Basikal Nippon

51 2 2
                                    

     "Kan elok kalau rumah aku dekat je. Adoyai."

     Itu la yang sering aku ungkapkan tatkala melihat rakan-rakanku balik ke rumah masing-masing setibanya cuti pertengahan semester. Walaupun seminggu je cuti, memang lengang la asrama. Nak buat macam mana, diorang yang lain memang takkan lepaskan peluang ni untuk balik bercuti. Kalau rumah aku pun dekat, memang aku balik la.

     Tapi terpaksa la terperuk je kat asrama. Kalau nak pakai bas, duit takde. Nak mintak kat mak, segan la pulak. Cuti seminggu je, takpe la kalau tak balik. Elaun nak kena simpan buat balik cuti semester nanti.

     Macam kebiasaannya, sorang demi sorang teman sebilikku balik meninggalkan diriku bersendirian. Tapi aku tak kisah. Dah biasa jugak la duduk kat asrama ni sorang-sorang. Mula-mula memang la rasa seram sejuk tapi warden asrama selalu je buat rondaan.

     Tapi kali ni, warden asrama tak dapat nak bertugas. Katanya ada urusan lain yang perlu diselesaikan. Aku pun ok je sebab dah biasa duduk sorang-sorang kat asrama tue. Kiranye aku boleh la buat kecoh macam asrama tue aku yang punye. Hehe.

     Malam pertama memang aku rasa lain macam je. Macam ada orang tengah pandang aku setiap saat. Kalau pergi ke bilik air, rasa macam ada orang ikut kat belakang. Kalau cuci muka, rasa macam ada orang tengah tengok kat cermin pulak. Masuk tandas, rasa macam ada orang mencangkung je kat atas.

     Lantak la. Aku pun malas gak nak layan perasaan ni lebih-lebih. Kang nanti terjumpa depan mata, naya aku. Lepas makan malam, aku pun masuk tidur.

     "Iieetttt.. iieettt.."

     Mula-mula aku fikir mungkin tue bunyi burung sebab bilik aku pun tingkat paling atas. Tanpa menghirau segalanya, aku pun cuba jugak untuk tidur. Esoknye bangun pagi, gosok gigi, cuci muka dan mandi~ lalala.

     Siang hari memang aku banyak habiskan masa untuk tengok movie je dalam laptop. Entah berapa banyak movie dah aku tengok, hari pun dah senja. Aku pun pergi la mandi sebelum hari makin gelap. Dan macam semalam gak, macam-macam rasa je timbul.

     Malam ni aku rasa letih sangat. Mungkin sebab aku tak tidur siang kot. Jam menunjukkan pukul 9 malam. Mata aku dah mengantuk. Apa lagi, aku menguak la ala-ala kuak kupu-kupu kat atas katil. Aku tarik selimut aku kemudian aku cuba untuk pejamkan mata.

     "Iieetttt.. iieetttt.."

     "Bunyi tue lagi!", desis hatiku.

     Tapi aku cuba jugak untuk hiraukan je bunyi tue. Tapi makin kuat pulak. Aku pun tak dapat nak lelapkan mata. Apa lagi, aku cuba siasat la dari mana datangnya bunyi tue.

     Aku bangun dari katil empukku, terus aku toleh ke luar tingkap. Kebetulan katil aku memang kat tepi tingkap. Mak ai, rasa nak tercabut jantung aku tengok apa benda yang buat bunyi pelik tue.

     Rupanya tue bunyi rantai basikal yang dah berkarat. Warnanya merah. Nampak macam basikal lama. Ala basikal orang dulu-dulu. Itu baru pasal basikal. Belum pasal orang yang bawak basikal tue pulak.

     Orang segak mengenakan pakaian seragam. Berkasut but macam kasut untuk berkawad. Kejap! Apa benda kat lengan dia tue? Oh ada logo matahari warna merah. Eh! Mana kepala dia?

     Apa tunggu lagi. Aku tarik selimut aku sampai ke kepala kemudian aku baca apa-apa ayat suci yang terlintas difikiran. Aku cuba jugak untuk tidur walau apa cara sekalipun.

     "Tok tok.."

     Aku terkejut. Siapa tak terkejut oii.

     "Siapa itu?"

     "Tok tok.."

     "Siapa itu?!"

     "Watashi."

     Bahasa apa pulak tue? Aku pun memberanikan diri untuk buka pintu bilik.

     "Atama o totte morae masu ka?"

     Aku terpaku.

     "Boleh tolong ambilkan kepala saya?"

     Aku terus terpaku. Tapi kali ini lebih menakutkan sebab suara tue datang dari bawah katil aku.

Siapa Itu?Where stories live. Discover now