Jefri memakir keretanya di bahu jalan. Sedari pagi, tiada notifikasi dari telefon bimbitnya. Dia membuka aplikasi Uber. Memang benar, tiada penumpang yang dambakan khidmatnya. Dia pun mencapai Hairan Metro di tempat duduk sebelah. Dia membaca muka hadapan. Bosan! Diselaknya ke muka dua.
Kah-kah-kah! Jefri ketawa besar apabila terlihat foto ketika dia dicekup ponteng puasa! Dia sekadar tersenyum bila membaca keseluruhan artikel yang memenuhi separuh muka surat. Hakikatnya, Jefri tidak kisah. Dia kebas!
Perhatiannya tertarik kepada artikel tiga perenggan di penjuru bawah muka surat. Ia mengenai seorang ibu tunggal yang membunuh diri dengan meminum racun tikus. Anak-anaknya juga keracunan, tetapi selamat. Mereka kini dirawat di Hospital Besar. Alangkah terkejutnya Jefri apabila membaca nama ibu tunggal itu – Hayati!
'Allah...tidakkk!', JEFRI menjerit sekuat hati.
...
Riswan bergegas ke bilik pejabatnya. Dia terus menyelak Hairan Metro yang tersedia di atas mejanya.
Kah-kah-kah! Dia ketawa berdekah-dekah apabila terlihat foto Jefri dicekup ponteng puasa. Riswan-lah yang menghantar gambar dan butiran berita itu kepada wartawan Hairan Metro.
Terpandang kolum kecil di penjuru bawah muka surat. Setelah membaca artikel pendek itu, dia mendengus, 'Hah! Melayu! Sudahlah malas, lemah Iman!'
Kelihatan pekerja-pekerjanya mula memenuhi pejabat. Aha!, baik aku bertadarus. RISWAN mendapatkan Al-Quran lalu bertadarus kuat-kuat!
~ Selesai ~
Nota Penulis: Bukan sekadar berpuasa dan bertadarus, bulan Ramadan adalah masa untuk kita menyantuni saudara seagama yang kesusahan. Wallahu a'lam.
YOU ARE READING
RAWAM RAMADAN
Short StoryMenyingkap kisah rawan kehidupan di bulan Ramadan. Moga kita beroleh pengajaran dari cerpen ini. Selamat membaca! :)