Bab 5

60 5 1
                                    

"Wow.. ada bau ahli perniagaanlah kat sini." Aku buat tak tahu.

"Pergh! Sombong gila". Aku buat tak tahu lagi. Sebab aku tak rasa pun dia orang tuju ke aku. Mana tahu dia orang tuju kat Pak Man ke, tuan punya kedai runcit ni.

Aku belek-belek buah tomato masak ranum. Cantik betul warna dia. Aku pilih 2 biji masuk dalam bakul yang di sediakan. Tomato ni nanti aku nak buat sambal salsa makan dengan nasi mandy atau pun senang sebut nasi arab. Lamb pun banyak lagi dalam peti sejuk, dah siap perap. Sekali sekala aku bagi mak cuti dari memasak, apa salahnya. Cili api aku ambil segenggam, mengikut apa yang mak pesan. Bawang besar 5 biji. Siap! Tengah aku berjalan nak ke tempat bayar, ada pulak yang dok main-main belakang aku. Aku toleh.

"Oo kau ke Ril. Ada apa kau duk main-main belakang aku dengan kacang panjang tu?" Aku tanya dengan penuh sabar. Sekali sekala aku tenung kawan sebelah Airil. Kurus kering, ni mesti tak makan ubat cacing. Bila tak makan ubat cacing, itu pasallah cacing banyak dalam perut, had nilah punca dia dok kurus macam tu, cacing tu yang hadam semua makanan yang dia makan. Aku raup wajah guna sebelah tangan dan beristighfar. Apa punya perangailah aku ni, bengang dengan Airil, orang sebelah dia pulak aku dok kata.

"Kerek gila kau sekarang. Baru penternak ayam itik je pun. Lepas tu si Labu dengan si Lepat. Ha..ha...ha..." Dia orang gelak bukan main.

Aku malas ambil pusing. Aku terus je pergi ke kaunter. Dari situ aku tenung je dia orang dengan mata menyepet.

"Dah berlagak bukan main. Buat kerja busuk je pun!" Airil ni tak ada modal agaknya nak mengata aku. Ayam itik ayah aku pulak dibabitkannya, sekali dengan lembu pun kena.

"Apa masalah kau, kalau kerja busuk sekali pun. Aku buat reban kat rumah kau ke? Lepat dengan Labu tu berak atas muka kau?" Ikutkan aku malas nak layan cakap bodoh si Airil ni. Tapi disebabkan mood aku tengah baik, aku layankan jugak. Nak tengok sejauh mana dia boleh pergi.

"Memanglah kau tak buat kat rumah aku, tapi tetap dalam kampung ni jugak. Habis lalat 1 kampung. Tahi ayam kau tu puncanya. Betul tak Pak Man?" Dipandangnya Pak Man mintak persetujuan dengan kata-kata tak masuk akal dia tu. Kalau ikutkan hati aku yang dah mula panas, memang aku nak sikukan aje si Airil ni. Nasib baik tangan aku ni dah penuh dengan barang basah yang aku beli tadi.

"Eh-eh kau ni. Apa pulak aku yang kau babitkan?" Pak Man pandang saja kat Airil.

"Lantakkannya si Airil tu Haikal. Dia ni, ajenya dengki. Usah dilayankan cakap kutu rayau macam dia tu. Udah le tak bekoje, koje orang lain pulak nak dikomplenkan". Pak Man kutip tomato dengan cili api yang aku dah pilih tadi masuk ke dalam beg plastik merah. Lalu dikatnya elok.
Padan muka si Airil. Tak payah aku yang balas cakap kau tu, Pak Man dah tolong aku, ambik kau setepek! Aku cakap dalam hati je. Kejap lagi kalau cakap lepas, berpanjangan pulak aku kat dalam kedai ni.

"Berapa ya Pak Man?"
"3 ringgit je." Jawab Pak Man sambil tangan kanannya ambil note RM 5 yang aku hulurkan.

"Ini bakinya 2 ringgit. Pak Man jual ya".

"Terima kasih. Saya beli ya." Aku jawab dan terus berlalu tanpa menoleh dekat kutu rayau yang digelar oleh Pak Man. Memang betul pun kutu rayau. Pagi-pagi pusing satu kampung kacau anak dara orang sampailah ke petang. Lepas tu asal nak dekat maghrib je, orang ke surau, dia boleh bantai main gitar kapok tepi jalan. Macam manalah hidup nak maju kalau cenggitu hari-hari. Kalau ada geng, dia bantai bawak motor, buat bising sana sini. Sudahlah aku malas nak ambil port, yang penting aku dah pernah bagi nasihat kat dia. Dan dah berkali-kali aku cuba sedarkan dia, dia sendiri yang tak nak mengubah hidup dia. Kita ni nak hidup senang, kena berubah dari sekarang. Ini dah terjatuh baru nak tergadah, susahlah.
**********
"Lama betul kita tak makan nasi arab si Qarl ni kan bang?" Mak sempat lagi nak ajak ayah menyembang walaupun nasi lagi seinci nak masuk ke mulut.

Kau Yang Tak TermilikiWhere stories live. Discover now