1

152 6 2
                                    

10 TAHUN KEMUDIAN

"SHEY bangunlah shey! Tolong mak hantarkan roti ni. Mak dah siap bakar." Jerit Puan kaly

"Ye mak shey nak bangun ni."aku membalas jeritan mak yang berada di tingkat bawah.

Setelah aku membersihkan diri dengan segara aku turun ke bawah.

"Bangun pun anak dara mak sorang ni ingatkan tak reti nak bangun."Puan kaly memerli Shey.

"Hehehe! Sorry mak ."aku tersengih.

"Dah pergi hantar roti bun ni dekat dalam senarai yang mak bagi ni."arah puan kaly dengan lemah lembut.

"Baik mak."aku hanya menuruti arahan yang diberi oleh mak.

Inilah rutin harianku menolong emak di kedai rotinya. Walaupun mak tidak senang tapi aku bersyukur memperoleh mak yang baik .

Dengan hati yang senang aku menghantar roti roti itu.

"Selamat pagi pakcik Ken."

"Selamat pagi pakcik william. "

"Selamat pagi puan seirah."

"Selamat pagi grandma liliy."

Aku menyapa sesiapa sahaja yang aku kenali . Aku terkenal dengan sifat peramah. Hampir semua warga kampung aku kenal. Aku sungguh senang dengan mereka.

Setelah aku menghabiskan menghantar roti di semua tempat yang disuruh oleh mak. Aku berjalan pulang ke rumah.

Semasa aku berjalan pulang ke rumah aku melaluai taman permainan yang dibina oleh Raja Isaac untuk rakyat jelatanya .

Tiba tiba seorang budak lelaki menegur ku.

"Selamat pagi akak Shey." Dia menunduk sedikit bagi tanda hormat.

"Selamat pagi Tom."aku juga menunduk hormat padanya. Memang adat kami disini apabila menyapa orang, kami harus menunduk sikit sebagai tanda hormat.

"Jom main bersama kami ?"Tom mengajak aku bermain.

"Ermm biar akak pikir dulu? "Aku membuat gaya orang memikir.

"Alah akak please !!!" Tom membuat muka comelnya.

"I'M just kidding takkan akak nak tolak untuk temankan tom yang comel ni." Aku mencuit hidungnya.

Dia ketawa. Kami bersama sama menuju ke taman permainan sambil bernyanyi nyanyi.

"Selamat pagi akak shey. "Ujar Kanak kanak yang berada di taman itu dengan riang.

"Selamat pagi semua ."balas ku dengan senyuman yang terukir.

💍💍💍💍💍

~tukk ~tukk

"Sekejap ya! "Puan kaly melaung dari dalam. Dengan segera Puan kaly membuka pintu dengan senyuman terukir.

"Ye boleh saya ban.........."senyuman puan kaly terus mati.

"Jemputlah masuk tuan."ujar Puan kaly sambil menunduk sedikit.

💍💍💍💍💍

"Mak! Mak buat apa tu."ujar ku sambil memeluk sambil memeluk belakang mak.

"Ishh shey ni buat terperanjat mak."

"Hihihi,kenapa dari tadi shey tengok mak termenung je."soal ku.

"Sebenarnya mak ada benda nak cakap dengan shey."ujar puan kaly dengan tenang.

"Mak nak cakap apa dengan shey bunyi macam serius je."

Puan kaly menarik tangan shey menuju ke kerusi.

"Hah apa yang mak nak cakap."ujar ku dengan tidak sabar.

"Sebenarnya..........."

💍💍💍💍💍

Pertama sekali author mintak maaf sebab delete benci plus cinta. Sorry sesangat. Author langsung x de idea dengan jalan cerita yang kurang menarik.So, author lanje cerita baru . Lagi satu novel author hold jap.

#vote
#comment

KISAH HIDUPKUWhere stories live. Discover now