Vztažné zájmeno jenž

258 11 6
                                    

Úkolem vztažného zájmena jenž je uvozovat vedlejší větu přívlastkovou.  Kladem je, že jsem zatím nenarazila na moc případů, kdy by ho někdo použil špatně. To nejspíš proto, že tento tvar moc lidí neužívá. A pokud to neumí, dělají vlastně dobře.

Když jsem se o tomto slovíčku, které nahrazuje naše známější který, dozvěděla prvně, připadalo mi, že se to nikdy nikdo nedokáže naučit. Věřte mi. Pokud se na to člověk zaměří, ono to k němu přijde časem samo. Stačí se naučit základ.

Kdybych měla rozepisovat, kdy, kde, co a jak to bude vypadat, byli bychom tu hodně dlouho. Proto přiložím obrázek s tabulkou, jehož zdroj je wikislovník, a kde je vše přehledně sepsáno.

 Proto přiložím obrázek s tabulkou, jehož zdroj je wikislovník, a kde je vše přehledně sepsáno

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.

Říkáte si, proč jsou v tabulce u většiny slov dva tvary? Na to existuje pravidlo. Pokud ve větě s jenž požijete předložku, změní se j- na n-.

Ten muž, jenž bydlí nad námi, je bratr mé matky.
Ten muž, s nímž bydlí moje matka, je její manžel.

Dva příklady, na kterých vidíte všechno. Pokud před jenž není předložka, zůstává klasicky ve formě s j- na počátku. Jestliže však začíná věta předložkou, j- se změní na n-. Jednoduché a snadno zapamatovatelné. Těm, kteří mají cit pro jazyk, toto zájmeno nebude dělat žádný problém. Po naučení budete dokonce schopni užívat zájmena jako kterýmž, kohož, atd.

Dobrou radou však je: Neznáte-li správné tvary, nepokoušejte se jenže používat!

Po delší době další rada. Dle mě docela užitečná. Nějaké nápady, co příště?^^

Základ: Český jazykKde žijí příběhy. Začni objevovat