~['2']~

1.3K 27 6
                                    

Ik loop het klaslokaal in. Geschiedenis. Weetje, ik vind het nog niet eens zo'n erg vak, maar ik ben er gewoon bagger slecht in. Ik ben trouwens niet goed in concentreren op wat de leraar zegt, ik begin altijd aan andere dingen te denken. Leraren en klasgenoten denken ook altijd dat ik een 'goede' leerling ben, omdat ik zo stil ben, maar eigenlijk heb ik bijna nooit door wat leraren zeggen en ik ben ook best wel een mega uitsteller. Ik weet dat dat niet goed is, maar huiswerk maken maakt me bang en ik heb wel leukere dingen te doen.

Ik ga zitten en Xavier komt naast me zitten. "Hey, Mirthe. Heb je me gemist?" Ooh ja. Ik was vergeten dat Xavier de rest van het schooljaar naast me moet zitten.

"H-hoi." 

De leraar schraapt z'n keel. "Jongens, ik heb de toets van vorige week nagekeken en ik moet zeggen dat hij niet al te best is gemaakt." Ooh nee! Dat betekend dat ik een onvoldoende heb! Neeee! En nu zit er iemand naast me die dat cijfer zal zien...

"Maar Xavier, ik ben blij met je goede prestatie." Hij deelt de toetsen uit en begint bij Xavier. "Een 9,3! Ik ben trots op je."  Hij geeft hem een schouderklopje.

Xavier glimlacht. "Zie je wel dat ik altijd naar u luister." 

Maar dan geeft de leraar mij mijn toets. "Mirthe, wat jammer toch."

Xavier en ik kijken naar m'n cijfer, een 4,2. "Ja... gelukkig beter dan m'n vorige cijfer..." Zeg ik met een zenuwachtige lach.

Xavier kijkt me geschokt aan. "beter?" 

De leraar kijkt naar Xavier en dan weer terug naar mij, een grote grijns verschijnt opeens op z'n gezicht. "Xavier. Ik wil met je spreken, heb je zomenteen pauze?"

Xavier knikt. "Yep, maar nu je dat vraagt zeker niet meer?"

De leraar lacht even. "Dat hangt er vanaf hoe lang het duurt om je over te halen." 

"Okay, ik kom wel. Ik heb toch niks beters te doen." 

De leraar loopt naar de andere leerlingen die hun toets nog moeten krijgen, maar draait zich nog even snel om . "Dat dacht ik ook." Ik wist niet dat leraren gemeen konden zijn. Okay, nee geintje. Dat wist ik wel. Volgens mij weet zo'n beetje iedereen dat (Niet dat ik leraren nu gelijk ga haten ofzo, ik doe namelijk niet aan haten, dat kost te veel moeite).

Ik kijk naar m'n toets en baal van mijn lage cijfer.

"Ehmm... Is geschiedenis het enige vak waar je slecht voor staat? Of zijn er nog meer?" Vraagt hij me een beetje bezorgd.

"Nee, voor alle andere vakken sta ik afgerond zevens, achten en negens." 

Er komt een lach op z'n gezicht. "Wauw, das een mooi rapport, als ik jouw ouders was, dan was ik heel trots op je geweest." 

Ik bloos. "Maar... Ik sta toch een onvoldoende voor geschiedenis?"

"Ja en de gemiddelde leerling in deze klas heeft minstens 1 onvoldoende op zijn of haar rapport, waarvan de meeste er 2 hebben, sommige 3, en daarbij voor de meeste andere vakken cijfers rond de 6 en 7 hebben." 

"O, echt?" Dat wist ik niet, ik hoor soms wel wat mensen praten, maar ik praat nooit echt met m'n klasgenoten, tenzij ze me wat vragen. Niet dat ik niet met ze wil praten, ik kan gewoon niet de moed verzamelen om dat te doen, daarbij zou ik ook niet zo snel weten waar ik dan over zou moeten praten.

Hij haalt z'n hand door z'n lichtbruine krullen heen. "Ja, ik sta ook een onvoldoende."

"Waarvoor?"

"Voor wiskunde." Wauw, dat is precies het vak waar ik dan weer heel goed in ben.

Bijles... met hem?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu