Bab 5

198 10 0
                                    

Happy pula aku bila aku ternampak miscalled dari insan yang bernama ' Alikah ' . Tapi bukan kat handphne aku,  tapi kat handphone along !

" girlfriend along kot " aku menyembunyikan senyuman . Apabila terdengar suara along yang sedang menyanyi, aku terus meletakkan handphone along .

Aku kembali membaca novel Be My Wife . Aku berbaring di sofa yang empuk ,along pula terus duduk di hadapan ku . Pantas dia menekan keyboard, entah apa yang di taipnya ,sebab dia berhadapan dengan aku . Tiba-tiba idea nakal ku datang..

" cantik aje nama watak kat novel ni.  Alikah " sengaja aku menukarkan nama watak di dalam novel itu . Ingin melihat reaksi wajah along .

Sangkaan ku tepat apabila Along melihatku dengan wajah yang sukar di tafsirkan . Aku memandang along balik .

" apa?  " aku menjongketkan kening .

" tak ada " along kembali menyambung menaip . Aku sudh menahan tawa , mesti bagitahu mama nih. Tapi tunggulah mama siap masak heheh .

Kedengaran suara abah menyanyi madu 3 dari tingkat atas . Aku dan along berpandangan sambil menjongketkan kening . Abah duduk di sofa berhampiran ku . Hangin apa abah nyanyi lagu yang tersangatlah sensitif bagi kaum wanita zaman sekarang . Serentak kami berdua berdri mendekati abah yang sedang menyelak surat khbar . Kami berdiri di kiri dan kanan abah .

" dah kenapa kamu berdua ni ? " tercantum kening abah sambil menggeleng hairan .

" abah ada calon ? " along memulakan bicara , aku pula mengerling ke arah dapur, melihat mama yang akan keluar dengan tiba-tiba .

" calon apa ? calon isteri untuk kamu ? Abah belum carikan untuk kamu " along menepuk dahi . Aku hanya menahan ketawa bila along yang terkena .

" ishh along masih muda lagi , belum layak nak khawin "

" muda lagi kah along tu kalau umur dah 23 tahun . beberapa bulan lagi nak habis belajar . " aku hanya mendengar perbualan dua orang lelaki yang ku sayang dunia akhirat .

" dah dah . Melalut pula kerjaa korang . Nih abah,  Cynta nak tanya .. Cynta dapat mama baru kerr ? " naif sungguh pertanyaan kau wahai Aqirania ! Habis melopong mulut abah .

" aa bah , semacam aje lagu abah nyanyi tadi.  Abah jangaannnnn " meleret suara along sambil membuat muka syak wasangka .

" hamboii anak-anak abah . Memandai aje nak berkata , ni hah yang satu pun susah nak di jagaa apa lagi kalau nak tambah satu... "

Baru aku ingin membuka mulut ,

" jaga apa tu abang oii " see?  Mama datang secara tiba-tiba . Habis lah abah .

Encik Mansor , iaitu abah kepada Aqirania tersengih kepada isterinya yang mengemas segala barang-barang Aqif ..isteri aku nih tak habis-habis nak mengemas , nasiblah dapat isteri yang rajin .

" abang termenung lah pulak " aku dan along terus duduk di sofa tempat ku berbaring tadi .

" takk,  Lina nih rajin sngat mengemas " abah menghadiahkan mama senyuman yang manis. 

" takde , tu hah c Kiki kat luar tu . Kiranya abang nak temankan dengan c Kaka kawan abang . Tapi takut tak terjaga je " amboii abah ! dah tipu pulak .

" jaga ajelah . Bukan susah nak jaga c Kiki tu , " Kiki?  Tu hah haiwan kesayangan nabi .

" nantilah abang tanya balik dengn kawan abang . Lagipun bakah dorang sama , tak mustahil dapat baby meow nanti comel-comel " along hanya menggeleng melihat telatah abah dn maama.kami berdua tidak masuk cmpur hal rumah tangga .

                                        ****************

Aku membuang sampah yang bertimbun di laci ku.  Alahai , dah berapa lama aku tak tengok laci ni . Nota-nota yang di berikan cikgu pun aku tinggalkan . Apahal lah aku pemalas sangt ni ? Kena banyak dengar motivasi ni ..

