bab7

10 1 0
                                    

"Hey!who are you?"jerit Wardina apabila melihat ada seseorang sedang memetik bunga Lavender di rumah taman  yang terletak di belakang banglo besar miliknya.Rumah taman tersebut dinamakan 'Lavender garden'kerana disitu dipenuhi dengan bunga lavender yang  cantik."Er..awak mesti anak pemilik rumah ini bukan?"terkejut sedikit wanita itu apabila Wardina menjerit."Bagaimana awak tahu!?sudahlah masuk tanpa izin!"ketika itu Wardina hanya memandang gadis itu dengan pandangan maut."Saya..saya sebenarnya.."gugup gadis itu dibuatnya."Itu..anak kawan Mak Esah!"mujurlah ketika itu Mak Esah menjadi penyelamat.Jika tidak alamak terkencing dalam kainlah jawabnya."Urgh!Mak Esah ini siapa ya di rumah ini?Big Mam?sesuka hati sahaja mahu membawa pulang orang asing pulang!"rungut Wardina dalam hati.Memang Wardina yang ketika itu baru berusia lima tahun itu sudah timbul didalam hati perasaan riak dan sombong tahap langit ketujuh."Ehem!Excuse me..Mak Esah tahu tidak di rumah ini ada peraturan iaitu TIDAK DIBENARKAN MEMBAWA ORANG ASING PULANG .Terhiris sedikit perasaan Mak Esah ketika itu begitu juga dengan gadis bertudung putih tersebut."Maaflah,cik muda Izreena Mak Esah cuma mahu bawa dia tengok bunga bunga Lavender yang cantik ini kerana dia pun peminat Lavender sama seperti cik muda.Sungguh gedik dan mengada ngada sungguh panggilan 'cik muda'yang dikhaskan untuk Wardina."No means no!"balas Wardina tanpa kompromi.Gadis yang dari tadi asyik menundukkan kepala sudah berjalan setapak demi menuju ke arah Wardina.Apabila jarak mereka begitu dekat, tanpa teragak agak gadis itu melutut dan mengangkat tangan seperti mahu melamar."Sudikah awak..menjadi kawan saya?"tulus dan ikhlas ukapan itu.Wardina sudah melopong mulut seperti serombong kapal."Eh..sudah gilakah?"bisik hati Wardina."Err..saya saya"Jantung Wardina sudah berdegup kencang seperti orang yang baru dilamar untuk berkahwin.Mak Esah yang dari tadi melihat adegan drama itupun sudah meneguk air liur berkali kali takutnya Wardina berang dengan perbuatan anak rakan karibnya.Selang beberapa minit,Wardina akhirnya menjawab."Baiklah..tetapi mengapa awak mahu berkawan dengan saya sedangkan saya hanya lima tahun dan umur awak mesti sudah mencecah berbelas tahun."Gadis  yang masih melutut itu hanya tersenyum.Sungguh manis sekali senyumannya apatah lagi apabila dihiasi dengan jubah dan tudung shawl berwarna putih salji memang nampak sucilah!."from today..we are a good friend a very good friend.Mereka berdua pun membuat penjajian jari sambil diperhati oleh Mak Esah.Lega hati mak Esah dibuatnya.
Air mata tidak semena mena menitis.Rasa sebak di dada masih bersarang walaupun kisah silam itu sudah lama terjadi.Cepat cepat dia bangun bagi mengesat air matanya.Wardina kembali berbaring sambil memandang kosong siling yang berukir indah itu."I'm miss you.."bisik Wardina sendiri lalu bangun daripada katil bersaiz kingnya menuju ke almari besar di biliknya.Tanpa teragak agak Wardina menarik laci yang berada di tengah.Kelihatan kotak bersaiz besar yang diperbuat daripada kayu.Memang kontra sungguh dengan perwatakan Wardina yang menyukai barangan yang lebih elegan.Wardina mengelap ngelap kotak yang berhabuk itu.Nampak sangat kotak itu sudah berkurun kurun lamanya disitu.Dapat terlihat seuntas rantai berwarna biru dan telekung yang berwarna putih bercorakan bunga bunga dilipat kemas dalam kotak kayu tersebut.Dia segera mengambil kain telekung berkenaan lalu menyarungkan ke badannya dan mencapai sejadah yang tergantung di belakang pintunya lalu mendirikan solat.Entah mengapa tiba tiba Wardina mahu mendirikan solat yang selalu dipandang remeh olehnya.Mungkin ia ada berkaitan dengan gadis di dalam mimpinya.

DeathWhere stories live. Discover now