Bab 6

210 15 0
                                    

Hari ini bermula lah perjalanan aku ke Pulau yang teringin sangat aku nak jejak dari dulu . Happy tersangatlah happy bila dah nampak sebuah pulau yang kehijaun .

Meriah betul family Diana ni . Bayangkan bilangan adik-beradik dia semuanya 4 orang, campur dengn ibu dia , tambah lagi dengan aku , tak ke 6 orang tuu . ayah Diana tak dapat ikut sebab ayah dia pekerja kapal . Diana kata, ayahnya jarang ada cuti nak balik rumah mereka . Tapi sekali balik, confirm ada oleh-oleh untuk mereka sekeluarga .

Kami akhirnya menarik nafas lega apabila kapal terbang yang kami naiki selamat sampai ke pulau Labuan ini . Beg roda bewarna merah hati aku tarik menghampiri Diana yang sedang memperbetulkan pakaiannya .

" Nana ! Qira ! Cepatlah ! " Riana,, iaitu kakak kedua Diana berkata . Diana menarik tanganku, ahli keluarga Diana sudah di hadapan tinggal Puan Sakinah, ibu Diana entah hilang ke mana .

Kak Riana yang drive rupanya , nasiblah Kak Afiana sewa Alfat , kalau tak confirm kami jadi ikan sadin dalam tin .

" oh sempitnya ! Mesti sebab c Nia ikut ni " sungguh mulut kau kurang hajar ex schoolmate !

" Dayyan Dawa ! Tak baik tau cakap macm tu " tu dia, padan muka kena marah dengan ibu sendiri .

Dayyan yang di sebelahku hanya mencebik .

Dayyan Dawa atau lebih di kenali sebagai Dey ialah satu-stunya abang Diana . Mulut dia laser sangat ! Tak tahu kenapalah dia panggil aku Nia -_-'' tapi betullah kan nama aku ada Nia cuma agak janggal sikit . Tak jauh juga jarak umur Diana dengan abang dia ni , umur abang dia 20 tahun . Aku kenal dia masa form 1 , masa aku form 2 dia pindah kat SMK Tanjung Bata ( hanya rekaan semata-mata ) tak jauh juga dari sekolah lama dia, hentah apa kebengapnya pindah . Gila punya lelaki !

Hari pun dah gelap bila kami sampai di bandar Labuan . Wah dah macm dekat KL juga ni , tapi kami gelak sakan bila tengok ada mak nyah jatuh terpelecok kat depan hotel yang kami akan inap .

" hailah man nyah ni , ada hati nak pakai kasut tumit tinggi ! " omel ibu Diana . Aku tertawa kecil.

" memalukn kaum Adam aje " aku dengar pula Dayyan mendengus . Diana menggelakkan abangnya .

" sabar sahaje lah Dey " Antie Kin dan kakak-kakaknya memang gelak habis !

Setelah kesemua beg diturunkan dari kereta , kak Afiana mngarahkan kami menunggu di lobi hotel .

" Diana .. best betul lah kat sini . Di terangi lampu jalan dan bunyi angin sangat mendamaikan . " aku menghirup udara segar.
" tu sebab kami pilih untuk bercuti kat sini "

" rasa macam nak tinggal kat sini je " Diana mengiyakan kata-kata ku .

Rasa macam nak snap jer suasana kat sini, nak send kat Along . Kasihan Along, mesti dia bosan kat rumah sorang-sorang .

" Dey , ambik kunci nih . akaK nak parkingkan kereta " Dayyan mengambil kunci yang di hulurkan olek Kakak sulungnya .

" jangan lupa bawa naik sekali beg akak . "

" betuah punya jin wanita ! " terkial-kial Dayyan mengangkat beg kak Afiana . Apa tidaknya , beg roda satu, beg tangannya , tidk ketinggalan lagi beg sandangnya. Kak Afiana nak pindah rumah terus erk?

Kami berempat membiarkan sahaja Dayyan yang keberatan membawa beg ke tingkat 4 . Sungguh . Naik lemah aku nak naik tangga macam ni . Nasiblah rumah aku hanya 2 tingkat. Kalau 4 tingkat , sanggup aku tinggal kat reban ayam . Taklah bertingkat-tingkat macm bangunan yang sekarang tengah aku naik .

" mana pulak budak sorang ni ? " Antie Kin berkata .

Aku lihat Diana tercungap-cungap mengawal nafas . Kak Riana pun macam tu juga . Aku lihat pula Antie Kin , wah menakjubkan ! Antie Kin tak semput langsung !

