بسم الله الرحمن الرحيم.... ✍🏻
*Hakikat Yakin Pada Kalimah لا اله الا الله*
Ertinya : tiada tuhan melainkan AllahMaksud kalimah tersebut ialah yakin dengan sebenar-benar yakin bahawasanya Allah Taala yg Maha Berkuasa ats setiap sesuatu dan makhluk tidak berkuasa dan tidak mmberi kesan manfaat atau mudhorat sedikit pon...
Allah berkuasa melakukan segalanya tanpa bantuan makhluj ttapi makhluk dalam melakukan apa sahaja berhajat kpada bantuan dan keizinan Allah Taala walaupon untuk mengerlipkan sebelah mata..
Kalimah ini adalah kalimah keyakinan hati,dengan keyakinan yg betul kama Allah Taala akan mngurniakan kpada hamba-hambanya syurga yg luas dripada langit dan bumi apabila kita yakin kpada Allah maka Allah akn menundukkan makhluk untuk kita...segala yg ada di dunia ini hanyalah asbab dan kita tidak boleh yakin kpada asbab...
*Antara ayat2 alquran dan hadis :*
"وَالزِينَ اَمَنُوا اَشَدُّ حَبًًّّا لله"
(Baqarah ayat 165)Ertinya : Dan org2 yang beriman itu lbih cinta (Taat) kepada Allah..
Diriwayatkan daripada Hazrat Abu Hurairah r.anhu beliau berkata Rasulullah SAW bersabda, "Perbaharuilah iman kamu ! " Baginda ditanya,"Wahai Rasulullah,bagaimana kami dpat mmperbaharui iman kami? " Baginda bersabda perbanyakkanlah menceritakan tentang kalimah لا اله الا الله.
*Cara2 Untuk Mendapatkannya :*
Kita perlulah mendakwahkan tentang kebesaran Allah Taala kpada org lain...
Kita perlulah melatihkan diri kita untuk mengisbatkan khudrat Allah Taala dan menafikan qudrat makhluk...
-Mata 👀 digunakan utk melihat kebesaran Allah Taala.. -Mulut 💋 digunakan untuk bercakap tntang kebesaran Allah Taala...
-Telinga👂🏻digunakan utk mendengar kebesaran Allah Taala..
-Fikiran 💭 digunakan untuk berfikir tentang kebwsaran Allah...Kita perlu berdoa kpada Allah supaya berikan hakikat kalimah لا اله الا الله kpada kita dan seluruh ummat...inyaa Allah...Amiin...
Cukuplah Tazkirah petang ni tentang Kalimah لا اله الا الله...Semoga mmberi manfaat dan muhasabah diri utk diri kita...sye irah akhiri kata2 sye yg baik dtg dri Allah yg buruk dtg dri diri sye sendiri...wallahua'lam