CDD | 8

62.6K 2.4K 200
                                    

AWINA membelek telefonnya sedari tadi. Sibuk berbalas mesej dengan Haiqal. Sedar-sedar sudah dua minggu dia jadi tunang lelaki itu. Tiba-tiba nanti sudah genap empat bulan dan jadi isteri pula. Awina meremang seram. Tak terbayang dek akalnya kalau hidup sebumbung dengan Haiqal nanti. 


Haiqal
Nanti bagi alamat rumah sewa awak

Nak buat apa?

Bagi je la. Banyak tanya la dia ni



Awina berdecit perlahan. Kalau ada depan mata, memang dia tumbuk saja lelaki itu. 

"Hoi Wina, kau dengar tak apa aku cakap ni?" Syafina pukul paha Awina. Terkejut wanita itu dan fokus semula pada mereka semua.

"Ha? Kenapa?" 

"Kita orang cakap pasal reunion. Esok lepas habis kelas nak pergi cari something. Aku tak ada baju," terang Ain.

"Habis baju dalam almari kau yang melambak tu?" soal Zulaikha siap pandang Ain sambil kunyah keropok. Tapi dia rasa, dia juga tiada baju yang sesuai untuk majlis reunion batch itu nanti.

"Choyy! Itu semua baju aku nak pergi kelas. Mana boleh sama kan," balas Ain.

"Tapi diorang tak ada kata yang majlis tu ada tema... Kan?" Awina pandang semua. Dia paling tidak suka majlis yang bertema begitu. Satu kerja pula nak cari dan suai padan. Sama ketika majlis graduasi tingkatan lima dulu. Sibuk nak buat tema. Sudahnya dia sarung saja apa yang ada dan selesa untuk dipakai.

Party pooper? Yes I am.

"Aku rasa tak ada. Kalau ada pun, lantak la. Jalan je dan buat tak tahu," tutur Syafina selamba.

Awina senyum. Syafina boleh dikatakan hampir sekepala dengannya juga. 

"Kau nak shopping baju juga tak Wina?" 

Awina hanya menggeleng menjawab pertanyaan Ain. Dia sudah lama beli baju secara atas talian. Tapi tetap mahu ikut mereka nanti. Manalah tahu tiba-tiba dia rasa nak beli sesuatu sebagai tambahan untuk penampilannya nanti.


***



TANGAN mencapai pin tudung dan disemat ke bahu. Usai itu, Awina kemaskan selendang putih yang dipadankan dengan kebaya putih moden berwarna putih juga dan kain pario campuran tiga warna iaitu coklat, putih dan merah jambu. Solekkannya juga tidaklah tebal mana. Sama saja seperti mahu ke kuliah cuma bagi nampak manis.

Awina pusing sedikit ke kiri dan ke kanan sambil senyum. Puas hatinya.

"Kau ni nak pergi reunion ke... Nak pergi nikah?" soal Syafina yang sedang betulkan awning tudung bawalnya sambil duduk di birai katil. Cermin kecil diangkat separas kepalanya bagi nampak bahagian awning

Awina pusing menghadap Syafina di belakang.

"Kalau nikah, aku tak pakai baju ni. Aku pakai yang lagi simple dan manis," jawab Awina.

Cinta Dalam Diam [TERBIT]Where stories live. Discover now