BAB 7

2.1K 14 9
                                    

Zul, aku dah nak nikah!" Ceria Haziq menyusun kata.

Zul terkejut. Kahwin? Biar betul mamat ni. Waktu kat Belanda dulu, elok single-mingle. Balik Malaysia tak sampai setengah tahun, terus nak kahwin.

"Mana kau sembunyi aweks sebelum ni ha?" Sengaja ditekan huruf S dibelakang.

"Banyak la kau punya aweks. Awek sudah! Aku bukan macam kau, awek keliling pinggang." gurau Kimi.

"Kau tu yang dah masuk 26 tahun baru nak kahwin, apa kes?" sambung Zul.

"Kau tu sama je. Kau tu cuma muda setahun dari aku tau! Aku balik dululah. Nak kena prepare. Minggu depan wedding aku. Datang tau! Aku nak kau jadi pengapit aku!" ujar Kimi.

Mak aih. Tetiba jadi pengapit ni, apa kes? Member punya pasal. Zul mengganguk.

"Kau tu... jangan diingatkan orang yang dah pergi. Life must go on, man!" Sedikit nasihat yang diberikan oleh Haziq.

Zul hanya tersengih. Bukan Nashara yang di ingatnya. Tapi dia!

******

"Angah, jadi pengapit along tau!" ucap along kepadaku.

"Terhegeh-hegeh! Apesal orang yang kena jadi mak andam along ni? Orang bukan reti makeup." getus aku.

"Angah..." ujar along perlahan.

"Jangala nangis! Penat orang makeup tau!" Aku juga hampir nangis, tapi di tahan.

Along ketawa.

Setelah selesai diandam, along naik ke pelamin. Begitu jugak aku.

Ada sesuatu yang buat aku terkejut. Lelaki yang jadi pengapit Abg Haziq! Tapi aku was-was. Tetapi betullah, Muhammad Zul Haiqal! Zul tak perasan kehadiranku.

Usai walimatulurus, aku segera dapatkan Zul. Aku cuba mencari dia di merata-rata tempat. Akhirnya aku bertemu dengan dia di meja makan bersama sahabatnya.

"Abang Haziq!" panggilku.

Abang Haziq menoleh. Begitu jugak Zul.

"Hah, angah. Kenapa?" soal Abg Haziq.

"Sedap aje lepak sini. Makwe awak, takkan tinggal sorang." perli aku.

Abg Haziq tepuk dahi. Bila jumpa kawan, bini lupa.

"Kau ni Kimi! Pergi!" kata salah seorang rakan Abg Haziq.

Zul tidak putus-putus memandangku.

"Aku nak cakap dengan kau jap!" pinta Zul. Lantas lenganku ditarik kasar.

"Apa?" soalku.

"Kau adik ipar Haziq?" tanya Zul.

Aku menjawab dengan anggukan.

Zul merenung aku dalam. Aku tidak dapat mentafsir renungannya. Segera aku membuka mulut.

"Aku nak mintak maaf..." kataku lemah.

"Mintak maaf?" soal Zul. Tiba-tiba marahnya membuak. Zul ketawa sinis.

"Kau rasa bersalah?" soal Zul lagi.

Aku makin gelisah. Kenapa ni? Lantas tanganku ditarik. Tidak pasti ke mana halanya kaki ini melangkah. Aku hanya mengikut Zul.

Mata aku tertancap pada susuk tubuh yang cukup aku kenali. Datin Aleeya! Dia bersama Dato Eddy.

"Mom, dad, introduce. The apple of my eyes." Lancar Zul berkata-kata.

Nyata Datin Aleeya dan Dato Eddy terkejut. Tiba tiba segaris senyuman terukir di bibir Datin Aleeya dan Dato Eddy.

Kenapa aku tak mampu berkata apa-apa? Kenapa aku tak protes? Kenapa?

"Since when darling?" soal Datin Aleeya.

"Since she asked me to respect other people." kata Zul.

Aku terpanar!

Dato Eddy ketawa.

"Then, when will be your wedding?" soal Dato Eddy.

Kenapa lidah aku kelu sangat ni!

"ASAP!" jawap Zul ringkas.

As soon as possible. Dia ni nak bunuh aku ke?

Lantas Datin Aleeya merapati tubuhku.

"Mami sangat-sangat bahagia kalau Nisa jadi menantu kami. Nisa jangan risau. Semua mami akan handle." ujar Datin Aleeya lembut.

Ya Allah! Aku rasa nak rebah je ni! Air mata nak leleh pun tak boleh keluar. Drama apa ni? Aku nak pengsan! Tiba-tiba seorang wanita pengsan lebih awal dari aku. Aku membatalkan niat.

Tapi kenapa badan aku kaku? Kenapa lidah aku kelu?

Tengok la nanti!

The wedding is offt! Gerenti haru kau punya wedding!

Cinta Kontrak Where stories live. Discover now