Aku periksa pula laci Diana . Terkejut beruk aku, siap terbersin lagi . Dah serupa tong sampah laci dia , tapi secara peribadinya Diana memang seorang yang pembersih tapi malasnya bukn main lagi .

" assalammualaikum !! " nasib aku tak tebersin lagi sebab terlampau terkejut dengan suara gergasi kelas aku ,  Hafeez .

Hafeez dari seginya dia memang seorang pelajar pintar , cuma dia agak bebas lah katakan . Tinggi tak jugalh , sebb dia ni berisi sikit . Bila dia bercakap confirm ada yang sentap . Baru hari ni aku nampak dia pergi sekolah,  2 minggu cuti  sebab keana chickenn ada pox pox .

" Islam ka cik kak " see ? Pepagi dah cari pasal .

" walaikumsalam encik adik " jawab ku sambil senyum sampai telinga,  eh sampai eh?

" alhamdulillah . Islam juga rupanya kau " aku terus baling sampah yang aku kumpul . Dia mengelak sambil membuat muka mengejek sebab humbananku langsung tak kena . Dia terus keluar dari kelas . Aku hanya menggeleng.

Selepas aku bersihkan laci Diana , aku terus menyusun segala nota-nota perdagangan dia .

" Qira ! Dah 6.40 ni,  jom turun.  Kang tak pasal-pasal kena denda pula . "

Itulah rutin setiap pgi apabila di sekolah . Sebelum jam 6.45 , semua pelajar Dan guru di wjibkan Turunn untk sama-sma berdoa di pagi hari . Baguskan sekolah ni ? Tu sebab aku suka sekolah ni. Weww hehe

" Wani ? Mana Diana ni ? Takkan tak datang lagi kot! " aku mencari Diana . Tak pernah kot dia selambat ini .

" ada masalah kot . Sat lagi sampaii aa tu " ku kerling jam berwarna biru di tanganku . Jam menunjukkan 6.57 ..sampai habis dah sesi pembacaan doa .. masih jga tak nampak batang hidung dia .

" semua pelajar boleh bersurai " ketua pengawas sdh mengarahkan pelajar masuk ke kelas masing-masing .

" Qira !! " hmm datang jugaa akhirnya .

Diana melangkah laju ke arahku . Hailah kawan aku ni,  dahlah jalan mengalahkan lelaki , tak pandai berlenggang pula tu . Diana diana .

" lambat betul kau sampai ? " kami beriringan masuk ke kelas yang berada di tingkat dua .

" kereta ibu aku rosak " dia tercungap-cungap bila sampai di kelas . Kurng stamina lah tu .

"Kenapa kau tak jalan kaki aje? "

" Kau gila kah apa ! Jauh tu kot . Lain lh rumah aku dekat macam boyfie si Ezwani tu " aku hanya tergelak kecil apabila mendengar bebelan Diana .

" sat.....  eh kau berseri lah hari ni Qira,  ada apa-apa kah yang aku tak tahu " Diana mengecilkan matanya .

Eh berseri ka ? Dengan memakai bju kurung satin berwarna kelabu dan tudung bawal berwarna pink, nampak berseri ka ?

" anugerah Tuhan "

" Apa rahsia ? "

" sentiasa lah sujud di sejadah . "

Diana terus menjeling aku . Aku menahan senyum , hahaha ..

" baik lh ustazah . Hujung minggu ni kau nak ikut tak aku pergi pulau " tukar topik makcik oii .

" pulau apa ? "

" wilayah perseketuan Labuan "   bersinar-sinar mataku . 

" nak !! Pulau tu berhampiran dengan Negeri Bawah Bayu kan?  Wahhhh nak joinla "

" nevermine .. tiket akan di bayar oleh ibu aku . Kau tinggal nak minta izin kat mama dan abah kau aje . Kita pergi minggu depan "

Yessss!!!  Akhirnya ..

Sorry . Agak busy akhir-akhir ni :')

 Dialah Imam SengalkuWhere stories live. Discover now