bab 5

7 1 0
                                    

- Klinik Doktor Mellisa-
            
                      "Wardina!kamu sedar tidak yang perbuatan kamu ini salah?"
"Sa..saya tahu"Wardina hanya mengetap bibir memandang lantai.Sungguh,dia kesal dengan dirinya sendiri kerana tiada keberanian untuk memberitahu perkara sebenar kepada keluarganya.

"Jadi,kenapa kamu tidak beritahu tentang kesihatan kamu yang teruk ini kepada ibubapa kamu?"berkerut kerut wajah doktor muda itu."Doktor tidak faham.."Wardina hanya menguis karpet bulu  yang berwarna merah jambu itu."Wardina..awak perlu mengutamakan hal kesihatan awak.."Doktor Mellisa hanya memandang Wardina sayu sahaja mungkin kesian melihat remaja yang dihadapannya."Wardina,I'm sorry,you had a kidney cancer.."
"It's okey"Wardina hanya mampu berserah kepada segalanya."Doctor I'm really want to survive.."bisik Wardina tetapi mampu didengari oleh doktor Mellisa.
                "Awak memerlukan penderma buat pinggang untuk bertahan"Wardina hanya mengangguk lemah.Sungguh dia tiada lagi harapan untuk hidup tetapi dia perlu cuba untuk kawan kawannya dan adiknya serta orang yang menyanyanginya.Telapak tangan Doktor Mellisa sudah mengengam erat tangannya demi menyalurkan kekuatan."Promise to me that you will take care of yourself,okey?"Doktor Mellisa menghadiahkan senyuman manis buat Wardina."Okey"Wardina cuma membalas senyuman manis itu dengan senyuman yang ternyata pahit.Keluar sahaja dari pintu klinik itu.Wadina terduduk ke tanah sambil menangis semahu mahunya.Tidak mampu rasanya untuk menelan realiti yang terlalu pahit ini."Allah!kenapa kau menguji hambamu sebegini?"inilah manusia..bila senang tidak teringat pula kepada tuhan yang satu itu."Mama lihat itu!kenapa kakak itu menangis?budak kecil itu sudah menelunjuk kearah Wardina yang sedang menangis teresak esak."Hish!jangan Dani dekat dekat dengan orang kurang siuman itu tau!.Orang lalu lalang pun sudah menyangka Wardina orang kurang siuman kerana menangis di tepi jalan.Selesai sahaja melepaskan tangisannya.Wardina bangun lalu melangkah setapak demi setapak dengan lemahnya.Jika dipandang sekilas sudah rupa orang tidak makan setahun.
"Mak Jah mana mama dan papa?"
"....."mak Esah hanya mendiamkan diri daripada menjawab soalan Wardina.
"Mak Esah!Izreen tanya ini!"nada suaranya sudah dikuatkan demi meraih perhatian.Namun,Mak Esah masih tidak memberi respon.
sebaliknya sibuk mencuci pinggan mangkuk."Mak Esah mesti sudah tidak sayangkan Izreen kan!?"marah Wardina lalu dia segera melangkah ke kamarnya yang berada di tingkat tiga.Setibanya dikarmar mewah itu Wardina melepaskan segalanya dengan menangis lagi.Tiba tiba,jeritan demi jeritan didengari.Makin sakit berkali ganda hati itu!

"AWAK INI DARI TADI SIBUK BERKEPIT DENGAN TELEFON ITU!"
"SUKA HATI SAYALAH!YANG AWAK LEBIH LEBIH INI, KENAPA?"
 

              " SAYA INI ISTERI AWAK TAHU TIDAK!!"Wardina hanya mendiamkan diri seperti sediakala..terdetik di hatinya.."Jika aku mati nanti tidak perlulah aku menderita lagi"Wardina kini sedar mengapa Mak Esah tidak menjawab soalannya kerana sudah tentunya dia sudah mengetahui perang sudah tercetus dan mesti Mak Esah tidak mahu Wardina tahu atau tertekan walaupun sudah berkali kali Tan Sri dan Puan Sri bergaduh.Beberapa minit kemudian jerkahan demi jerkahan dan sumpah seranah yang dilemparkan oleh kedua ibubapanya akhirnya terhenti.Wardina hairan.Eh? Mengapa senyap sunyi sahaja ..mungkin Tan Sri dan Puan Sri sudah penah bergaduh?.Wardina mengesat sisa tangisannya dengan belakang tangannya lalu pergi menuju pintu.Dia membuka sedikit pintu itu.Alangkah terkejut Wardina...tatkala ibunya...

  

DeathWhere stories live. Discover now