Dengesiz Kişilerle İlişkiler ? Giriş

589 7 2
                                    

Hayatımızın en önemli bölümünü insanlarla ilişkilerimiz oluşturur. Olumlu ilişkilerden huzur ve başarıya çıkar, olumsuz ilişkilerden de mutsuzluk ve çöküntüye çakılırız. Dengesiz insanlarla ilişkilerimiz felakete de dönüşebilir.

İnsanları •dengeli, •dengesiz ve •psikopat olarak üçe gruplayabiliriz. Düzgün yolda araç kullanmak kolay, çukurlu taşlı yolda acıtıcı, bataklıkta ise batırıcıdır. Dengeli kişi adildir, sosyal zekâsı yüksektir. Psikopat, zihnini ya çok çarpık kullanır veya beyni hasarlıdır. Dengesizin ise genelde beyni yeterlidir. Ama zihni çarpık veya yıkıcı kurallarla çalışır; gerçeği komik aynalar gibi tersyüz eder. Akıllılıkla ahmaklık arasında gidip gelerek çevresine sürekli çarpar, vampir gibi enerji emer, asalak gibi sömürür, can sıkar, acı üretir.

Ailemizden biri dengesiz olabilir ya da bir dengesizi güzelliğinden, zekâsından, yeteneklerinden, saygısından, övgüsünden veya gücünden etkilenerek hayatımıza alabiliriz.

Davranış dengesizliği •beynin hasar görmesinden kaynaklanabilir. Uykusuzluk, susuzluk, hareketsizlik, dengesiz beslenme, madde bağımlılığı veya sürekli stres beyin kimyasını bozar ve bazı bölgelerini devre dışı bırakırsa, davranış dengesi bozulur. Dengesizlik •zihni yöneten kişisel inanç kurallarının yıkıcı içeriklerinden de kaynaklanır. Zararlı düşünce alışkanlıkları edinerek dengesiz tutum alışkanlıkları geliştirebiliriz.

Çocuğun büyüdüğü bozuk ailenin babası bağırmadan ve aşağılamadan konuşmaz. Anne-babanın kavgalarını izleyerek büyüyen çocuk şiddet filmleri izler, savaş oyunlarına odaklanır. Sonunda ortaya çıkan zorba çocuk, öğretmenine bile saldırır. Henüz 12 yaşında, babasına gücü yetmez, ama yeterli para vermeyen annesini dövmeye cesaret eder. Bu bireyin büyüyünce huzurlu bir aile kurup mutlu yaşaması mümkün müdür?

Dengesiz insan sözü tersinden anlar, kendisini tersinden ifade eder, bencilce, zorbaca, ikiyüzlüce davranabilir. Sadece kendi kurallarına göre yaşar. Kusurunu kabullenmez, başkasına yükler, isteği hemen gerçekleşmezse hırçınlığa veya şiddete başvurur.

Atalar "Can çıkar, huy çıkmaz." demişler. Dengesiz huy beyin hasarından doğuyorsa, tamiri beyni tamir etmek kadar zor ve zaman alıcıdır. Bir dereceden sonra da imkânsızdır. Dengesizlik zihnimizi virüslü çalıştıran inanç ve kurallarımızdan kaynaklanıyorsa, azimli ve sabırlı eğitim ve çabalarla olumsuz alışkanlıklarımızı değiştirebiliriz.

Dengeli/dengesiz ilişkileri yönetmek, kurtla kuzu arasındaki ilişkiyi yönetmeye benzeyebilir. Bir insan için yararlı işleyen kural öbür insan için zarar verebilir. Biz veya muhatabımız dengesiz huylar edinmiş olabiliriz. Şartlarımızın üreteceği zihinsel hasar bizi dengesizliğe sürükleyebilir. Sorunu tanımak sorunu yönetmenin ilk adımıdır.

Dengesizliği ağır zihinsel kusurları kapsayan psikopatlıktan ayırt edelim. Psikopat empatisizdir, vicdanı gelişmemiştir. Suçluluk bilmez, şiddet kullanır, yalancı, düzenbaz, kurnaz, tuzakçı, uyumsuz davranır. Hırsızlık, cinayet, yaralama, cinsel sapma, kumarbazlık tarzı davranışlar psikopatlarda daha çok görülür.

Zihnini adil ilkelerle eğitmiş insan huzurun adil, karşılıklı, vefakâr, dengeli, uyumlu, pazarlığa dayalı, hoşgörülü, esnek, sabırlı, sükûnetli, dayanışmacı, iyiliksever tutumdan doğduğunu bilir. Doğru söyler, güven verir, görevinin ve sorumluluklarının gereğini yerine getirir, haddini bilir, ezmez, ezilmez, dayatmaz, zulmetmez ve adaleti sağlamaya çalışır.

Dengesizleri"•zorba, •sahtekâr, • şehvet düşkünü, •gösterişçi, cimri, •içten pazarlıkçı,•mükemmeliyetçi, •şüpheci" şeklinde tanımladık. Özelliklerini •temelihtiyaçları, •avlama taktikleri, •bunaltma biçimleri ve •kendileriyle baş etmeyöntemleri açısından inceledik. 


Zihinsel Şifa / Muhammed BozdağHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin