangan je macam belangkas. Ibubapa adalah insan yang bertanggungjawab melahirkan kau kat dunia ni. Pengorbanan diorang sangat besar. Kalau nak dikira guna kalkulator semestinya rosak kalkulator tu sebab angkanya terlampau besar. Hargai mereka selagi mereka masih ada. Lebih baik kita ditinggalkan yang masih belum halal daripada kita kehilangan Ibubapa kita.

Selain tu, kena sibukkan diri dengan kerja. Bila kita fokus lakukan sesuatu pekerjaan, kita akan lupakan semua masalah yang melanda time tu.

Kalau rasa asyik rindu kat pasangan, block sekejap pasangan kat semua laman sosial. Try jarakkan diri dengan dia. Sejauh mungkin. Inshallah, suatu hari kau akan lupakan dia juga.

Last sekali, banyakkan makan semut. Kenapa? Banyak makan semutkan cepat lupa. Haha. Eh! Korang jangan makan semut pula nanti. Karang tak pasal-pasal sakit perut. Haha.

Tu je yang aku boleh share buat mereka yang masih belum move on. Harap tips ni dapat bantu korang. Paling penting hati korang kena sado. Hehe. Stay strong.

-Tamat

Koleksi CertotWhere stories live. Discover now