Sampai sahaja di pelabuhan Enchensia, aku sudah tersenyum senang. Dah lama aku tidak menjejakkan kaki aku di sini. Rindunyaaa.
Tetapi bila aku mengingati peristiwa di mana seorang puteri dihalau keluar dari istana disebabkan orang lain membuat hati aku sakit.
Bertenang Shey kau ke sini hanya menyertai pertandingan memanah je. Kau boleh shey. Buktikan yang kau bukan puteri yang manja.
Aku menarik nafas ,lalu menghembus .
Kau boleh shey! Dengan sedikit keyakinan yang ada, aku terus memulakan langkah dan aku takkan berpaling. Ya ! Itu janji aku.
Hari ini merupakan hari terpenting kepada aku.
PERTANDINGAN MEMANAH.
Dulu aku memang seorang puteri yang mengada ngada , cerewet, gedik. Ya! Itu semua perangai ku yang dulu.
Sejak aku dihalau dari istana, aku
di didik untuk menjadi seorang yang berdikari.Dari kecil aku diajar cara untuk memanah, berkuda, berperang dan cara mentadbir kerajaan sekali.
Semua didikan itu sepatutnya untuk golongan lelaki sahaja, tapi disebabkan satu peristiwa hitam yang menyandarkan kesalahan pada aku . Aku terpaksa lalui saat yang begitu menyeksa jiwa aku.
Aku hidup sebatang kara tanpa kasih sayang seorang bapa.
Bapa jenis apakah yang sanggup membuang anak lalu kutip semula?
Sampai sahaja aku dipadang rakyat, aku terus menuju ke kaunter pendaftaran.
"Shey! "Laung seseorang dari belakang.
Aku terus pusing ke belakang.
"Alice. Oh my god Alice is that you? ". Oh! Sudah gedik aku telah keluar.
Alice. Dia lah sahabat ku yang paling setia di Enchensia. Masa aku susah dia sering ada untuk aku bukan macam sahabat aku di kerabat raja bila aku senang baru mereka dekati bila aku susah semua diam.
Aku terus memeluk Alice seerat yang mungkin.
"Oh! Gosh Shey aku tahu lah kita dah lama tak jumpa tapi jangan sampai bunuh! "Ujar Alice yang sedang menahan nafasnya.
Aku terus meleraikan pelukan aku.
"Opss! Sorry. Dah jom kita ke sana. "Aku menarik tangan Alice.
"Eh! Jap kau masuk pertandingan ni ke? "Soal Alice.
Muka aku berubah riak.
"Yelah, aku masuk. "Jawab aku.
"Jauhnya kau merantau dari Hilmonlaya sampai ke Enchensia. Tapi kau tak tahu ke? "
Muka ku berkerut.
"Tahu apa? "
"Pertandingan ini diadakan oleh Raja Rolance sendiri. So, tadi aku nampak Raja Rolance dengan permaisuri ada. Puteri Sofia pon ada. " jawab Alice.
"SHIT! "Gumamku.
💍💍💍💍💍
Dari jauh aku merenung mereka. Bukan main diorang gelak ketawa . What a perfect! Keluarga Bahagia konon. Eh! Tapi mana James.
Aku tercari cari kelibat Putera James.
Tiada.
Sekarang siapa anak kandung siapa anak tiri?
"Kepada para perserta sila mengambil tempat masing masing. Pertandingan. Sudah dah nak bermula. "Suara pengacara bergema satu dewan rakyat.
Aku dah mengambil keputusan, aku akan sertai juga pertandingan ini.
Putus asa?
Tu bukan sifat aku.
Hoodie aku pakai dan terus bergerak ke tengah dewan rakyat.
~zapp~zapp~
Hampir semua perserta ialah perserta lelaki.
Hanya aku seorang perserta perempuan.
Tiba giliran aku ,aku menarik nafas.
Aku boleh buat. Kau boleh buat shey!Dengan sekali tarikan aku terus melepaskan panah.
~zapp~
Tepat mengenai sasaran.
Semua penduduk yang menyaksikan bersorak.
"Wah hebatnya. "
"Siapa tu? Hebat gila"
"Hunter ke tu? Asal tera sangat. "
Dan pelbagai pujian dilontarkan. Aku terus beredar sebelum indentiti ku terbongkar. Aku berlari terus ke kuda ku dan menunggangnya.
"Cik! Cik! Tunggu sekejap. "Laung seseorang dari belakang.
Shit! siapa yang ikut aku ni . Aku menoleh kebelakang. Aku mempercepatkan lagi tunggangan ku.
Sementara di dewan rakyat, mereka tercari cari dimanakah pemanah yang hebat tadi.
"Maaf tuanku kami tidak menjumpai pemanah misteri tersebut. "Soal Encik Fraky sambil menunduk hormat.
"Macam ni lah hadiah tu kita simpan dulu sampai kita jumpa pemanah misteri tersebut. "Jawab Raja Rolance.
"Lagi satu Fraky sediakan kereta kuda beta nak berangakat pulang ke istana sekarang." Tambah Raja Rolance.
"Baik Tuanku. "Encik Fraky terus beredar dari situ.
Raja Rolance menghala nafas seketika. Bukan senang nak jadi raja yang baik.
"Ayahnda, ayahnda okey ke? "Soal Puteri Sofia dengan nada yang kerisauan.
Muka Raja Rolance kelihatan penat dan pucat.
"Ayahnda okey sayang. Jom kita balik sekarang. "Jawab Raja Rolance.
💍💍💍💍💍
Bab 4
Hope best.#vote
#comment
YOU ARE READING
KISAH HIDUPKU
FantasyDARAH YANG MENGALIR DIDIRIKU IALAH DARAH KERABAT DIRAJA ENCHENSIA.ENCHENSIA NEGERA YANG AMAN DAN MAKMUR.DITADBIR OLEH AYAHKU RAJA ROLANCE. INI KISAH HIDUPKU SEBAGAI SEORANG PUTERI DI KERABAT DIRAJA. BULAN,BINTANG, MATAHARI MENYAKSIKAN KEBENARAN YANG...