Ik weet niet hoelang ik hier nu al zit, maar ik vind het te lang. Ik heb niet zo'n goed gevoel voor tijd, maar ik denk dat het een halfuurtje is. De deur gaat open en er komt een jonge vrouw binnen gelopen. "Als je onschuldig bent, willen we graag je huis even doorzoeken. Dus als je zo vriendelijk zou zijn om ons even de weg te wijzen, zou dat zeer prettig zijn." Ik sta moeilijk op en loop naar de vrouw. Ik zie een sprankeltje angst in haar ogen. Ik ga voor haar staan en kijk haar in haar ogen. Ze zijn saai bruin, niet zoveel speciaals. Ze slikt. Ik doe mijn best om mijn lachen in te houden. Dan steek ik mijn handen uit zodat ze de handboeien om kan doen. Ze zucht opgelucht en maakt dan mijn handen vast. Ze legt haar hand op mijn rug en leidt me naar buiten. Buiten staat Jip te wachten op me. Hij staat naast een grote politie auto. Ik moet achterin de auto gaan zitten. Ik ga braaf zitten en de deur wordt achter me dichtgeslagen. Jip gaat samen met de vrouw voorin zitten. "Zo, waar woon je?" Vraagt Jip. Ik staar uit het raam en mompel het adres. Jip toetst het in in de tomtom en we rijden het terrein af. Ik vraag me af hoe ik hier in godsnaam vanaf ga komen zonder een strafblad. Ik hoop dat de politie me geloofd als ze merken dat mijn huis clean is. Ik denk aan mijn oma. Hoe zou ze reageren als ik zou zeggen dat ik gehandboeid in een politieauto zat. Mijn ogen beginnen te prikken. Ik voel tranen opkomen. Nee, ik mag nu niet gaan zitten janken. Ik ben onschuldig, dus ik zal ook vrij gelaten worden. Ik zal later alsnog voor de politie kunnen werken.
We zijn aangekomen bij mijn huis en Jip stopt voor het hek dat mijn terrein aangeeft. Ik probeer de afstandsbediening uit mijn zak te halen en als dat lukt open ik het hek. Jip is niet verbaasd over mijn rijkdom. Pa heeft hem zeker wel verteld over de erfenis van oma. Ik druk op de knop zodat de garage open gaat. "Je kan de auto daarin rijden, dan kom je in de kelder en garage, je kan de auto ook buiten laten staan. Wat jullie willen." Zeg ik. De vrouw kijkt me verbaasd aan. Ik haal mijn schouders op en kijk weer naar buiten. Jip laat de auto buiten staan en ik sluit de lift weer. Eerst stappen Jip en de vrouw uit en dan wordt mijn deur open gemaakt. Jip pakt mijn boven arm vast en trekt me uit de auto. Hij duwt me naar de voordeur. De jonge vrouw kijkt me veelbetekenend aan, ze verwacht waarschijnlijk dat ik de deur open maak. De sleutel ligt in een dubbele bodem van de bloempot, maar dat ga ik hen niet vertellen, dat is mooi prive. "Bel maar aan," zeg ik. ze kijkt me verbaasd aan maar belt dat toch aan. Jack komt naar de deur gelopen. De deur gaat open. "Hallo, wat kan ik voor jullie..." Als hij me geboeid ziet stopt hij met praten. Ik kijk hem niet aan maar zeg "Laat ze maar binnen Jack, ze willen het huis doorzoeken op drugs." Jack knikt en laat ons naar binnen. "We beginnen in de kelder, aan jou de eer Pim." Ik zucht en loop naar de lift. Ik druk onhandig op de knop en ga aan de kant zodat de agenten er in kunnen stappen. Ik knik naar Jack om hem gerust te stellen en stap de lift in. Als de deuren zich sluiten druk ik op de knop boven de deuren. Jip kijkt me vragend aan. "Tegen de dieven, er staan meestal twee auto's daar beneden." Jip kijkt twijfelend maar gaat er niet op in. De lift piept en de deuren gaan open. Ik stap uit en wacht naast de lift. Jip loopt de ruimte in en kijkt om zich heen. Hij wenkt de vrouw. "Begin maar." Ik volg haar met mijn ogen. Jip blijft bij mij. De vrouw loopt als eerst naar mijn auto en tuurt naar binnen. Ze probeert de deur maar die zit dicht. Ik wil naar haar toe lopen om de auto te openen maar Jip houdt me tegen. "Geef de sleutel maar." Ik til mijn handen op in een stille hint. Ik zit vast, hoe moet ik een sleutel pakken? Jip maakt me los en ik wrijf over mijn polsen. "Nou?" Ik loop naar de muur achter ons en open een klepje. Er verschijnt een kastje in de muur. Ik pak de sleutel eruit en gooi hem naar de vrouw. Dan ga ik weer naast Jip staan. De vrouw opent de auto en bekijkt de auto van binnen. Ze vind niks. Jip kijkt rond. "Is dit je hele kelder?" Vraagt hij. Ik schud mijn hoofd en pak de afstandsbediening die ik ook had gebruikt voor het hek. Ik druk op een paarse knop en er gaan twee deuren open. De deur van de sauna en de deur van het zwembad. Jip duwt me naar de deuren. De vrouw loopt de sauna in en ik loop met Jip naar het zwembad. Jip kijkt rond in de ruimte. Deze ruimte is niet zo speciaal. Ik heb hier niet echt planten ofzo staan. Alleen een zwembad. Jip tuurt in het water op zoek naar iets. Ik rol met mijn ogen, we zijn nu al een tijdje bezig en we moeten nog twee verdiepingen. Dit gaat een lange dag worden.
Ik hoor de deur dichtslaan en Jack naar de woonkamer toe lopen. De politie heeft er een hele tijd over gedaan om het huis te doorzoeken en ze zijn nu eindelijk weg. Ik zet de tv aan en schakel naar het nieuws."En dan nu de diefstal. Er is gisteren een melding gedaan van een cyberaanval. Iemand heeft miljarden euro's gestolen van verscheidene rekeningen van over de hele wereld. De Budapest Convention, een internationale beweging tegen cybercrime weet nog niet hoe dit mogelijk is. De Convention had twee Amerikaanse verdachte aangewezen maar zij hadden een goed alibi. De Convention treedt nu in het duister. De mensen waarvan het geld is gestolen, krijgen, als zij een verzekering hebben afgesloten, al het geld vergoed. Als zij niet verzekerd zijn, kunnen ze alleen maar hopen dat de dader opgespoord wordt. En dan nu meer informatie over de aardbeving van.." Ik zet de tv uit. Dit interesseert me niet en maakt me alleen maar depressief. Ik wil even met vrienden zijn. Ik denk aan Olivia, ik heb haar al een hele tijd niet meer gesproken. Ik had voor vanavond nog geen plannen dus ik kan haar wel even bellen. Ik sta op en loop naar de keuken. Daar pak ik mijn telefoon van de keukentafel en ga door contacten. Dan zie ik Olivia's naam. Ik heb haar al een hele tijd niet gesproken. Misschien is het wel leuk om weer is te praten.
YOU ARE READING
Gelddief
General FictionEen student computerkunde die zijn universiteit niet kan betalen. Een verlegen zusje die verslaafd is aan boeken. Een rijkeluis jongen met een groot rechtvaardigheidsgevoel. En een grote som geld die verdween bij een cyberaanval. ...