Bab 6

192 4 0
                                    

Jam di dinding telah menunjukkan pukul 7.40 pagi. Nur Asiah rasa dia mungkin kelewatan sedikit. Kelasnya bermula 8.30 pagi. Kalut betul dia menyiapkan itu dan ini. Nur Asiah menyuruh suaminya bersarapan dahulu ,kerana suaminya telah selesai berbaju. Sejak Nur Asiah belajar Aiman terpaksa turun awal ke pejabat,kerana perjalanan mereka sehala.

Nur Asiah cepat-cepat memboloskan diri ke bilik air untuk mandi. Sebaik saja Nur Asiah selesai mandi,tiba-tiba pintu bilik air diketuk kuat dari luar. Macam nak runtuh. Dah sah Aiman sedang mengamuk. Pasal apa pula? Tadi elok saja,tiba-tiba puting beliung pula pak cik ni?

“Nur ,keluar cepat!!!” Aiman melaung sambil mengetuk pintu. Jangan-jangan dia dah tak tahan nak terpush kut? Kalau ya pun sabarlah kejap, karang runtuh pintu ni,kan susah.

“Ada apa bang?”

“Sini kau!” Aiman menarik tangan Nur Asiah yang masih terpinga-pinga.

“Kenapa ni?” Memang suspen giler, dia tahu suaminya sedang marah sebab tingkah laku dan suara suaminya agak kasar. Kut ya pun nak marah, bagi le aku pakai baju dulu. Ini tidak, meluru saja nak menembak, karang terlucut tuala ni dari badan tak ke naya. Eeeei… malu…

“Ini, jantan mana yang SMS . Ini kerja kau ya? Aku bagi kau peluang belajar, kau pergi cari jantan ya?” marah Aiman tanpa usul periksa. Nur Asiah mengambil handsetnya dan membaca mesej“ Nur, jng bwa bekal,nnti sy blnja mkn.” pengirimnya Encik Adry. Mak oii! Mampus aku, bala untuk aku sudah datang. Ya, Allah selamatkanlah hambamu yang tak bersalah ini. Aiman merampas semula handset dari tangan Nur lalu menghempas ke lantai. Berkecai handset murah yang tak bersalah tu, Nur melihatnya dengan rasa sedih dan takut. Berakhirnya riwayat handset 3310(Tiga-tiga sekupang) yang banyak berjasa. Wa…wa…wa…hibanya aku.

Abang, sabar dulu, biar Nur jelaskan. Sebenarnya Nur tak ada apa-apa hubungan dengan Encik Adry, dia tu pensyarah Nur. Dia selalu nampak Nur makan bekal Nur bersendirian, Nur tak pernah pergi ke kafetaria. Dia ingat Nur tak pergi ke kafetaria tu sebab Nur tak ada kawan dan dia nak temanlah kononnya, tapi memang Nur tak ada kawan pun.”

“Kenapa Nur tak ada kawan?” Nada Aiman masih tinggi,seolah-olah tak percaya cakap Nur Asiah.

“Saja Nur tak nak berkawan, nanti kalau berkawan mesti dia orang nak tahu latar belakang Nur dan siapa diri Nur. Lagi satu Nur takut terpengaruh dengan mereka sebab mereka tu sosial sikit. Nur ni macam kera sumbang dalam kelas,tapi Nur tak kisah, sebab Nur ke sana pun bukan unutk berkawan-kawan , tapi nak belajar.”

“Dah tu, macam mana Si Adry tahu nombor handset Nur?” Buruk betul pak cik ni kalau cemburu, di hatinya selalu ada keraguan.

“Diakan pensyarah Nur, dia tahulah biodata Nur, lagi pun dalam borang kemasukan tu, abang tulis status Nur ,bujang. Jadi tak salahlah kalau dia baik-baik dengan orang bujang,” ha…kena sebijik. Aiman menggaru-garu kepalanya yang tak gatal,memang silap dia, tapi untuk minta maaf, egonya tidak membenarkan.

“Dah, abang tak suka ,si Adry tu baik-baik dengan Nur, jangan layan dia. Kalau tak ,abang berhentikan Nur. Faham tu?” Kecut perut Nur bila dengar perkataan berhenti. Berderau darahnya naik ke muka, ngeri betul….macam mana ni? Dia kenal Aiman, kalau dia cakap dia akan buat.

“Macam nilah bang, biar Nur berterus terang saja dengan dia,yang Nur ni dah bersuami, barulah dia tak kacau Nur, ataupun abang jumpa dia, abang cakap. Hei!…Bro,lu jangan dekat dengan Nur Asiah, itu bini gua, kalau lu ganggu juga,tahulah gua mengajarnya, gua tenyeh muka lu, biar jadi macam cekodok pisang” tersuging senyum di bibir Aiman melihat gelagat Nur yang mengajuk lagak samseng,tak sedar diri tu masih bertuala, sekali tarik saja ,selesai.

Persis Bidadari SyurgaWhere stories live. Discover now