Setelah lama menunggu akhirnya keputusan pt3 keluar . Dzik , hayy dan sofea mendapat straight A's didalam pt3. Keputusan pt3 fisya masih lagi belum diketahui .
"Pelajar terakhir yang mendapat straight A' dalam pt3 ialah Tengku fisya adriana binti tengku izka irham" kata cikgu peperiksaan itu. Sebaik sahaja mendengar nama fisya disebut , sofea terus menjerit kegembiraan.
"Eh sofea rileks la . malu lah " kata fisya . Fisya berasa sangat gembira kerana dapat keputusan yang cemerlang didalam pt3. Tiba tiba dzik menarik tangan fisya dan membawa fisya ke suatu tempat . "Muah" dzik mencium pipi fisya .
"Tahniah sayang . Im proud of you" puji dzik . "Hahaha thank you dzik . Awak jugak tahniah. Saya pon bangga dengan awak" puji fisya balik kepada dzik .
Setelah bersekolah akhirnya sesi persekolahan bagi tahun 2016 tamat juga akhirnya. Mereka semua sudah mula bercuti .
Setalah bercuti selama 1 bulan setengah, semua pelajar sudah mula naik ke sekolah.
"Fisya!!!! I miss you so much !!!!". Sofea memeluk erat tubuh kawanya itu . "Alahaii baru sebulan lebih tak jumpa dah rindu" . Fisya meleraikan pelukan itu. "Iyelah time cuti kita tak ada hang out pon . iyelah kau sepanjang ni kau kau blik rumah nenek kau dekat england. Sebab tu lah aku rindu sesangat kat kau". Sofea sambung memeluk rakan baik nya itu .
"Sofea dzik mana ? Aku tk nmpk dia pon . Takkan lah first day sekolah dah tak datang" . Fisya tanya kepada sofea sambil mengangkat keningnya . Sofea mengeluh dengan berat .
"Dzik pindah". Fisya terkejut dengan apa yang sofea katakan . "No . Aku tak percaya . Tak mungkin dia pindah . Even kalau dia pindah pon he will talk to me !" . Fisya tidak percaya . Sekali lagi sofea mengeluh .
"Actually , sehari lepas kita start cuti sekolah dzik ada dtg rumah aku. Dia cakap dengan aku yang family dia pindahkan dia masuk ke sekolah penerbangan dekat Rusia". Sofea menerangkan satu persatu dari A ke Z .
***
"Tok!tok!tok!" . Pintu rumah sofea diketuk . "Assalamualaikum sofea" . Dzik memberi salam . "Waalaikumsalam". Sofea menyaut salam itu dan membuka pintu rumahnya . "Eh dzik . Ada apa dtg rumah aku ni . Kalau nak jumpe fisya , fisya takde kt sini". Tanya sofea . "Aku datang sini bkn nk jumpa fisya . Aku nk jumpa kau . Aku nak mintak tolong kau" . Dzik menerangkan semua yang dia ingin meminta tolong dari sofea .
Sofea mengeluh panjang . "Bila kau nak pergi Rusia?". Tanya sofea . "Esok petang aku akan bertolak ke Rusia dengan abang dan kakak aku" balas dzik . "Oh . Kau tahu tak yang esok petang fisya akan bertolak ke england ?" . Sofea bertanya lagi .
Dzik menangguk . "Aku dah tahu , umi aku dah bagi tahu dekat parents fisya jugak pasal aku nak ke Rusia ni . And parents aku dah suruh parents fisya rahsiakan pasal ni dulu . Bila tiba waktu yg sesuai baru bagi tahu fisya".kata dzik.
"Tapi bila waktu yang sesuai?" . Sofea bertanya sambil mengangkat keningnya . "Bila naik sekolah , fisya akan cari aku dan masa tu lah kau bagitahu dia elok elok . Aku tahu dia tak mudah percaya , jadi kau ceritakan lah elok elok dekat dia". Sofea menangguk .
Dzik menyambung lagi "Berat hati aku nak tinggalkan dia sofea . Tambah lagi berat hati aku tak dapat ucap selamat tinggal dekat dia sebelum aku pergi . Bila aku dah sampai sana aku dah tak dapat contact dia , jadi aku mintak kau jaga dia elok elok . im gonna miss her so much" .
