Babak 1

2.7K 98 3
                                    

"Aku menantikan dirimu. Setiap hari aku meletakkan namamu dalam doaku. Pulanglah. Aku di sini sentiasa menunggumu. Pulanglah"

1983

Suasana agak meriah di kawasan kampung. Ramai orang sibuk membuat persiapan untuk hari esok. Zainab sibuk menolong ibunya di dapur manakala bapanya mencari ranting di belakang rumah.

"Zainab, nanti tolong potongkan bawang ya?" Kata ibunya. Zainab mengangguk lalu tersenyum. Dia amat gembira dengan persiapan ini.

"Zainab! Zainab!" Kedengaran suara memanggil namanya. Zainab meminta izin ibunya untuk menjenguk sebentar.

"Ya Allah, Farah.. Ummu?" Zainab menuruni anak tangga rumahnya.

"Ada apa datang rumah?" Soal Zainab. Sahabatnya itu kelihatan teruja akan sesuatu.

"Jom ke kampung sebelah, dengar kata, dekat sana meriah sangat malam ni" kata Ummu. Zainab terasa teruja untuk ke kampung sebelah. Seumur hidupnya dia tidak pernah ke kampung sebelah. Maklumlah,ibunya amat menjaga dirinya. Namun, dia memandang ibunya. Dia takut ibunya tidak membenarkan dirinya berkeliaran. Ibunya pantang kalau dia keluar dari rumah ini. Risau jika ada apa-apa yang berlaku.

"Pergilah.. tapi hari ni saja ya" kata ibunya. Tidak sampai hati pula melihat wajah anaknya yang muram itu. Biarlah hanya sekali pada hari ini.

"Tapi, jangan pulang lewat.. " kata ibunya. Hari yang gelap itu membuatkan dia risau akan anaknya.

Zainab gembira. Dia mengucapkan terima kasih lalu mencium tangan ibunya. Dia memandang sahabatnya lalu bersorak gembira. Farah menarik tangan Zainab. Mereka bertiga teruja untuk melihat kampung sebelah. Meriahnya juga seperti di kampung mereka.
"Wahh.. Cantik" Mereka bertiga menikmati suasana meriah kampung seberang. Orang ramai yang sibuk membuat persiapan untuk esok. Malam yang penuh dengan lampu yang berkerdipan.
"Zainab, tengok ni! Lawanya" Ummu menarik lembut tangan Zainab. Tidak pernah Zainab menjejakkan kaki di kampung ini. Ini kali pertama dia melihat suasana kampung seberang. Sangat meriah!

"Zainab, jom kita ke sana" ajak Farah. Zainab hanya mengikut. Matanya melilau melihat lampu yang dipasang di setiap perumahan. Tiba-tiba, dia terlanggar seseorang.

"Ya Allah.. " Zainab membetulkan tudung yang menutup kepalanya. Dia memandang wajah yang melanggarnya. Tiba-tiba, air mukanya berubah. Dia menjadi malu.

"Maaf, saya terlanggar" kata lelaki itu.

"Zainab, jom!" Panggil Farah lalu menarik tangan Zainab. Zainab yang tidak sempat memohon maaf segera membuntuti sahabatnya.

Lelaki itu memandang dari jauh lalu tersenyum.

"Zainab..." Nama gadis itu. Dia tersenyum lagi. Siapakah Zainab itu? Dia tidak pernah nampak gadis itu. Namun, gadis itu sangat lembut.

"Hei, Faruq! Cepat sini" Faruq segera menolong pakciknya. Fikirannya jatuh pada wajah gadis yang bernama Zainab. Entah kenapa, hatinya suka melihat gadis itu. Adakah dia sudah jatuh cinta pandang pertama? Faruq menggelengkan kepala.

Pada pagi itu, Zainab dibenarkan menghantar kuih kepada sahabat ibunya di kampung sebelah. Ibunya menyuruh Farah menemaninya.

"Cepat balik ya, Zainab. Ibu nak ke pekan petang nanti" kata ibunya. Zainab mengangguk lalu mencium tangan ibunya. Mereka berdua sedang menuju ke kampung sebelah. Tiba-tiba, fikiran Zainab jatuh pada wajah lelaki yang terlanggarnya malam semalam. Arh.. Kenapa aku fikir dia ni? Soalnya dalam hati.

Zainab tiba di perkampungan. Hatinya berdebar-debar. Takut jika bertemu dengan lelaki itu. Zainab tidak tahu nama lelaki itu. Namun, lelaki itu kelihatan seperti baik di pandangan matanya.

Cerpen KTK- CompletedWhere stories live. Discover now