part 5

528 32 0
                                    

Waktu pulang dari sekolah
"Tae ra, tadi your bestfriend cari. Lepas tu diorang jumpa oppa and cakap tae ra ada masalah. Betul ke?"tanya sehun oppa. Tae ra menggeleng. "Takde apa apa masalah pun. Pening sikit, semalam tae ra tidur lambat siapkan kerja sekolah. Itu je,"kataku. Tapi memang betul pun tidur lambat sebab fikirkan apa yang kris oppa cakap. (rujuk part 4). "Tae ra masih fikir pasal semalam ye. Jangan risau, itu memang amanat appa tapi kitorang rahsiakan. Sebenarnya, kami semua kesian dengan tae ra. Tengok perempuan lain semua dah ada namchin tapi tae ra takde. Simpati tu memang ada tapi nak buat macam mana. Btw, tadi oppa ada nampak tae ra dengan jong suk. Tae ra sembang apa dengan dia. Tae ra macam tak selesa je dengan dia. Dia ada buat apa-apa ke?"tanya kai oppa pula. "Tak, tae ra just terserempak dengan dia pastu dia tanya macam macam. Tae ra tak selesa la,"kataku. Kai dan sehun oppa mengangguk.

Di rumah

"Aish, banyaknya kerja rumah. Macam mana ni. Nak call siapa? Sana,ermm. Mungkin boleh tapi rumah dia jauh sangat. So you? Tak boleh juga, dia kena tolong mak ngan ayah dia. Nampak gayanya kena minta tolong Sana juga,"kataku. Aku mengambil telefon dan mendail nombor tae ra.

Sana : hai, kenapa call.

Aku : hai, ermm. Sana, kau ada kat rumah ke?

Sana : kenapa? Nak datang rumah ke? Sorry, aku dalam perjalanan balik kampung sebab atuk aku sakit. Mianhae

Aku : It's okay. Atuk kau sakit kan. Okaylah, bye

Sana : bye

Aku menamatkan panggilan. Hisy. Aku menjerit sekuat hati untuk menghilangkan stress. Tok....tok.....tok... "Tae ra kenapa? Buka pintu ni. Jangan buat benda tak elok. Kenapa jerit. Tae ra, buka pintu ni sebelum oppa pecahkan,"kata kris oppa. Aku tergelak kecil sebelum membuka pintu. Setelah aku membuka pintu, aku melihat semua oppaku ada di hadapan pintu. "Kenapa semua berkumpul? Ada mesyuarat ek?"tanyaku sambil tergelak. Aku rasa terharu kerana mempunyai oppa yang mengambil berat tentangku. "Hisy dia ni. Kita risau dia gelak pula. Kenapa jerit tadi," tanya chen oppa dengan highnotenya. Setelah dia berhenti bercakap semua oppaku memandangnya. Dia hanya tersenyum. "Tae ra jerit sebab tae ra nak hilangkan stress. Itu j........" percakapan aku terhenti aku ternampak seekor LIPAS. Aku menjerit sekali lagi lalu berlari dan melompat  ke atas katil. "Tae ra ni. Kenapa pula?"tanya Tao oppa dengan muka tak berpuas hati. "I.i.i.i.t.t.t.t.u.u.u.u. Kat kaki tao oppa tu," kataku. "Sejak bila tae ra gagap ni. Apa benda la," kata Chen sambil melihat ke arah kaki tao. "Ermm, tao. Kau jangan pandang bawah tau. Janji ngan aku. Jangan pandang bawah," kata chen oppa lagi. Tao hanya mengangguk. Chen apa lagi, terus mengambil RIDSECT dan menyemburnya ke arah lipas. "Fuh, chen oppa cenggini ha. Oppa lain buat apa. Duduk diam je,"kataku sambil turun dari atas katil dan memeluk erat lengan chen oppa. Dia hanya mengusap kepalaku lembut. Tiba-tiba fonku berbunyi meminta untuk diangkat. Rupanya so you yang call.

Aku : hai, kenapa call.

So you : hai. Aku nak bagitau something ni

Aku : apa

So you : aku dah ada namchin. Nama dia Lee Joon Gi.

Aku : apa nama dia. Aku tak berapa dengarlah

So you : hisy, senang citer cousin kau la.

Aku : ouh. Tahniah. Jap sebelum tu aku nak jerit dulu.

Aku pun menjerit sekuat hati. "Hisy, tae ra. Senyaplah sikit," aku dimarahi oleh luhan oppa. Aku hanya tergelak.

So you : dah puas jerit. Sampai kena marah ngan oppa sendiri. Haha

Aku : sampai hati kau gelakkan aku.

"Tae ra. Joon Gi datang. Turun cepat," jerit d.o oppa.

Aku : Panjang umur namchin kau. Aku nak layan dia jap. Bye

So you : bye.

Aku menamatkan panggilan lalu turun ke bawah. Aku terlihat yang joon gi sedang khusyuk menonton tv bersama oppa oppaku. "Ehem, joon gi. Mana yeochin kau. Tak bawa sekali. Btw, rindu kat kau," kataku. Aku perasan yang mukanya menahan marah tetapi aku membiarkan saja. "Tae ra, kalau nak usik tu jangan la sampai bab yeochin ni. Dia dah ada yeochin ke?"tanya sehun oppa. Aku berjalan dan duduk di sebelah Joon Gi. "Haah, nama yeochin di....."aku tak sempat nak habiskan percakapan kerana joon gi menutup mulutku dengan tangannya. "Takde la sehun hyung. Mengarut je tae ra. Kan tae ra,"kata joon gi. Aku hanya gelak tapi kuat. "Tae ra, tae ra tu perempuan. Jaga adab sikit. Jangan nak melebih-lebih pula. Tahukah tinggal dengan 12 orang lelaki yang berbeza perangai dalam rumah ni," marah suho oppa. "Mian"kataku.

Keesokan harinya,

"Tae ra, ireona. Bangunlah cepat. Oppa semua nak bawa tae ra ke sesuatu tempat. Special," kata xiumin oppa. "Errm,okay. Tae ra nak mandi kejap,"kataku sambil nenggosok mata. "Tae ra, duduk sekejap," kata xiumin oppa. Aku hanya menurutinya. "Kita nak pindah rumah hari ini sebab rumah ni tuan dia nak balik. So, tae ra kena pindah sekolah juga. Mian, tak bagitau awal awal. Lepas tae ra mandi, tae ra bawa turun semua kotak-kotak tu. Semalam waktu tae ra tidur oppa semua tolong kemaskan,"kata xiumin oppa dengan lembut tetapi mukanya penuh dengan kerisauan. "Gwaenchana oppa. Tae ra tak kisah pun tapi kita pindah mana,"tanyaku. "Rumah kita dekat seoul juga tapi tak pasti kat mana," kata xiumin oppa. "Oh,okaylah. Tae ra nak mandi dulu," kataku sambil memandang ke pintu. Aku terlihat semua oppaku berdiri di situ. "Good morning, oppa oppaku," kataku sambil tersenyum.

Xiumin p.o.v.

"Bagusnya ada adik macam ni. Matang, mujurlah ada juga seorang adik yang menjadi penyejuk hati dikala marah," kataku di dalam hati. "Ha, tae ra mandi dulu then tae ra turun okay. Pasal kotak ni biar oppa semua yang bawa turun," kataku. Tae ra tersenyum.

End p.o.v.

Setelah selesai mandi, aku mesej sana dan so you.

Aku : hai korang. Aku nak bagitau something ni.

Sana : apa

So you : bagitaulah

Aku : aku pindah rumah and sekolah hari ini. 😭 Mesti nanti rindu kat korang.

Sana : hah, ala. Lepas ni tak best la takde kau.

Aku : takpela. Kau ada so you. Aku pindah sekolah tu mana ada sesiapa

Sana : okaylah,babe. Take care kat sekolah baru tu. Jaga diri, kalau ada kawan masukkan dia dalam grup kita. Jangan jadi pendiam sangat, tegur orang sekeliling tu. Jangan lupa mesej kitorang kalau ada masalah. Don't forget us okay, babe.

Aku tergelak kecil. Memang aku agak rapat dengan sana kerana aku berkawan baik dengannya sejak sekolah rendah lagi.

Aku : mana so you ni.

Sana : entah la.

Aku : okaylah sana. I got to go now.

Sana : okay. Take care ya, babe. 😘. Love you.

Aku : love you too and more.

Bersambung.

Amacam, okay tak cerita ni. Kalau tak okay comment tang mana tak okay tu. Senang sikit nak perbaiki. Mian kalau tak best and ada typo. Wait for the next chapter.

Exo is my brotherWhere stories live. Discover now