bab 4: dipaksa?!

1.3K 5 0
                                    

*10 tahun kemudian*

Syakira seorang pelajar lepasan STPM. Dia berjaya mendapat gelaran pelajar terbaik STPM peringkat Malaysia pada tahun 2023. Syakira telah berjaya mendapat 4 flat dalam bidang perniagaan. Pelajaran yang dia ambil ialah Bahasa Malaysia, Pengajian Perniagaan, Ekonomi dan Akaun.

Syakira sudah mengalami alam pekerjaan selama setahun. Tekanan kerja kini menghantui Syakira. Syakira bekerja di sebuah bank yang ternama di Malaysia bersama rakannya, Nurin Nazlia.

"Nazlia, kau takda boyfriend lagi ke?" kata Syakira.
"Tengokla nanti, hmm, apasal?" lenguhan Nazlia.
"Tak ada apa-apa, cuma kesian je tengok kau ni tiada peneman hidup selain family dan kawan kau," kata Syakira.
"Kena tunggu je Syakira. Aku pun tak nak lah dulu awal-awal ni. Karang bercinta 10 tahun tapi akhirnya putus jugak, baik tak payah kan?" Kata Nazlia.
"Ha betul tu," kata Syakira.

Pada keesokan harinya...
8:20 AM

"ALAMAK!!! HARINI MASUK KERJA JAM 9, ADUH HABIS LA AKU KENA MARAH DENGAN BOS HARINI!!! ADUH!!!"
Syakira dengan pantas bersuci dan bersiap dan terus masuk ke dalam kereta dalam keadaan tergesa-gesa.

8:40 AM

"Sempat ke tidak makan ni eh? Tak pe la, beli nescafe je lah," kata Syakira.
Selepas membeli air nescafe tersebut, Syakira berada dalam keadaan tergesa-gesa kerana jam menunjukkan sudah 8:48 pagi.

Tanpa dirancang, Syakira telah melanggar seorang lelaki. Habis air nescafenya tumpah.
"WEY! JALAN TU TAK RETI GUNA MATA KE?!?!?! DAH LA AIR AKU TUMPAH SEBAB KAU!!!!" marah Syakira.
"E.. ehh.. cik. Minta maaf. Kalau boleh saya ganti kejap lagi. Cik kerja kat mana? Apa nombor telefon cik?" kata lelaki tersebut.
"Hah, eloklah tu kau ganti air aku. Aku kerja kat Maybank simpang dua. 01136922893. Kalau kau tak ganti, siap kau! Ha, apa nama awak?" kata Syakira.
"Baiklah cik. Nama saya Afiq Aiman Bin Dato Hisyam. Nama awak pula apa?" kata lelaki tersebut.
"Ok, nice name. Nama saya Nursyakira Danisya Binti Mohd Zamri. Jangan lupa ganti air aku tau!" kata Syakira.
"Baik cik," kata Afiq.

2 jam kemudian..
"Hai cik, ni ada air nescafe dari seorang pemuda yang bernama Afiq Aiman." kata Abang Syai, pembantu am pejabat Syakira.
"Oh, thanks!" kata Syakira.
"You welcome 😄"

Syakira lalu menghantar teks mesej kepada Afiq.
"Hey, thanks sebab tak mungkir janji dan ganti nescafe i balik. I really appreciated it! Nice to meet you 😁😁"
Selepas sejam, Afiq membalas teks Syakira.
"You welcome. Nice to meet you too ;)"

Sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, Syakira bercadang untuk balik ke kampung bersama keluarganya di Batu Pahat, Johor. (keluarga sebelah ibu)

"AKAKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!" jeritan ketiga-tiga adiknya, Syahira, Syahir dan Syadira.
"Syakira, meh sini jap. ibu dengan ayah nak bincang dengan Syakira" kata Puan Maziah.
"Ye ibu? Ayah?" kata Syakira.
"Sebenarnya, ibu dan ayah dah jumpa jodoh untuk kamu, nak,"
"What?! Siapa lelaki tu ibu?" kata Syakira.
"Ini gambarnya,"
Gambar yang ditunjukkan serupa seperti Afiq Aiman, yang tidak sengaja melanggar bahu Syakira sebulan yang lalu.

Syakira terdiam sejenak.

Bersambung...

SyakiraWhere stories live. Discover now