" wah antie, boleh tahan tak semput ? " sengaja aku mengusik Antie Kin . Antie Kin hanya tergelak .

" Antie dah biasa Qira ...kat tempat kerja lebih lagi dari ni , Antie tengok pun Qira sama aje dengan antie . Bukan macam budk 2 orang ni. Suruh joging tak nak " aku tergelak mendengar kata-kata Antie Kin .

" kalau macam tu baik Akak tak payah kasih kau kunci, kau tengok tu dorang lama tunggu . " dari jauh lagi dengar suara Kak Afiana membebel di sebelah Dayyan . Dayyan hanya membuat muka poyo .

"Bukan apa kak , kau tengok ajelah beg kau yang macam nak pindah . Aku takut sixpack aku pecah jer nak angkat pergi tingkat 4 " dengan selamba Dayyan berkata . Kak Afiana hanya menggeleng melihat adiknya berkata seperti orang tak ada salah.

" dah dah . Buka pintu ni cepat ! Orang nak baring " pekik Diana . Aku hanya tergelak . Memang manja rupanya Diana ni .

" kau ni, ingat baring je " jeling Kak Riana .

Antie Kin hanya menggeleng melihat telatah anak-anaknya.


******************

" oh empuknya ! " Pekik Kak Afiana .

Cantik bilik ni , ada 3 buah katil yang memang untuk single punya . Bantal tu macam nak memanggil mata aku . Ishh Qira , sopan lah sikitt . Jangan hingat nak tidur aje , kau bersama family orang ni , bukan family kau !

" macam tak jumpa katil bertahun-tahun . " gumam Antie Kin . Diana hanya tersengih . Kak Afianan dan Kak Riana sudah enak membaringkan diri di tilam yang empuk .

" Qira ? Tak nak mandi dulu kah ? " soal Diana . Aku masih lagi duduk di hadapan Antie Kin yang sedang membuka selendang colour biru yang terlilit di kepalanya sejak petang tadi .

" haah Qira, pergilah mandi dulu . Antie nak call uncle kamu dulu "

Segera aku mengambil towel di dalam beg roda ku , tak ketinggalan juga pakaian tidur ku , takkan nak pakai kat sini pula. Heee tak nak aku , lagi-lagi Ada c Dayyan . Eh Dayyan ? Aku kerling dia yang tidur lena di katil paling hujung .

Di bilik mandi , aku mencuci muka aku yg agak berminyak . Gosok gigi then mandi bawah shower, segar terus aku . aku keringkn rambutku yg paras pinggang .

Aku keluar dri bilik mandi apabila aku trasa sudah lama aku di dalam bilik mandi . nnti apa pula di kata oleh Antie Kin . Tapi keras kaki aku apabila aku liht hnya lampu meja solek berpasang .

Semua orang dah tidur . Dah tu katil full pulak kecuali tmpat c Dayyan ni . Takkan aku nak tidur dekat dia, ihh gila kot.

" eh Qira dah siap mandi ? tidurlah " aku yang menyidai tualaku, segera berpaling melihat Kak Riana terbangun .

" err... Qira nak tidur mana erk ? " ragu-ragu aku bertnya .

" dekat diana, halamak lupa pulak ..Diana ni memang tidur dengan ibu . Takpelah , Qira tidur dengan Dey jelah . It's okay tu " membulat mataku .

" ehmm okeyy kak " perlahan aku mengatur langkah ke arah katil paling hujung yang menempatkan Dayyan .

' macam mna ni , bantal dah lah satu . Lepas tu Dayyan pun tidur kat tengah '

" Dey oii Dey !! Tepi lah sikiit . Qira nak tidur! " dari katil sebelah, Kak Riana memekik .

Dayyan mencelikkan matanya , lalu memandangku . Aku menayang gigi comelku .

" dah Dey, bagi c Qira tidur . Dia tidur sebelah kau tu . Kau jangan nak menggatal pulak! Qira, kak Riana nak tidur dulu lah erk ? Good night " aku hanya mengangguk.

Dayyan memberi ruang agak besar untukku , aku membaringkan diri . Sungguh jantung aku macam nak berlari keluar bila Dayyan menghadap wajahku . Dan.... aku terasa pinggang ku berat .

" Deyyyy !! " keras suaraku memanggil namanya .

" diam. Tutup mata dan tidur " suara dia serak.

Aku memejam kan mata . Ya Allah ampunkan dosa hamba mu ini . Sesungguhnya aku sangat jahil. Ya Allah

jangan lupa vote erk :)
Sayng korang :*

 Dialah Imam SengalkuWhere stories live. Discover now