8

27 2 0
                                    

,SAYA BUKAN WAHHABI
(Satu sindiran dari Ust Zamihan kpd Dr Asri)
Saya bukan wahhabi tetapi saya baca buku karangan Muhammad Abdul Wahhab. Saya ceduk kandungannya. Saya alih ke bahasa melayu dan tulis buku tu atas nama saya. Saya berbeza dgn Rasul Dahri dan Hussien Yie yg terjemahkan buku itu secara langsung.

Saya bukan Wahhabi. Tapi semasa Shahidan Kassim menjadi Menteri Besar dianjurkan Seminar Antarabangsa Muhd Abdul Wahhab dgn anjuran rasmi Kerajaan Neg Perlis. Tokoh2 Wahhab luar negara dijemput memberi syarahan tntg pemikiran Wahhabi. Saya pun turut terlibat dan teruja.

Saya bukan Wahhabi. Tetapi saya sakit hati dan meroyan apabila ada negeri yg mengharamkan Wahhabi. Saya antara org yg pertama mengkritik Mufti Neg 9 berkaitan fatwa pengharaman Wahhabi. Saya juga pernah ditangkap JAIS, dilarang berceramah di negeri Kedah, Johor, Perak, Selangor,Teganu dan Sarawak.

Saya juga tidak berpegang kpd mana2 mazhab. Ttp saya sangat kagum dan teruja dgn pandangan Syeikhul Islam Ibn Tmyah. Saya buatkan satu puisi balada menggambarkan kecintaan saya padanya. Dialah idola dan cinta hati saya dlm akidah,syariah dan kerohanian.

Saya tak suka metod Ashairah dan Maturidiyyah dlm bidang akidah. Bg saya, pengajian akidah sifat 20 diambil dari falsafah yunani yg melemahkan akal manusia mempelajarinya. Walaupun saya tiada sebarag bukti... saya tetap pertahankan pendirian saya. Saya tak peduli apa org kata.

Saya juga menamakan Institut saya dgn Institut Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Ada cawangan hampir seluruh negara. Bg saya, org yg mengkritik kedua tokoh ini adalah org syiah, pencela, pemaki, pembohong dan terikut2 dgn orientalis barat.

Saya bukan Wahhabi tetapi saya selalu menggunapakai fatwa2 dari tokoh2 Wahhabi spt Uthaimin, Bin Baz dll. Saya juga mengkagumi AlBaani dlm bidang hadis.

Saya bukan Wahhabi tetapi mana2 org yg tak sehaluan dgn saya dlm isu furuk adalah mubtadi, sesat n masuk neraka. Saya cukup yakin hadis Kullu bidaah tu diambil secara zahirnya shja. Maka sbb tu saya nyatakan dlm buku saya Bidaah Istilah Yg Disalah fahami bahwa sambut maulid itu bidaah sesat, sambut nisfu shaaban tu bidaah sesat, tahlil, talqin semuanya bidaah sesat masuk neraka. Bahkan, saya telah berfatwa org yg menyebut Madad Ya Rasulullah dikira syirik dan keluar dari agama islam.

Kesimpulannya, saya bukan wahhabi. Org yg menuduh saya wahhabi adalah pembohong dan syiah. Saya takkan berhujah dgn Zamihan secara bersemuka. Saya minta KDN dan Jakim ambil tindakan keatasnya. Baru padan muka dia.

The moral of story : Walaupun tak mengaku Wahhabi...kewahhabian seseorg itu jelas melalui kata2nya, perbuatan dan iktiqadnya. Hanya si jahil dan fanatik sahaja yg gagal melihat hakikat kewahhabian beliau. Hanya Allah shj tempat kita bermohon hidayah.

Ya Allah, hidayahkan kami ke jalan yang lurus.
Aamiin..
Summa Aamiin

Penyampai DakwahWhere stories live. Discover now