Sloveso být v podmiňovacím způsobu & Hyperkorektnost

227 14 6
                                    

Mnoha autorům dělá velké problémy sloveso být a jeho podmiňovací tvar. Bohužel se v momentě, kdy jej mají napsat, všichni pomátnou a začnou psát zdánlivě s dobrým pravopisem, ale tehdy udělají tu největší chybu. Podmiňovací způsob slovesa být je jeden z velkých chytáků, na které se autoři nechají nachytat. Jak končí sloveso po zkomolení?

Singular:

1. Já by jsem
2. Ty by jsi
3. On by

Plural:
1. My by jsme
2. Vy by jste
3. Oni by 

A víte, co je špatně? Kromě tvaru by ve třetích osobách, které se píše vždy stejně, je to úplně, ale úplně špatně. Spojení by a jsem v jakékoliv podobě prostě NEEXISTUJE. A jak je to tedy správně?

Singular:
1. Já bych
2. Ty bys
3. On by

Plural:
1. My bychom
2. Vy byste
3. Oni by

Můžete namítnout, že kupříkladu bys a byste zní dost nespisovně. Bohužel, tak to prostě je a je nutné si to zapamatovat. Jinak vás autoři, kteří si drží vyšší gramatickou úroveň, sní zaživa.

S podmiňovacím způsobem slovesa být souvisí takzvaná hyperkorektnost. Přesněji, p. z. slovesa být je jedna z podmnožin hyperkorektnosti, kam se řadí ještě zvratná slovesa. Ano, čtete správně. Zvratná slovesa.

Existují tři druhy: jsi, ses a sis. Hned vám dám nějaké příklady, jak se používají, a mnozí jistě přijdete na to, že celou dobu píšete tato slovesa špatně. Jedná se o jeden z dalších chytáků našeho nádherného jazyka.

Příklady k jsi: 

,,Ty jsi trdlo.", což se dá správně přepsat jako: ,,Tys trdlo."
,,Ty jsi to vyřešil?", čili: ,,Tys to vyřešil?"

Příklady k ses:

,,Měl by ses krotit."
,,Zbláznil ses?"

Příklady k sis:

,,Koupil sis svačinu?"
,,Měl by sis pospíšit."

Ano, všechno tohle je správně. Žádné ty jseš, ty jsi se, ty jsi si, to všechno jsou nesmysly.  Prosím, zkuste se tomuto vyvarovat. V textu to působí nevhodně a svým způsobem se vám i uleví, když toto začnete psát správně. Není to přeci nic těžkého, ne?

Hurray, další díl je tu. Trochu déle, ale nevadí. Snad to některým z vás pomůže. :)
Mám v plánu se příště mrknout na přechodníky nebo na zájmeno jenž, které taktéž dělá problémy. Někdy také přidám - a to spíše pro poetiky, ne pro prozaiky - figury a tropy, které by vás mohly zaujmout. Za jakékoliv nápady, s čím byste potřebovali ode mě pomoci, předem děkuji. :)

Základ: Český jazykKde žijí příběhy. Začni objevovat