8

5 0 0
                                    

"Ya Allah!Sofea. Sudah lama kita tak berjumpa,"kata Datin Sharifah sambil memeluk Tengku Sofea. Memang ada perasaan gembira Datin Sharifah apabila anaknya,Anis mengajaknya ke majlis pertunagan kawannnya,Tengku Irwan dan Ainin Sofeya. Tak disangka-sangka juga Datin Sharifah bertemu dengan kawan lamanya,Tengku Sofea. Suaminya,Tengku Ahmad iaitu daddy Tengku Afiqjuga merupakan kawan baik kepada arwah suaminya,Datuk
Syed Ibrahim.

"Yelahkan,kak Fah. Sejak arwah abang Rahim meninggal lagi,"kata Tengku Sofeya sayu.
Sedih bila menggenangkan kembali kisah Datuk Rahim yang diserang jantung disebabkan berita 'anak sulungnya' yang tak kenang budi itu.

"Eh fah bila kamu datang?Dengan siapa datang?"kata Tengku Ahmad,suami Tengku Sofea.

"Dengan siapa lagi dengan Anislah. Dia cakap tadi ada majlis pertunangan kawan dia masa kat Eropah dulu.Fah ikutlah sebab bosan dekat rumah.Nak tahu juga kawan Anis tu macam mana. Tak sanka pulak jumpa dengan Sofea dengan Ahmad,"jelas Datin Sharifah.

Datin Sharifah hanya melihat Tengku sofea dan Tengku Ahmad mengganguk kepala.
"Anis mana?"tanya Tengku Sofea.
"Dia jumpa kawan dia. Tak silap aka namanya Ainin Sofeya macam tulah,"kata Datin Sharifah.
"Oh,Ainin. Dia tulah tunang Irwan.Kak fah masih ingatkan Irwan?Yang suka sangat dengan puding jagung akak tu.Kalau  doa tak makan satu hari tu,dia mesti menangis. Hehehee,"jelas Tengku Sofea sambil teringat kembali kisah behagia mereka masa dahulu.
"Ya Allah,takkan yang bertunang tadi Irwan?Handsome dia sekarang. Segak lagi tu. Kalau dulukan lepas makan dia punya baju habis separuh kotor. Habis tu mana Irwan?"kata Datin Sharifah terkejut.'Ala,baru je nak jodohkan Anis dengan Irwan'getus datin sharifah.
"Mungkin dia sama dengan Ainin kot" agak Tengku Sofea.
"Habis tu,yang mana satu adik Irwan. Dia masih solo ke? Kalau solo, bolehlah akak jodohkan dengan Anis,"kata Datin Sharifah bersungguh-sungguh.

"ermmm...tu dia yang pakai baju ungu muda.Nama dia Tengku Afiq. Sampai sekarang dia masih bujang,kak. Dia kata nak tunggu seseorang yang bertahun-tahun melekat kat hati dia. Kebetulan juga nama dia sama dengan nama Anis. Insya Allah,kalau dia berkahwin dengan Anis mungkin dia boleh lupakan Anis Natasya dia yang dulu tu."jelas Tengku Sofea.

'Ya Allah!nama dia betul-betul sama dengan nama Anis'getua hati Datin Syarifah.

"Wah!handsomenya anak sofea. Jadi,bolehlah ni? Kalau Anis, Sofea jangan risau. Dia mesti setuju punya," kata Datin Sharifah bersungguh-sungguh.

"Insya Allah akak. Nanti Sofea beritahu dia,"kata Tengku Sofea.
Datin Sofea hanya tersenyum lebar lalu mengangguk kepala.





















MADE WITH LOVEWhere stories live. Discover now