bab 12

26 2 0
                                    

Seminggu kemudian

Pada hari ini fisya dibenarkan untuk pulang. "Sayang jom". Ajak dzik . Fisya hanya akur

*****

"Tin!tin!tin!". Dzik membunyikan hon keretanya untuk membawa fisya ke hospital untuk kimoterapi. Kini dzik sudah mempunyai kereta sendiri. Oleh kerana penyakitnya itu, fisya tidak lagi boleh memandu dan terpaksa berhenti belajar dari universiti nya.

Di hospital

"Okey fisya harini kita akan melakukan kimoterapi as usual. Awak kira tak dah berapa kali kita buat kimoterapi?"tanya seorang doktor itu. "Saya ingat doktor. Masuk ini dah 15 kali saya buat kimoterapi. Tapi sampai sekarang saya tak sembuh lagi". Fisya berasa sangat sedih .

"Awak kene banyak bersabar, ini ujian untuk awak. Banyakkan berdoa".Doktor itu cuba untuk menenangkan fisya .

Fisya membaringkan dirinya diatas katil yang disediakan untuk memulakan rawatan kimoterapi. Sebaik sahaja rawatan kimoterapi itu dimulakan, badan fisya akan berasa sakit dan lemah. Rawatan kimoterapi itu akan dijalankan selama 3 jam.

For other information, kimoterapi tu sebenarnya ialah doktor akan hanya memberikan suntikan kepada semua pesakit kanser untuk membunuh kanser tersebut.

Didalam bilik rawatan itu hanya ada dzik sahaja yang menemani fisya sepanjang rawatan kimo itu .

"Sayang, you want anything?"tanya dzik dengan nada perlahan . Fisya menggelengkan kepalanya .

"My body was so hurt". Fisya mengadu kepada dzik. "Its okay dear, im here with you . I know you strong. Ok now you just sleep okay. Nanti rasa sakit tu akan hilang kalau awak tidur. If you want anything just called me ok. Saya ada sebelah awak". Fisya pun mengangguk dan melelapkan matanya.

Dzik pun menyelimutkan badan fisya. Dzik turut tertidur berbantal katil fisya.

Selepas 1 jam, dzik terjaga dan keluar untuk membeli makanan untuk fisya. Dzik pergi ke kedai kek untuk membelikan kek red velvet untuk fisya kerana fisya pernah mengidam untuk makan kek red velvet .

Sekembali dzik ke hospital, dia mengejut fisya dengan perlahan lahan. "Sayang, wake up dear. Awak kene makan". Fisya yang mendengar kejutan dzik itu dengan perlahan membuka matanya .

"Here i bought you a red velvet cake. Hari tu awak teringin nak makan kek red velvet kan". Dzik menyuap kan fisya. Fisya tersenyum . Dia sungguh bertuah kerana dapat bertemu dengan seorang lelaki yang sangat mengambil berat tentangnya.

Selepas 3 jam menjalankan kimoterapi, akhirnya tamat juga. Dzik membawa fisya keluar dari hospital menggunakan kerusi roda . Tiba di kereta, dzik mendukung fisya dan mendudukkan fisya di tempat duduk hadapan.

*****

Setahun kemudian

Hari ini fisya akan menjalani pembedahan untuk membuang kanser itu .

"Okey Tengku dan Puan , saya dan pihak hospital akan memulakan pembedahan untuk mencegah kanser paru paru fisya"ujar seorang doktor bedah .

"Tolong doktor lakukan apa sahaja untuk buat anak saya sembuh"rayu Puan Maria .

Doktor itu menganggukkan kepalanya
"Saya dan pihak hospital akan cuba sebaik mungkin. Saya minta semua ahli keluarga dan kawan kawan fisya untuk kuat dan doakan yang terbaik untuk fisya" .

cinta ilahiWhere stories live. Discover now