Sofea tersenyum "Kau jangan risau pasal fisya . Aku ada . Aku akan jaga dia elok elok dari mana mana lelaki selain kau hahaha" . Dzik tertawa kecil.
"Berapa lama kau belajar dekat sana?". Sofea bertanya lagi . "3 tahun . And lepastu baru aku balik Malaysia balik" balas dzik . Sofea mengangguk faham .
*****
Fisya menahan air mata mendengar cerita itu . Fisya terasa hati dengan dzik kerana tidak memberi tahunya tentang perpindahan itu . Fisya sangat kecewa .
"Tapi kenapa dia tak bagitahu aku ?" . Akhirnya air mata yang ditahan itu jatuh berjurai membasahi pipi lembut fisya . Sofea memeluk erat sahabatnya itu sambil mengusap belakang badan fisya .
"Dia buat semua ni untuk kebaikan kau fisya . Dia percaya kalau dia bagitahu kau mesti kau tak nak balik england . Dia tak nak kau sedih . Dia tak nak kau murung fisya" . Sofea cuba memujuk fisya .
"Dia cakap taknak aku sedih? Tapi sekarang pon aku dah cukup sedih dia langsung tak bagi tahu aku yang dia kene pindah . Aku ni siapa dekat dia sofea ?". Fisya menangis sepuas hati .
"Fisya kau kene faham dia . Dia terpaksa fisya terpaksa . Umi dengan baba dia pindahkan ke Rusia tu supaya dia dapat capai cita cita dia . Parents dia nak yang terbaik untuk dia" . Sofea cuba menenangkan fisya .
"Kau suruh aku faham dia ? Habis hati aku siapa nak faham sofea siapa!? . Rindu aku dekat dia siapa nak faham ?! Dia pergi takde ucap selamat tinggal pon dekat aku sofea . Sakit sangat hati ni". Fisya menangis teresak esak .
"Dah lah fisya , Dia tak mampu nak ucap selamat tinggal dekat kau sbb berat hati dia nak tinggalkan kau". Fisya hanya menangis dan tidak membalas apa yang sofea katakan . Fisya menangis didalam pelukan kawannya itu . Sofea cukup faham dengan perasaan kawan baiknya itu . Tapi dia tidak mampu membuat apa apa kerana dia tahu ini lah ujian untuk pasangan yg bercinta seperti dzik dan fisya .
******
Fisya melangkah masuk kerumahnya dengan raut wajah yang kecewa . Mata fisya sembap . "Eh fisya dah balik . Nak mummy sediakan ... ". Belum sempat puan maria menghabiskan kata katanya fisya sudah mencelah .
"Mummy pon tahu kan sebenarnya ?" . Fisya bertanyakan kepada mummy nya dengan menahan air mata . "Tahu apa ni fisya ?" . Gagap puan maria menjawab . "Pasal dzik pindah Rusia" . Puan maria terkejut dengan apa yang anak perempuannya itu katakan . Puan maria tidak menyangka yang fisya sudah tahu tentang perpindahan dzik ke Rusia . Puan maria tersentak dari lamunan apabila fisya menangis .
"Mummy dah tahu kan sebenarnya tapi kenapa mummy tak bagitahu fisya !!" . Fisya menangis sekuat hati . Dia tidak dapat lagi menahan air matanya itu . "Mummy tak nak fisya sedih sayang". Puan maria turut menitiskan air matanya kerana kasihan melihat anaknya itu .
"Sekarang pon fisya dah cukup sedih mummy . Sedih sebab keluarga fisya sendiri sanggup rahsia kan bende ni daripada fisya". Sekarang hati fisya sangat hancur . Dia amat merindukan dzik . "Maafkan mummy sayang". Puan maria menenangkan anaknya itu .
Sorry guys bab ni terlalu pendek cause sis takde idea😭😭😭 . Kalau ada apa apa idea yang bernas boleh lah share dengan sis . Komen je apa apa idea yang nak dimasukkan . Kalau logik sis akan gunakan idea korang tu .
Keep reading ok and please vote strory sis ni 😊😊
YOU ARE READING
cinta ilahi
Romance"Tunggu saya dekat jannah ye sayang" -tengku fisya adriana binti tengku izka irham "Be my first and my last one?" -dzikri aqil bin dzakri alfi "Abang Zafri akan jaga fisya mcm mana dzik jaga fisya . i will give more than dzik. Insyaallah" -Zafri L...