'Insyirah'
"WHAT'S wrong with that? Isn't that a good sign? He's a nice guy for you." Bergema suara lunak Kayleena menyoal.
Aku membuka mulut untuk membalas namun tiba-tiba saja Kayleena sudah tiada di hadapan, hilang entah ke mana. Suasana restoran yang agak sibuk dan riuh sebentar tadi, serta-merta sunyi.
Menyedari ini cuma mimpi, akal sedarku bertenang. Satu lagi mimpi yang pelik.
Figura Kayleena digantikan dengan renungan daripada sepasang mata koko keemasan. Raut keanak-anakkan miliknya, menyatakan yang dia masih muda, berusia tidak lebih daripada 15 tahun. Tidak seperti Insyirah yang sekarang, yang bakal menjangkau usia 24 tahun, Insyirah di hadapanku kini kelihatan lebih serius. Mata koko keemasannya menyimpan seribu satu emosi yang tak mungkin dapat aku tafsirkan.
Seperti mimpi-mimpi yang sebelum ni, kami sekadar merenung antara satu sama lain yang sepertinya terasa cukup lama.'You're solely mine, diamond...'
Suara asing yang aku tak pernah dengar, bermain-main di ruang pemikiran. Suara itu datang bukan daripada Insyirah di hadapan, tetapi sekadar gema di dalam kepala.
'...Hadi Havilliard will have a funeral to attend tomorrow...'
Sekali lagi suara seorang lelaki berbicara.
Mimpi yang sungguh tidak menyenangkan apabila suara asing itu tidak berhenti berbisik. Mata yang masih setia merenung diri sendiri, aku pejamkan seketika. Berharap, apabila mata kembali terbuka, aku akan terjaga.'...you're bound to me, the best of my creation!'
Hampa. Aku masih berhadapan dengan diriku sendiri dan suara jelik itu.
Kali ini, dia mengeluarkan sesuatu dari bawah meja dan meletakkan objek tersebut di hadapan aku.
Satu rasa mulai merangkak naik ke batang leher, menaikkan bulu roma dan debar di dada.
Pandanganku jatuh kembali ke arah pistol di atas meja.
Imej asing terlayar di tubir mata, memaksa sistem tubuh untuk segera terjaga.
'Don't matter what they said, who you are, you are always my dear Insyirah. Don't tell anyone. Run.'
Ibu.
Itu suara ibu.
"INSYIRAH!"
Mata terbuka luas, mengembalikan sensasi musim sejuk di Rom yang makin menebalkan lapisan pakaian di tubuh.
"Ya Allah, kau boleh tertidur masa aku seronok bertanya. Are you sick or something?"
Aku... tertidur?
Terkebil-kebil mata memandang Kayleena yang kelihatan sama seperti tadi. Selendang hitam dan trench kot yang sama. Mata koko cair yang sama. Bibir merah disertai senyuman yang sama.
Bukan lagi mimpi.
"Sorry, Kay. Aku tak cukup tidur semalam." Muka diraup beberapa kali supaya hilang rasa tak nyata.
Ini nyata. Realiti.
"Semua usha kita pelik ja tau dak! Apalah yang kau buat sampai tak cukup tidur?" Kayleena menggeleng, masih setia dengan senyuman. Sekali pandang, Kayleena persis seperti Kak Anith. Bertudung ayu, manis...
"Haa! Berangan lagi! Teruk sangat ka bakal suami kau sampai kau lari?" Kini, giliran aku pula untuk menggeleng.
"Macam aku cakap tadi, dia terlalu baik."
"Dan macam yang aku tanya tadi... isn't that a good thing?"
Aku mencapai segelas air masak di tepi dan meneguknya rakus sebelum membalas.
YOU ARE READING
FLAW/LESS
Random"Hidup ni bukanlah suatu jalan yang rata dan ditaburi bunga melainkan adakalanya disirami air mata dan juga... darah." "Even if... I've killed someone, I can't remember it. Hang rasa tu adil ka untuk semua orang?! Because I'm sure don't see anything...