Bab 8

30 1 2
                                    

Jam 5 Petang same day

Hafizul tiba di Cafe bersama Ibu . Kelihatan Mama Asiah sedang tunggu didalam sana . Hafizul mengikuti jejak langkah ibu yang duduk semeja dengan Mama Asiah . Banyak benda yang dibual mama Dan Ibu , aku hanya diam kerna mood aku yang menganggu . Lalu aku menegur mereka dengan soalan " Tak nak order dulu ke ? " sebab aku lapar sangat . " Terlupa pulak nak order . Ajum order apa yang nak order " semasa tunggu pesanan siap , aku mengajukan soalan kepada mama Asiah .

" Makcik , Nia masih sayangkan Zul lagi tak ? " Zul agak series tapi kelihatan sedih dimukanya .

" Zul jangan risau . Nia memang setia dengan Zul . Nia sayang Zul sangat2 . Urm , tapi kenapa tiba2 Zul Tanya ni ? " Makcik Asiah mengerutkan keningnya .

" Hurm , betul ke Makcik ? Makcik dah check up Nia punya life time ? " Zul Pula yang mengerutkan dahinya ingin memastikan jawapan Dari Makcik Asiah .

" Tak laa Pula . Kenapa Nia ada buat apa2 yang salah ka ? " Makcik Asiah kerisauan .

Belum sempat Zul ingin menyambung perbualan Makcik Asiah makanan yang dipesan telah pun sampai . Pada masa yang sama juga , handphone milik Makcik Asiah berbunyi . Nama Nia tertera di skrin fon itu . Makcik Asiah menjawab panggilan Dari Nia seraya memandang kearah Hafizul Dan Nadira .

Selepas 5 minit , lalu talian ditamatkan Nia . Kata Nia " Mama pegi mana ? " . Mama Asiah hanya cakap yang dia ada hal dengan kawan nanti sebelum Maghrib dia pulang . Nia faham akan mamanya Dan menamatkan talian Dan disuruh mamanya membeli choki-choki sebelum pulang .

Zul mengajukan soalan kepada Makcik Asiah seraya meletakkan sudu Dan garpu dipinggan .

" Nia ada tak kenalkan Makcik dengan lelaki lain ? Urm macam kawan ke maybe ? " soalan Zul penuh sensasi .

Ibu Nadira yang diam daritadi bersuara . " Haih apa kamu ni pikir negetif dekat Nia ! Cer cite kat ibu Dan mama Asiah kan senang ni tak macam polis tanya penjenayah je ! " sergah Ibu Nadira seraya minum air Apple jus .

" Hehehe " Hafizul menggarukan kepalanya yang tidak gatal . Dua orang wanita itu hanya menantikan cerita yang ingin diceritakan oleh Zul .

••••

" Lahh ... Asal kamu tak cakap awal-awal haih Hafizul ni , Makcik luku kang ! " Makcik Asiah mencebik .

" Kenapa Makcik ?! Makcik dah tahu ke ?! " terkejut Zul apabila melihat respon Makcik Asiah . Manakala Ibu Nadira tersenyum melihat gelagat anak terunanya itu sambil mengacau straw dalam gelas Apple jus .

" Haih kenal macam2 tu je la . Dia laa yang rawat Nia masa Nia Pengsan ritu . Dia abang kepada kawan Nia . Haih kamu jangan risau lah Nia takda apa2 hubungan pun dengan abang dia tu . Makcik tengok Nia pun tak melayan . " jelas dengan teliti Makcik Asiah kepada Hafizul yang terkebil-kebil apabila mendengar yang Nia dirawat dia .

Lalu bahu Zul disentuh ibunya . " Zul Oo Zul , cepat sangat buruk sangka . "

" Siapa nama dia Makcik ? And Adik dia ? " soal Zul .

" kalau tak silap Makcik Malik kowt . Adik dia Intan " seraya minum air . " So , plan kita ni jadi Okey ? " Sampuk Ibunya ingin memastikan apa yang dirancang jadi . Kedua-dua mereka mengangguk . " By the way , Nia dia tukar no fon baru lupa Makcik nak kasi tahu kamu . Nah ni nombor dia . Kamu cubalah kacau dia ka kan ikut kamu la nak buat apa " lalu Makcik Asiah Dan Ibu Nadira ke kaunter untuk membayar pesanan yang dimakan tadi . Lantas Zul meninggalkan meja yang diselawa mereka . Lalu diikuti Makcik Dan Ibu .

••••

" Mama ... " bunyi suara manja dari dapur . Mama yang baru tiba selepas 10 minit azan Maghrib menuju kedapur . Dia melihat Nia yang sedang membancuh Susu didalam jug Dan ada plastik aiskrim disisinya . Mama mengerutkan dahinya lalu menegur Nia .

KEKALKAH CINTA KITA ?Where stories live. Discover now