Nala Nacht

29 4 3
                                    

'Hier is een foto van de plattegrond' stuurde Vick naar Dick. Hij kreeg  bijna gelijk een berichtje terug: 'Dankje, kan ik vanavond?' 'Wat is dat nou weer voor een vraag?' dacht Vick. 'Ja, denk ik wel.' stuurde hij maar terug.

Die avond zat de familie van Vick lekker op Bieke Bank tv te kijken. De kaas die ze hadden gekocht hadden ze in stukjes in een bakje gedaan en stond nu op Sarah Salontafel. Het was heel gezellig en alle drie moesten ze lachen om de presentator die weer een adrem woordgrapje maakte. Vick keek naar zijn Tim Telefoon, hij had net een berichtje binnen gekregen. 'Ik ga nu' van Dick. Vick zuchtte. Waarom moest zijn  broer nou een kaasdief zijn? 

Dick's auto, nou eigenlijk van iemand anders, want anders konden ze het kenteken natrekken, arriveerde bij de kaasboer. Het was midden in de nacht, hij moest nog veel voorbereiden. Route uitstippelen, bedenken hoeveel kaas hij mee kon nemen, de spullen pakken, maar ook gewoon omdat het nu pikkedonker is en iedereen slaapt. In zwarte kleren liep hij stilletjes naar de achterkant van het gebouw. Een paar auto's waren in de verte te horen. Verder hoorde je alleen maar krekels, tjiirp, tjiirp, tjiirp, het was zoals elke nacht. Maar voor Karel was deze nacht speciaal.

Karel sliep niet, kazen kunnen sowieso niet slapen maar in mijn verhaal doen ze dat wel. Hij was bang, het was op het nippertje. Karla werd ook wakker. "Wat is er?" vroeg ze bezorgd. "Geen idee. Ik wil geen kaas zijn, Karla! Ik wil als een mens zijn, zelf kunnen beslissen wat ik ga doen en ga worden. Ik voel me zo levenloos, kan niks doen..." Karla keek Karel bezorgd uit. "Ach, het is nou eenmaal zo. Maak er maar het beste van, en ga weer slapen." toen deed ze haar ogen dicht en viel bijna direct in slaap. Karel bleef nog even wakker, maar ging toen ook maar slapen.


De volgende ochtend werd Bart met een schrik wakker. Het was al laat! Hij had zich verslapen! Misschien kwam dat ook omdat hij midden in de nacht wakker werd van een geluid. Toen hoorde hij het niet meer en probeerde te gaan slapen, wat dus wat langer duurde dan hij had verwacht. Over een half uur ging de winkel al open! Nog half slaperig ging hij Tyro de Trap af en rende naar de keuken om wat brood te eten. Zijn kleren deed hij al etend aan en toen was hij klaar. 

Het bordje draaide hij van 'Gesloten' en 'Open'. Toen keek hij of hij wat kazen klaar kon leggen uit het magazijn. Had hij dat maar eerder gedaan.

Bijna alle kazen waren verdwenen. Een gapend gat achterlatend. Gelukkig was niet alles weg. Nog versteend van de schok hoorde hij de bel van de eerste klanten. Ook dat nog, vandaag moest hij wat kazen verkopen aan een groot bedrijf.

Karel KaasWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu