Sembilan

46 6 3
                                    

Ali sudah jauh membawa diri.
Di sebabkan ayah dan ibunya sering bercakaran dia nekad untuk lari dari rumah. tiada siapa tahu tentang keberadaan dan khabarnya kini.

Tapi writer tahu ni nak cerita kat korang lah ni. Huhu

Perginya Ahmad dan Maslan ditambah pula dengan masalah keluarga yang sangat menggila menyebabkan dia ambil keputusan drastik untuk pergi jauh.

Berbekalkan RM4500 yang disimpan selama 10tahun dan di top up dari duit ibu bapanya sebelum mereka bercakaran dia membawa diri ke bumi kangaroo, lagipula dia berpendapat dia sudah tidak ada sesiapa lagi kerana rakannya pergi seorang demi seorang.

Nasibnya agak baik kerana dia terumpa dengan seorang ejen sehingga membawa dia ke sini.

Tambahan pula firasatnya kuat mengatakan bahawa kematian Ahmad ,Maslan dan kegilaan Nazaril berpunca dari hantu yang diseru.

Dia beranggapan hantu tersebut takkan kejar dia sehingga ke sini.Banyak pulak duit hantu nak tempah ticket flight ke Australia.

Dia bekerja sebagai kuli batak di ladang anggur Mr.Noah . Ladang amggur yang terletak di Swanhill , Australia benar-benar menguji kesabarannya dek kerana keluasan ladang tersebut.

Kadang dia bekerja di kedai buah di tepi-tepi jalan bagi menyahut seruan salah seorang menteri Malaysia untuk melakukan dua kerja. Walaupun dia berada jauh di Australia sana tapi dia tak pernah lupakan tanah air tercinta.

Sila bangga dengan Ali!

Disebabkan sekarang bukanlah musim anggur makanya kerjanya diladang sungguh kurang membuahkan hasil.
Jika musim anggur dia memperoleh sekurangnya 60kotak amggur tapi kini paling banyak pon hanyalah 40kotak.

Oleh sebab itu dia mengambil keputusan untuk bekerja di kedai buah. Bukan sebab dia sayangkan saranan menteri itu tapi dek kerana taraf hidup yang tinggi.

Semenjak dia di Australia dia bagai lupa daratan. Kalau dulu lagu
"Sorry sorry sayangku I love You"

Sering meniti dibibirnya tapi tidak kini.

Jika dulu tika dia susah dia akan mencari tuhan.

Kini arak dan weed menjadi teman.
Perempuan tak usah cakap setiap minggu bertukar-tukar.
Namanya juga ditukar kepada Ally.

Malam minggu itu dirancakkan dengan lagu "Disarm You". Dia boleh berjoli sakan, kerana gaji diterimanya setiap minggu.
Paling kurang dalam satu minggu dia akan dapat sekurangnya 300USDD dalam Malaysia kurang-kurangnya dia dapat RM1200. Tapi sebab perangainya yang sering berjoli menyusahkan keadaan.

Pasal tu dia sering mengadu kekurangan wang.

Awal pagi itu seperti biasa dia pulang ke asrama. Bezanya pagi itu dia tidak mabuk seperti kebiasaannya.

Entah dari mana dia dengar seperti suara orang bertengkar.

Diintai dari celahan semak. Kelihatan sepasang kekasih sedang bercakaran.
Yang lelaki kelihatannya mabuk.

"I know you love Bradd more than me. I know you always hanging out with him whenever I'm away."

Butir bicara lelaki itu makin merapu.

"No. Angel was there with Bradd. We never went out without Angel. Trust me. I love you Mike."

"Noo. You such a bitch. Liarr!"

Serentak itu berlaku pergelelutan dimana wanita itu dicekik.

Bagi perasan kehadiran Ali di balik semak itu wanita itu menoleh.

H.E.L.P

Langsung tidak dengar butir bicara tapi cukup untuk dia faham.

Walaubagaimanapun Ali yang penakut itu mengambil keputusan untuk lari jauh dari situ.

