"Vroom vroom.."
Enjin motosikalku dihidupkan. Tak ada siapa kat rumah, terpaksa la keluar nak cari makanan. Duit pun tak berapa nak ada. Kena berjimat ni.
Aku berhenti di deretan gerai makanan. Nampak ramai je. Walaupun tempat ni agak kotor dan menjijikkan, tapi memang tak lekang dari orang ramai. Maklum la, harganya yang murah tambahan rasanya setanding dengan kedai makan biasa.
Usai makan, aku menghidupkan kembali motosikalku. Jam baru menunjukkan pukul 10 malam. Masih awal lagi ni. Darah muda la katakan. Kalau jam dunia menunjukkan pukul 12 pagi tapi jam aku pulak baru je pukul 10 malam. Maksudnye, sekarang baru je pukul 8. Hehe.
"Takkan nak balik sekarang. Masih awal kot.", ujar diriku.
Aku pun pusing-pusing pekan atas moto. Tiba-tiba mentol dikepalaku menyala. Ala macam yang dalam tv tue kalau orang tue ada idea yang muncul. Haha.
"Baik aku kesana. Boleh gak aku buat rancangan Seekers aku sendiri."
Aku pun memecut laju motosikalku untuk kesana. Kata orang, kat tempat tue ada jambatan. Kat bawah jambatan tue, ada benda yang menghuni. Benda tue lampai katanya. Mula-mula aku tak percaya. Mana mungkin benda lampai cenggitu boleh duduk kat bawah jambatan.
Setibanya aku di jambatan tue, aku pun mematikan enjin motosikalku. Nak bukak helmet, malas la. Tempat tue memang gelap gila-gila. Kawasan sekitarnya banyak pokok-pokok tinggi. Aku pun keluarkan rokok dari dalam poket. Apa lagi, makan asap la.
"Tak ada apa-apa pun. Buang masa je.", ujarku angkuh.
Dah habis rokok sebatang, aku cadang nak balik.
"Prekk!"
Aku tersentak.
"Siapa itu?"
Boleh pulak aku tanya soalan bodoh tue. Takde la, aku fikir mungkin manusia kot. Sebab ada jugak orang-orang kampung yang pergi carik sayur hutan kat situ.
"Prekk!"
Bunyi tue lagi. Walau helmet masih di kepala, aku masih dapat dengar bunyi tue dengan jelas. Bunyi macam ranting kayu patah.
"Siapa itu?!"
Entah dari mana tiba-tiba ada seekor anjing datang kearahku. Anjing tue pandang je aku. Aku pun pandang la jugak anjing tue. Tapi yang peliknya, mata anjing tue warna hijau. Baka jenis apa anjing ni.
"Aauuuuuuu.."
"Dah kenapa anjing ni menyalak kat aku?", kataku.
"Ni bukan sebarang salak ni. Lain macam je bunyi nye. Sial tol la.", ujarku lagi.
Rupanya anjing tue panggil tuan dia. Baru aku tau yang anjing tue ada tuan. Tuan dia bukan sebarang tuan. Nampak kaki je doe. Kau dongak pun paling-paling nampak sampai paras pinggang je. Dengan kekuatan yang masih berbaki, aku hidupkan motosikal aku kembali. Tanpa berlengah, aku terus pecut balik.
Jangan ingat kisah ni dah tamat. Sesekali aku pandang la cermin sisi. Itu diaaa. Anjing tue kejar aku pulak! Kali ni bukan seekor tapi sekumpulan. Aku pun teruskan jugak pecutan macam pelumba moto 3GP negara. Tapi dengan tujuan untuk menyelamatkan diri ye.
Pandang depan, pandang cermin sisi, pandang depan balik ... tuan dia dah kat depan aku. Membongkok! Sedia untuk menjamu selera.
YOU ARE READING
Siapa Itu?
HorrorAlam ini secara kasarnya dihuni oleh manusia. Namun secara halusnya, ia dikongsi bersama. Siapa itu? Alam kedua-duanya sangat dekat. Malah dikatakan letaknya saling bertindih. Siapa itu? Ada yang berkeliaran mengikut manusia. Bahkan ada yang menyeru...