Bab 3

242 26 3
                                    

Awal subuh lagi aku sudah dikejutkan oleh my crazy brother . Sungguh ! Mata aku bagai nak tertutup sahaja bila jam menunjukkan pukul 8 pagi .

" Cynta berangan apa lagi tu ? "

Tersentak aku yang mula berkhayal disebabkan rasa mengantukku . Aku lihat along sudah berada di hadapan . Agak jauh jga dari tempat aku berdiri .

" Along ! Cynta dah penat ! Along datang sini japp " aku duduk bersimpuh di atas jalan yang bersimen .

Dengan baju t-shirt puma , seluar jogger pants dari jenama yang sama , along nampak begitu santai . Dia berlari-lari kecil ke arahku.

" ada apa Cynta panggil along? "
" nak gendong........ " meleret suaraku.
" Cynta beratt "
" no no no! Tak ada alasan okeyy . Ni sebagai denda along sebab bangunkan Cynta awal pagi sebb nak temankan along joging "

Along mendengus..
" baiklah Cynta . Sila naik di belakang along yang kacak nih "

Aku tersenyum lantas naik di belakang along yang sudah membongkok .
" sayang along! "
" sayng cynta juga! "

***********★**************★*****************☆***************

Tiga hari berturut-turut hari ku sibuk menemani along berjalan - jalan . Nak lepaskan stress katanya . Aku pula hanya menurut . Nasibla sekolah pun cuti seminggu kalau tak, rugilah aku tak dapat ikut along .

Tersenyum sahaja aku melihat telatah mama dan abah yang berada tidak jauh dariku . Bestkn kehidupan rumah tangga . Cinta kekal abadi selamanya . Cehh Aqirania , pandai pula fikir pasal cinta . Siapa ajar? Haha

Aku sentuh screen handphone vivo milikku, membuka pattern yang telah aku reka . Check WhatsApp takde chat masuk , check Instagram tak ada notificition pun, akhir sekali aku check Wechat . Eh banyak pula orang add aku . Siapa lah rajin sangat promote aku ni ? Hailah .

" syukurlah bertambah juga fl wechat aku " aku tersenyum sumbing sambil menekan perkataan accept yang tertera di screen .

" mana lah along nih ? aku dah haus gilaa nak minum, dia boleh pula lambat-lambat nak pergi beli air " omelku . Geram dengan along .

Aku aturkan langkah menuju ke arah org tua ku , aku duduk antara mama dengan abah .

" mana along ? " tanya mama
" katanya nd beli air untk cynta" aku mengeluh .

" Alah sabarlah tu , Maybe dia ada urusan lagi tu " Abah berkata . Aku hanya mengganguk . Tiba-tiba handphone aku berbunyi . Aku renung screen . Along , pantas aku menyambut panggilannya.

" along pergi mana ?! " aku merengek merajuk .
Seketika aku terkaku apabila suara lelaki yang tidak dikenali sedang memberitahuku bahawa along dilanggar . Jantungku seperti ingin berhenti saat itu juga .
" Cynta ? "
Aku hanya mampu memandang mama . Perlahan air mataku mengalir ke pipi .

" kenapa Cynta nangis? "

" a..aalong ac..cident " bergetar suaraku .
Aku lihat mama menekup wajahnya , terus menangis teresak-esak .

" kita pergi hospital , cepat " gesa abah . Aku hanya memberitahu hospital mana along di hantar . Langkah ku perlahan sahaja sebaik tiba di hospital .

" macammana keadaan anak saya doktor ? " ku dngar suara abah. Aku menekup telinga , tidak ingin mendengar kata-kata doktor itu yang mungkin akn berkata, along dalam keadaan kritikal .

Aku hampiri bilik along, doktor telah mengizinkan kami untuk menjenguk along . Lemah kaki ku yg berdiri apabila melihat badan along berselirat dngan entah apa-apa wayar . Dengan kaki berbalut dan kepala berbalut cukup membuat aku menangis hiba. Apa lagi mama yang seperti hendak pengsan , abah ku lihat matanya merah menahan tangis .

" along, kenapa sampai boleh jadi macam ni ? Kan Cynta suruh beli air jerr, bukan main langgar-langgar dengan kereta . Dah penat main langgar-langgar , tidr tak hingat dunia pula " fikiranku bercelaru .

" Cynta, along dalam keadaan kritikal . Doktor sedang cuba menyelamatkan nya . " abah berkata . Aku pula hanya ketawa kecil .