Semenjak kejadian aneh itu dia sering dihantui bayangan misteri berbaju putih. Sama persis dengan pakaian yang dipakai wanita yang dibunuh didepan dulu. Wajahnya hampir sama atau sama bezanya wajah bayangan itu lebih pucat tak berdarah.

Malam itu dia berseorangan menutup gerai buah. Selalunya seorang lagi pekerja akan menemaninya. Entah macam mana sakit perut agaknya dia terpaksa menutup kedai itu sendiri.

Jam ditangan baru sahaja pukul 6.00pm tapi gelapnya seperti malam.

Selalunya kedai ditutup jam 5petang. Tapi entah kenapa hari itu orang sangat ramai menyebabkan dia terpaksa menutup kedai jam 8.00PM.

Sewaktu dia sedang menyusun buah epal, entah macam mana dia tertepis bakul yang berada di depannya habis tergolek buah epal sehingga ke jalan.

"Ish time nak cepatlah dia gedik nak jatuh."
Ngomel Ali sendirian.

Usai mengutip epal yang jatuh baru dia perasan ada sebiji epal yang masih bergolek.

Makin dia kejar makin epal itu bergolek. Sehinggalah epal itu berhenti di kaki seseorang.

Tidak berkasut.
Kakinya nampak pucat kebiruan.
Lebam-lebam mulai timbul di betis itu.

Perlahan dia angkat muka.
Surprise

Hantu pucat itu berada tak sampai 2Meter darinya.
Terlompat dia kebelakang.

"Why you didn't help me?" sayu suaranya mendayu-dayu.
"You let me die."

"Whyyyy."

Bagai dapat kekuatan dia berinteraksi dengan hantu itu.

"If I help you then I will die too."
Hentam keromo sahaja bahasa Inggeris Ali selalunya k.O.

Terus dia lari berpatah balik pintu kedai ditutup terus. Tiada masa menyusun buah.

Biar lantak.
Masalah dia lagi penting.

Sepantas kilat dia berlari pulang.
Entah macam mana dia kini berada di tempat pembunuhan kejam itu.

Dilihat lelaki yang sama masih berada disitu. Masih mabuk.

Dibelakang lelaki itu jelas kelihatan hantu tersebut.

"Hey watch out!"

Lelaki itu tidak endahkan Ali. Dia masih meneguk rakus arak ditangan.

Ali dapat rasakan dunianya kelam tiba-tiba.

Sedar sahaja dia waktu itu. Dia dikelilingi pegawai polis.
Dikawasan dia berbaring diletakkan tanda "No Crossing".

Bagai mendapat kekuatan.

"I saw someone killing a girl last week." dia membuka cerita.

Tak mengendahkan Ali,Pegawai polis itu terus mengheretnya pergi.

"I don't know. I saw he used the bottle to kill the man." bicara seseorang
Seraya menunjuk kearah jasad kaku yang tak jauh dari Ali.

Ali sempat memandang kearah itu dilihatnya lelaki itu sudah tidak bernyawa. Disampingnya gadis itu tersenyum puas,
Dia berjaya gunakan jasad Ali untuk membalas dendam
.

"No I didn't kill him."

"Aku tak bunuh dia."
"Aku tak bunuh dia."

"Everything is your fault seraya menunding kearah bayangan itu."

Orang ramai makin kalut. Takut diapa-apakan.

Baru dia perasan ada darah ditangannya.

Sejurus dia digari dia terus dibawa pergi.

.
Jauh di hujung sana dia tersenyum meleret sehingga menampakkan barisan gigi tajamnya.
Bagai bergembira dengan kejayaan yang dibawa sekutunya.
Ibu jari dinaikkan petanda sekutunya doing a good job,
Siapa kata hantu tak boleh fly hingga ke Australia.
Terima kasih ler sebab bersabar dengan kesinambungan cerita ni.
Macam biasa do vote kalau rasa menarik kalau tak takpe abaikan.

Dan macam biasa silalah komen kalau ada sebarang pendapat atau percanggahan idea.

Again terima kasih.

L.o.l Jayyy

Takut✔✔Where stories live. Discover now