33

11 0 0
                                    

Semua orang nak berubah.


Semua orang tak pernah nak minta jadi jahat , tiada sesiapa yang berharap untuk jadi seorang yang jahat.


Mungkin ada hikmah Tuhan menjadikan seseorang dengan sifat begitu.

Ya , Tuhan sedang berdialog dengan kita , dengan memberikan peluang kepada seseorang itu mencari jalan yang benar.


Tetapi , keadaan sekeliling kadangkalanya menghalang.


Mereka dicaci , dihina masyarakat.


Tidak terkecuali keluarga sendiri , semua menghina.


Mereka tetap mencari , walaupun kadangkalanya mereka rebah , tetapi mereka tetap berusaha mengejar cahaya biarpun mereka terpaksa merangkak.

Mungkin , itu tanda Tuhan masih sayangkan hamba-Nya , tidak seperti hamba-hamba-Nya yang kadangkalanya tidak menyintai antara satu sama lain.


Mereka membuangnya.


Buang daripada masyarakat.


Dan di situ Tuhan menghantar segelintir hamba-Nya untuk sama-sama membantu untuk ke jalan-Nya.

Ya , Tuhan berdialog dengan semua manusia , tetapi cara yang membezakan.


Maka , beruntunglah mereka itu.


Berilah mereka peluang untuk mencari kehidupan mereka.


Kasih sayang Tuhan tidak seperti hamba-Nya .


Ianya sungguh indah.


Di saat di lapangan yang luas terbuka , insan ini menuding jari ke arah kita , dan berkata ,

"Wahai Tuhan , mereka tidak pernah menolongku , malah mereka membuangku daripada mereka , mereka menganggap aku ini jijik dan sampah ."

Apa kita mahu katakan terhadap Tuhan?



K.Li.SeWhere stories live. Discover now