" eh along tidur ajelah , adakah dikata along kritikal , doktor gila! " aku memegang tangan along . Tubuh Along aku dakap dan mula menangis teresak-esak .

*********☆***************★*****************☆****************

Seminggu berlalu

Aku termenung melihat kerja krusus yang telah ku buat seminggu yg lalu bersama along . Along....

" Qira ? Are you okay ? " aku tersenyum apabila Diana bertanya .

" okeyy jerr "
" jangan layan sangat perasaan tu , kau kena kuat " Ezwani memupuk bahuku .

" aku dah kuat pun "
" kuat apanya kalau badan macam cicak kubin " aku membulatkan mata ke arah Diana yang mengata tubuh badan ku yang slim. Lengannya ku cubit . Hah padan muka .

" aduh kau ni ! Sakit lengan aku . Tengok nih, naik lebam dah ishh " masam mencuka wajah Diana . Aku tertawa kecil .

" yelah-yelah . Jangan la marah aku pula , kasiann aku " aku buat nada sayu . Sengaja.

" e'eleh ada ku kisah ? " Diana menjelingku

" tak apa laah.... "

" yelah-yelahh . Aku minta maaf okeyy " aku tidak dapat menahan senyum apabila memndang wjah Diana yang hampir menangis .
Aku lihat Ezwani sudh berborak dengan bestfriend ny yang bernama Iffah . Aku hanya menggeleng melihatnya yg tengah mengadu pasal percintaan . Hailah manusia ..

" weii , macam mana keadaan along kau ? "

" dia dah stabil . Cuma belum sedar , "

" kau sabarlah okey ? Aku yakin abang Aqif akan sedar. Mna tahu petang nih pula abang Aqif sedar " aku hanya tersenyum hambar .

Mudah-mudahn la mulut Diana masin...

Dengan mengenakan seluar track , baju lengan panjang brwrna pic dan dipadankan lagi dengn shawl chiffon colour hitam, aku nampak ringkas . Tkkn nak bermake - up sgala kot . Nanti trkejut pula nurse kt hospital tu . Hhhha

" Cynta dah siap kaa ? "
Aku ambil dompet duit dan handphone ku apabila mndengar pekikan mama . Segera aku keluar dari bilik dan terus ke tingkat bawah .
" Cynta tak makan dulu? " soal abah yang masih duduk di sofa .

" Cynta tak lapar . Jomlah abah, kasian along sorang-sorang kat hospital " abah mengambil kunci kereta dan aku terus berlari ke arah kereta . mama hnya menggeleng melihat telatahku.

*********★****************★*************★*****************

" along kena bangun, tak lenguh kah pinggng asyik tidur je ? Along kena bangun tau, Cynta naik bosan sbb along tak ada dekat rumah . Along cuti sebuln kan? Kita belum habis lgi round Klcc tu . Bila lagi kta dapat jalan-jalan? Along bangun tau . Kasian mama dn abah, lagi-lagi cynta hmm " aku cuba berkata-kata dengan along . Doktor ad pesan, bagi semangat kat pesakit koma salah satu cara untuk menyedarkn pesakit .

Setiap kali aku datang melawat, aku, abah dan mama cuba bercakap dengan along . Berjam-jam lamanya aku duduk di sebelah along . Mama dan abah hanya jadi pemerhati.

" mama jomlah balik , Cynta nak buat assigment . "
Mama hanya mengganguk .

Aku kucup tangan along . Dahinya ku kucup .
" Cynta balik dulu okyy? Esok cynta datang lagi " air mataku mengalir , perlahan menitis di kedua belah pipiku . Aku berundur perlahan mmberi ruang untuk mama dan abah mengucup dahi along .

Mama menyapu air mata di pipinya . Aku lemah , aku memang tak bleh tengok orang menangis, lagi-lagi insan yang aku sayang. Kaki tetap melangkah keluar, namun kepala aku toleh ke belakang . Melihat wajah along . Tiba-tiba........

" mama... "

Aku berlari kecil ke arah along sambil melihat mulutnya yang bergerak tadi . Mustahil aku salah pandang.

" along.... "

Aku hampir meraung apabila kelopak mata along celik . Mama di sebelahku sudah menangis teresak-esak . Abah ku dengar dia cuba mengawal esakan . Berjuraian air mataku . Ini bukan air mata kesedihan lagi tapi air mata kegembiraan !

Habis baca jangan lupa touch bintang comel kat bawah okey ^_^

 Dialah Imam SengalkuWhere stories live. Discover now