"Lambatnya Datin sampai. Dah pukul sembilan ni..." keluh Kak Yati.
Pelik pulak aku, seharusnya aku yang resah, tetapi yang panas punggung ni bukan aku tapi Kak Yati. Ke hulur ke hilir.
"Kak, relaks boleh tak? Nanti buah jantung pisang akak tu sampai. Relaks!" tuturku.
"Yala, Datin tak pernah lewat. At least, kalau lewat 15 minit, mesti dia call." Ada nada kerisauan pada suara Kak Yati.
"Ala, kejap lagi sampai la. Akak ni dah macam anak Datin pulak. Berangan nak jadi menantu la tu." usikku.
Merona merah wajah Kak Yati.
"Assalamualaikum!" Satu suara yang membuatkan Kak Yati mengalihkan pandangannya daripadaku.
"Datin!" panggil Kak Yati.
Kak Yati meninggalkan aku terkapai-kapai seorang diri. Lantas mataku tertancap pada sekujur tubuh di belakang Datin Aleeya. Dia! Cicak kubin ni lagi? Tidak!
Segera aku berlari untuk keluar dari butik itu. Tetapi sudah nyata takdir aku bertemu dengannya buat kali kedua. Gedebush!
"Aduh! Jalan tengok orang boleh tak?!" ujar Zul kasar. Anak melayu rupa-rupanya. Pandai cakap melayu lagi. Alamak! Yang hari tu? Aduhh!
Aku hanya menunduk malu. Tidak berani untuk memandang jejaka dihadapan ku.
"Maaf." ujarku pendek. Tetapi, lenganku dipaut oleh jejaka itu. Masalah ni, mampus aku!
"Mintak maaf, cuba pandang muka orang. Macam tak ikhlas, after all, awak yang salah. Meskipun, ni maybe salah saya jugak, kita perlu mintak maaf sama-sama.
Ayat tu! Ayat aku! Dia ciplak ayat aku!
"Oi cicak kubin! Ayat aku tu! Yang kau sibuk ciplak apehal!" Aku semburkan ayat-ayatku dihadapannya.
"So, you yang kat KL Sentral tu? Keciknya dunia! Tak sangka bertemu kembali."
Dia senyum meleret. Pautan diketatkan membuatkan tanganku sakit.
"Sakitlah!" rengekku.
"Sakit lagi hati I bila you marah I tengah-tengah KL Sentral. And one more thing, cicak kubin!" Matanya mencerlung ke arah ku. Sumpah, mata dia lawa!
"Serve you right! Cicak kubin! Lepaslah!" Aku terus meronta. Nasib takde orang kat butik. Datin dan Kak Yati dalam ofis.
"You have no manners young lady!"
Lantas dia menarikku masuk ke bilik persalinan. Dia begitu rapat dengan aku sehingga dapat dengar deruan nafas dia!
"Awak pun takda manners! Cakap orang pulak! Tepi... atau saya.." Tidak sempat aku habiskan ayatku.
"Or what?" Dia menyoalku.
"Aku memijak kakinya sekuat hati.
"Arghhh! Damn you!" jerit Zul.
Aku ketawa terkekek-kekek dan terus berlari keluar. Padan muka, nak sangat kenakan aku. Jangan harapla, ni Sarah Nisa la!
"Nisa! Jom masuk ofis, Datin Aleeya nak jumpa." beritahu Kak Yati.
Huh! Selamat aku dari malaun tu.
Usai berbincang, aku diterima bekerja dengannya. Sebelum itu, sempat juga aku dikenalkan dengan dia, Muhammmad Zul Haiqal. Lelaki yang aku musuhi. Datin Aleeya menyuruh kami bersalam. Hipokritnya kami! Masing-masing senyum, tapi dalam hati perang dunia! Macam nak patah je dia genggam. Sakitnya, dia nak balas dendamla!
**************
"Nisa, nak masak apa malam ni?" soal Kak Yati.
Aku hanya membisu.
Memang nak cari nahas dengan aku! Jangan harap kau boleh terlepas! Marahku masih meluap-luap. Anak Datin Aleeya rupa-rupanya.
"Oit, Nisa! Dengar tak akak cakap ni?" ujar Kak Yati.
"Ha, dengar. Masak je la ape-ape. Janji jangan masak batu, kayu, besi." gurauku.
"Akak tengok, Nisa macam tengah pikirkan sesuatu?" soal Kak Yati.
"Eh taklah. Rindu kat family je." bohongku.
Bip,bip. Hp Kak Yati berbunyi. Lama jugak dia orang bersembang. Abang Haziq kot!
"Nisa, along nak cakap dengan Nisa." kata Kak Yati.
Along!!!
******
"Berani dia kenakan aku? Padan muka, mesti hancur tangan dia! HAHAHAH!" Zul berdialog seorang diri di dalam biliknya.
Tetapi, kenapa dia tak tergoda dengan aku? Pelik. Hanya dia satu-satunya wanita yang tak tergoda tengok aku. Wajah dia tak secantik Mina. Kelakuannya, tak sesopan Raiza. Percakapanny, tak selembut Eiyka. Tapi aku seronok permainkan dia! Tengoklah...aku mesti kerjakan kau!
YOU ARE READING
Cinta Kontrak
RomansaSarah Nisa, seorang gadis yang datang dari kampung untuk mengumpul duit demi keluarganya. Dengan bantuan sahabat alongnya, Kak Yati. Sarah bekerja di sebuah butik terkemuka yang dimiliki oleh Datin Aleeya. Muhd Zul Haiqal, seorang pemuda kacukan Pe...