Mete Tanhu Zaferin İlk Işığı

459 35 13
                                    

Fırtınalı bir akşam , Yüeçi kervanı Şensi ormanlarından, içinde bir Hun esir ile Yüeçi sınırlarına girmekteydi. Yüeçi diyarın da bir zafer havası vardı. Yüeçi Hanı yerinde duramıyor, babası tarafından esir verilen Mete'nin yanına gelmesini bekliyordu. Askerler Mete'yi kervandan çıkarttılar, zindana götürdüler. Yüeçi Han'ı Kanişka, Mete'yi görmeye geldi. Ona burada bir soylu muamelesi göreceğini söyledi. Onun ardından Mete fazla kalmayacağını söylerek Kanişka'ya meydan okudu.

M.Ö 213 Ötüken ,

Alaca: Teoman'ın Çinli eşinden olan oğlu tanhu olamaz. Bizim bir olmamızı sağlayan töredir, töremize göre has Türk olan biri tanhu olabilir.

Tengiz: Çinlilerin yaman tuzağıdır bu. Tanhumuz Teomanı da zehirlediler. Dıştan alamadıkları devletimizi , kadın sokarak içten almaya çalışırlar.

Köksel: Mete'yi Yüeçi zindanından çıkartıp başımıza tanhu yapmalıyız. Töre ancak böyle yaşar.

Söz sahipleri Mete'yi kaçırarak tanhu yapma kararını almışlardı. Yüeçi diyarına gözcü gönderdiler. Bir yandan Mete'yi kaçırma hazırlıkları,bir yandan da yapılan toylarda, Teoman'ın Yüeçiler'e savaş açmasını söylüyorlardı. Mete'nin kaçmasını sağlayıp kendisi kaçmış süsü vererek Teomanın gözünde büyük yerlere gelmesini sağlayıp , Teoman'ın Yüeçilere saldırmasında ikna edip Yüeçi Hanlığını zayıflatmayı düşünüyorlardı.

1 yıl sonra,

Yüeçiler Mete'yi Çinlilere vermek şartıyla Çinlilerin üzerinde kurduğu baskıyı azaltmayı düşündüler. Teoman bu durum karşısında Yüeçilere savaş ilan etti ve ordusuyla üzerlerine doğru yola çıktı. Bu haberi duyan Yüeçi Hanlığında ortalık karıştı ve Mete'yi zindandan çıkartarak Çin'e yollamak amacıyla yanına askerlerini verdi. Bu durumu fırsat bilip peşlerine düşen Hun gözcüler ve okçular yolda, Mete'nin yanındaki muhafızı okla vurarak yere düşürdüler. Mete'de bunu değerlendirerek atdan atlayıp düşen adamın hançeriyle iplerini çözüp bir tane atlıyı öldürüp atına atlayarak kaçtı. Teoman daha Yüeçi sınırlarına gelmeden o Ötüken'e varmıştı. Davullar çalıyor kutlamalar yapılıyordu. Toy beyleri kımızlarla donatmış sofrayı Mete'nin başarısını kutluyorlardı.

Mete Tanhu Zaferin İlk IşığıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin