Episode2

143 12 1
                                    

Loceng berbunyi Mirian dan Akashi seiring jalan masuk ke sekolah,pagi -pagi Mirian sudah terpacul di depan rumahnya.Dengan senyum manis terpacar di bibir moleknya itu membuat Akashi ingin...

Sepanjang jalan Mirian nyanyian riang,Akashi hanya mampu mendengar dan melihat terlatah nakal Mirian,berpusing-pusing Mirian menari di depannya.

"Ok...aku tahu,tengah hari aku belanja lah!"muncung Akashi,bila melihat Mirian menyanyi hingga budak-budak lain memandang mereka.

"Apa...apa tak dengar!"Mirian mendekati sahabatnya itu.Akashi melihat Mirian tersengih-sengih.Di tepuk kepala Mirian.

"Ittai yo!!"jerit Mirian.Mirian gosok kepalanya yang di tepuk Akashi.

"Sedap!!"Akashi larikan diri ,dia meninggalkan Mirian di belakang.Mirian mengejar Akashi.Sampai sekolah dua-dua kepenatan.

Sesampai kelas Mirian tidak sempat letak beg di tarik kerusi dan memanjat kerusi itu.

"Pengumuman semua !!kepada teman-teman yang buat deal tentang Kaito Kid semalam!!....jeng jeng...Encik Akashi belanja nasi kari hari ini!"jerit Mirian.Semua tepuk tangan sekuat hati,hingga membuat Katoba terjaga dari tidurnya.Terpinga-pinga dia bila melihat kelas bising.Bila melihat Mirian yang berada di atas kerusi itu,di tarik bagnya sambung tidurnya kembali.

Akashi tepuk dahinya,dia kira-kira habis duit poketnya bulan ini.Nasi sudah jadi bubur ,jadi tengah hari dia terpaksa belanja teman-temannya.Matanya memandang Mamat yang nyenyak tidur itu.Gara-gara buat penghitungan dengan Katoba dia hilang duit poket bulan ini.

Mirian tepuk bahunya.

"Dont forgot my dear Akashi!"Mirian mengjongket keningnya.

"Dear...dont worry i keep the promise!"Akashi mengcengkak pinggang melihat Mirian.

"Ouh!!...i hope dear!"Mirian memain jejari di depan Akashi.

Mirian letak begnya,di lihat Kabuto nyenyak tidur datang idea nakal mengenakan lelaki itu.Di dekati Kabuto baru dia ingin mengcoteng lengan Kabuto,tanganya di tangkap oleh Kabuto,Kabuto angkat bagnya dan melihat Mirian tengah memegang maker pen,dia merenung gadis itu.Wajah Mirian kemerahan bila melihat renungan lelaki itu.Dengupan jantung pantas berjalan seperti halilintar menjalar setiap urat dirinya.

Rakan kelas berlari ke tempat masing-masing bila melihat Guru mereka masuk kelas,Katoba melepaskan tangan Mirian,Mirian duduk tempatnya,hatinya masih berdengup jantungnya.Dia tidak berani memandang jejaka itu lagi.

Akashi memandang Mirian,pertama kali melihat gadis itu gabra dan tak tentu arah .Selama ini gadis itu selamba mengusik orang,hatinya tidak sedap melihat sikap Mirian macam itu.Hari ini seharian Akashi tidak tumpu perhatian kepada pelajaran dia lebih banyak termenung kosong.

Bunyi loceng menyedarkan Akashi dari lamunannya,dia perasan Mirian tiada di tempat duduknya.

"Akashi kun...jom lerr Mirian suruh on dulu!"ujar Daiki bila melihat Akashi mencari Mirian.

"Ouc ok..!"bingkas dia bangun,Ryouta tengah berbual dengan Kabuto entah apa yang lucu dia tidak pasti.Sepanjang jalan rakannya asyik sebut nasi kari,benggang juga hati Akashi bila rakannya asyik ulang dan mengulang sahaja.

Sesampai di cafferia mereka beratur mengikut giliran,untung mereka nasi kari masih hangat dan banyak untuk mereka,Mirian berlari ke barisan untuk mengambil bahagiannya.Akashi menunjuk dua piring berisi nasi kari.Kabuto duduk sebaris dengan yang lain jauh dari Mirian.

Mulut bising Atsushi meriuh keadaan bila Daiki pura-pura mahu mencuri lauknya itu.Gelak ketawa mula kedengaran,Kabuto menyelesaikan makan dengan pantas,kerana jam tanganya berbunyi.

Kabuto meninggalkan cafferia tergesa-gesa kerana dia harus telefon pelanggannya hari ini.Sikap Kabuto itu membuat seseorang mengekorinya.Di bumbung Kabuto menghubungi pelanggan.

Di sebalik pintu itu seseorang mendengar perbualan sedikit terkejut,bila mendengar urusan jual beli Kabuto membuat si pendengar terlanggar tin yang bersepah di tangga.Kabuto terdengar tin jatuh,pantas berlari melihat siapa yang mengekorinya.Malang hanya tapak kaki sahaja kedengaran.

Kabuto mengeluh ,nampaknya dia terpaksa diamkan pengintip itu...tapi siapa?

SI PENCURI HATIWhere stories live. Discover now