6

21.6K 133 0
                                    

" Ibu! Syafiq nak enjoy dulu zaman bujang ni. Ibu tak boleh paksa Syafiq nak suruh kahwin macam tu "

"Syafiq, look at ur friend. Tengok Amir tu, parents dia suruh dia kahwin dia tak bantah pun." Kata Puan Sri slamber

"Ibu please jangan nak bandingkan Syafiq Dengan Amir. Kita mana tahu life diorang" kata Syafiq merayu kepada Puan Sri.

"Syafiq, kalau Syafiq tak nak kahwin juga kalini, I will send u back to London. Live with ur grandma " tiba tiba Puan Sri memberi memberi amaran tegas. 

"Oh Ibu nak ugut Syafiq pula sekarang? " nada suara Syafiq semakin tinggi mendengar ugutan ibunya.

"Syafiq jangan nak lawan ibu.Jangan jadi anak derhaka! Muktamad! 2 bulan lagi Syafiq kena kahwin! " 

Pintu bilik ibu dihempap kuat .Syafiq tahu ibunya marah. Ibu selalu mendesak Syafiq agar cepat cepat berkahwin. Selama ni dah  banyak ibu tolong carikan calon untuk Syafiq walaupun tak diminta. Namun Syafiq sentiasa memberi alasan bahawa dia mahu mengumpul duit agar boleh menyara anak dara la katanya.Walaupun harta mereka 5 keturunan pun takkan habis .Tapi ibu dia dah penat menunggu , kalini ibu dia memang bertekad nak kahwinkan anak teruna dia dengan Sofea Amani.
________________________

"Ma, Sofea nak minta maaf pasal semalam " aku memegang tangan mama , melihat wajahnya buntu. Mungkin dia penat memikirkan masalah keluarga yang dihadapi sekarang. Aku bertekad, aku perlu membantu keluarga walaupun tak boleh membuat aku bahagia. Tapi orang kata bercinta selepas kahwin lebih baik kan?

"Sofea, mama nak min--" esakkan mama memecah kesunyian rumah itu. Mak Som keluar membeli barang dapur.Daddy pula awal awal pagi dah pergi office.

"Ma, Sofea tekad Sofea nak bantu papa dan mama , Sofea redha ma, mungkin ni takdir keluarga kita "

Terukir satu senyuman pada wajah mama. Dia memelekku erat.

"Thank u Sofea "

Betul ke kau boleh redho semua ni Sofea? Aku mengeluh, hem there are no ways to help mummy and daddy in this situation  .        
 

             

I Love You Shit!Where stories live. Discover now