V duduk berseorangan di luar rumah memandang pelik ke arah permandangan yang agak dingin di depan matanya,angin sepoi-sepoi bahasa yang turut serta dengan keindahan alam pada petang itu membuatkan daun-daun kering yang gugur dari pokok besar di tepi rumah itu berterbangan ke udara di tiup angin.
V hanya menilik setiap inci dinding dan perhiasan di luar rumah agam itu,rasa seram sejuk pulak,terasa semua bulu-bulu romanya naik memacak(?)ke atas.V mengosok lengannya yang terasa dingin itu,walaupun di lapik dengan baju tebal bercotton tinggi itu.
"Mi mianhae,o ommaaa,jeo jeongmal" suara tangisan yang sedikit mendayu mula menyapa di cuping telinga V,dia memandang sekeliling,terasa seram pula,semua hyung-hyungnya sedang nyenyak tidur,melayan mimpi masing-masing di dalam rumah,hanya tinggal dia seorang sahaja.
V menekan perit liurnya terasa kering dan berhabuk di tekaknya apabila setitis air liur menuruni esofagusnya.v cuba mendekati suara itu.
Makin kuat tangisan itu memecah ke dalam gegendang telinga V.
"Nu nuguya?" Tanya V agak kuat,habis naik biru mukanya,kerana takut.
Langsung tiada sahutan,bunyi tangisan makin kuat di gegendang telinga V.
Selangkah demi selangkah jejak V mula keluar dari kawasan cendawan-cendawan itu tumbuh.
Bukk!
"Aishh! Paboyah!" Kata V perlahan apabila dia sudah terduduk di atas tanah,tangan dan lenganya di sapu-sapu untuk menghilangkan tanah tanih yang singgah di situ.
Aura lain mula meresap di dalam badanya,ya aura ni! Aura yang agak lain dari kawasan rumah apabila jejaknya terkeluar dari kawasan cendawan-cendawan kecil itu tumbuh.
"je jebal" suara tangisan itu masih menangis kuat,'dia' seperti meminta tolong.V bangun,dia mendekati ruang-ruang semak yang berada di hadapanya,entah kenapa si 'dia' itu seperti memanggil-manggil V supaya dia ke sana.
"Nuguya?" Tanya V sekat-sekat,sumpah dia cakap kali ni memang habis biru satu badan,mana pernah dia dikacau sebegini,ataupun itu hanyalah imaginasinya sahaja? al maklumla, V ni memang asyik dengan cerita-cerita creepy sebegini,cerita 'the conjuring2' dia la orang pertama yang masuk ke dalam panggung,hyung-hyungnya juga tidak paham kenapa la dengan budak sekor ni.tapi bila dah rasa dah ada depan mata naik cair badanya.sungguh menakutkan!
V mendekati semak itu semakin dekat,makin dia dekat makin V merasa yang 'dia' sudah dekat denganya.
Tiba-tiba.
Bahhhhh!
V sedikit terhinjut kebelakang,kerana terkejut,baru sahaja dia mahu melihat si 'dia' satu tangan menyapa bahunya.
Aishh! Kacau stim tol la.
"H hyung" gumam V perlahan apabila muka Jin betul-betul di hadapannya.
"V da kenapa ? Pucat bagai,wae ? Ada apa-apa ke yang V tengok?" Jin memanjangkan lehernya memerhati tempat di hadapanya.
V cepat-cepat beralih ke belakang memandang sama tempat di mana suara tangisan itu bunyi.
nobody!
"A ani" v menelan air liur.
"V masuk dulu,sejuk" v terus mengatur langkah meninggalkn jin keseorangan di situ.jin hanya memandangnya pelik.
jin juga mengatur langah mengikut V sempat dia mereling sekejap di ruangan semak itu dan mengangkat bahu.pelik.
****
Jam di dinding di reling sekejap oleh Jungkook sebelum dia mengeluarkan suara.baru jam 4 petang,tapi petang ni suhu dia sini tiba-tiba naik mencecah 30 darjah selsius,agak panas.
"hyung hyung!"
"Wae?!" Kata mereka serentak sambil memandang muka jungkook yang seperti excited semacam itu.
"kookie ada search tadi, dekat sini ada air terjun" kata Jungkook,jelas muka teruja biskutnya dia situ.ahli bangtan memandang masing-masing sebelum pandangan beralih ke arah jungkook.
"So ?" Tanya mereka serentak lagi,Jungkook mendengus.
"So,apa kata kita pergi mandi air terjun ? Dah lama kookie tak rasa air fresh-freshh macam tu,lagipun tengah panas ni nak tak?" Jungkook pout.
"Tanya jin hyung" jawab jimin,rame kembali disuap di dalam mulut,matanta juga kembali menatap screen television di hadapan.nampaknya tiada sorang pun yang berminat dengan air terjun.hmm.jungkook mengeluh.
"Jin hyunggg ahh!" Jerit Jungkook lantang,habis bergema satu rumah.
"bwoya?! Hyung busy ni!" Jerit Jin di dalam dapur,eleh busy masak la tuh.huh ngajuk la cengini.
"Boleh tak! Petang ni kita release tension?! Kita pergi mandi dekat air terjun nak?! tak jauh pun dari sini! Nak tak?!" Jerit jungkook.
Jungkook menantikan jawapan jin,tapi tiada sahutan daripada jin membuatkan jungkook hampir pasrah.
"Nae! Korang pergi siap! Hyung masak kejap untuk makan! Nanti mati kebuluran pulak!"
Terus jungkook menjerit keriangan.
"Jinjja?! Jin hyung kasi?! Wahhhhhh!!! Saranghae Jin hyungg ahh!" Jerit mereka,tadi tiada sorang pun berminat dengan candangan jungkook,tapi selepas diberi kebenaran dan mendapat respon dari jin,mereka semua terus menjerit keriangan.
Jin di dapur hanya mengeleng kepala,pada mulanya dia rasa was-was,untuk bagi kebenaran dekat saeng-saengnya,tapi apa salahnya kan ? Ni la masanya untuk release tension,memandangkan manajer mereka memberi mereka cuti,so tak salah kan untuk bagi saeng-saengnya berseronok ?
YOU ARE READING
THE HOUSE| BTS
Misterio / SuspensoDia,aku,kisah aku dan kisah dia Disebabkan satu cerita,dia bunuh aku. " Aku tak selesa dengan rumah ni " - taehyung " Alah,chill okay ? rumah ni okay je,kau kena ingat,kita tengah bercuti " - jimin Setapak demi setapak dia melangkah bersama deng...