Disebuah penempatan berdekatan dgn persisiran pantai . indah tempatnya.. sebuah kota diberi nama Temasik. Kota itu diperintah oleh seorang raja yang budiman. Raja Faizol. Raja Faizol sangat mnjaga keselamatan rakyat nya... sehingga pada waktu..dia dan keluarganya baru pulang dari lawatan ke Langkasuka.
Semasa perjalanan pulang..kapal mereka diserang lanun..bukan calang2 lanun.. The Dutchmen ... tapi tu dulu punya cerita..masa putera Zharif budak lahim.atas perjanjian yg dibuat.. Putera Faizol dan keluarga nya boleh pulang ke Temasik dengan selamat...Kini Putera Zharif menjangkau usia 22 Tahun.. Ayahandanya menyuruhnya kahwin kerana pada umur 24.. oangkat diraja akan turun kepadanya.. sungguh malang sekali putera Zharif tidak berminat pada wanita..dy lebih berminat klada lelaki yg kacak putih dan ploles..
Sampai disuatu hari... satu tragedi serangan lanun berlaku ... Lanun Zalim .. Captain Jan atau nama lenuh nya Janunin Kapitam Longhong... Captain Jan merupakan antara Lanun yg oaking digeruni dilautan Hindi dan China selatan atas kekuatan konco2 nya.. dan dia mmpunyai kapal yang besar dan laju...
Sambung balik crite.. Lanun2 menyerang kota Temasik.. dan mmbunuh ramai penduduk yg cuba menghalang..misi mereka... untuk mencolek Putera Zharif...
GAANGG!! pintu rumah dirobohkan.. Lanun2 yg busuk dan tak hnsem masuk keistana... POMM!!! POOMM!! Bunyi tembakan menghilangkan rasa sunyi malam... gema ..
Putera Zharif menyorok dibawah katil..Pintu biliknya dirobohkan..
Bongok:Woi bodoh... ni ke bilik dia?
Bodoh: yer la.. ni la bilik dia.. kau oeriksa semua! pasti kan dy ada..
Bongok: Baik bodoh...Bongok mnyelongkar didalam almari..
Zharif dgn perlahan cuba mncapai besi disebelahnya.... dapat!
Zharif kluar dgn perlahan.... dan mngetuk kepala Bodoh ... Pang!! mata bodoh berpinau dan pengsan...Bongok:Oi!! kau pukul diaa!!
Zharif trus berlari ke luar... Bongok mengejar Zharif...
Zharif mnjatuhkan mcm2 brg untuk mnghalang jalan Bongok...
Bongok:Mangkok!! budak tu lari!!
Mangkok dari bawah mngepung Zhariff..
Mangkok:Mana ko nk lari ha budak?
SPAPPP!! satu libasan dilibas kemuka mangkok..
Bongok:Mangkok!! tangkap dia!
Zharif cuba lari kearah dapur...
dan dia tersilap langkah...Ramai lanun sedang meemakan hidangan.. sambil itu tukang masak habis diikat...
Zharif:Alamak....
......................
Semua Lanun berundur... kerana mereka dah dapat Zharif..
sebuah notis dari Captain Jan..ditinggalkan untuk Raja Faizol...
Raja Faizol mmbaca .. notis itu mngatakan , caotain jan mahu menukarkan bandar temasik sebuah bandar lanun... Raja Faizol tidak setuju sama sekali...
Ats kesejahteraan rakyat.. Raja Faizol ingin mngupah sesiapa yg berjaya mmbawa Putera Zharif pulang ke Temasik.. dia akan menjadi isteri putera Zharif.. peluang ini terbuka kepada perempuan je... Notis peluang tentang kehilangan Putera Zharif ditampal disekitar kota...
Dipasar..
Zue merupakan seorang wanita biasa sedang mmbeli kelapa... dia ni wanita kuar biasa.. pandai berlawan pedang...
Sap! Beng duit nya diragut...
Zue: Woii!! Beg akuu!!
Zue mmbuat balingan homewrun mnggunakan kelapa.... ssiuuuuuuu.... Tang!! kelapa itu oecah berserta santan mmbasahi peragut...
Zue mngambil beg nye semula..
Zue:Jangan cabar aku taw... cibet.. puih...Zue ternampak notis kehilangan Putera Zharif
Zue:Wah... peluang ni..aq da la lama jadi andartu..
-bersambung-
YOU ARE READING
[Complete] LANUN
PertualanganPutera Zharif dicolek lanun... Reward? akan dapat kahwin dengan putera Zharif!! note ni arahan Raja Temasik .. selamatkan Putera Zharif dari Lanun... sapa sanggup? Lanun tu jahat...